Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-06, 19:27
  #1
Medlem
Hejsan! Idag när jag startade igång min stationära dator så vägrade internet att fungera.
När jag felsöker problemet så kommer "local area connection saknar giltig ip-konfiguration" upp.
Jag hade exakt samma problem för cirka 2 månader sedan, men efter 2 dagar så funkade de igen som vanligt, konstigt nog. Nu är saken den att jag verkligen behöver datorn och har inte tid att vänta hela helgen för att hoppas att det ska funka som vanligt igen.
Jag använder kabel rakt in i väggen, fiber.

Är det någon vänlig själ som vet hur/vad man kan göra för att fixa detta problem?
Skulle vara evigt tacksam! Mvh Simon
Citera
2013-12-06, 20:04
  #2
Medlem
psnrs avatar
Värt ett försök kanske:


Start meny - Kör - CMD

Skriv:

Kod:
ipconfig /release
sen
Kod:
ipconfig /renew


Har du ingen utrustning förutom nätverksuttag i väggen så ring och hör med internetleverantören.

Har du förresten pluggat in ngn annan dator/enhet i uttaget innan du får problem? I många fall låser internetleverantören ip-adressen de delar ut till en mac-adress(enhet) och håller den låst i några timmar. Detta ifall det bara ingår en ip-adress i ditt abonnemang.
Citera
2013-12-06, 20:08
  #3
Medlem
Du skriver inte var du är eller vilken operatör du är kopplad mot.

Men det mest troliga är att de har problem efter de strömavbrott som varit på flera håll i sverige.
Citera
2013-12-06, 23:20
  #4
Medlem
Är ganska ny på detta. Så vet ej hur man svarar på en annans kommentar.
Jag har provat ipconfig ett antal gånger, utan resultat.


Jag har även provat att koppla in sladden i laptoppen jag sitter på nu, och får då inget nät heller.
Citera
2013-12-07, 00:00
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OgraFF
Är ganska ny på detta. Så vet ej hur man svarar på en annans kommentar.
Jag har provat ipconfig ett antal gånger, utan resultat.


Jag har även provat att koppla in sladden i laptoppen jag sitter på nu, och får då inget nät heller.

Du är ju på nätet om du skriver här. Om du nu kan ta dig hit kan du ju kolla internetleverantörens hemsida och kolla om det är driftstörningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback