• 1
  • 2
2013-12-06, 19:23
Medlem
vilket föredrar ni
Citera
2013-12-06, 19:26
Bannlyst
Jag hade kört på trä om jag fick byta dom efter varje gång men jag tycker inte dom blir fräscha blodet rinner ner och dom blir fula osv jag har trä men använder keramiska och plast!

Keramiska är fräschast men det sliter på knivarna och är obekvämt att jobba med!
Citera
2013-12-06, 19:26
Medlem
Plast helt klart, jag har ingen diskmaskin och har ingen lust att koka min skärbräda efter varje användning. Samlas så mycket bakterier på trä-skärbrädor, så plast är min kopp av té i dagsläget.

Dock är trä så jävla mycket snyggare ;)
Citera
2013-12-06, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sushiyo
Plast helt klart, jag har ingen diskmaskin och har ingen lust att koka min skärbräda efter varje användning. Samlas så mycket bakterier på trä-skärbrädor, så plast är min kopp av té i dagsläget.

Dock är trä så jävla mycket snyggare

Jag har diskmaskin men dissar ändå träplankorna, jag kanske är lite väl kinkig!
Citera
2013-12-06, 19:27
Medlem
Plast är överlägset bäst. De blir också spåriga och fåriga, men man köper en ny då och då. Går att hålla rent. Trä blir aldrig rent.
Citera
2013-12-06, 19:29
Medlem
deffinations avatar
plast. trä är snyggare, MEN det samlas väldigt lätt blod och annat smuts i springorna. och ja du vet bakterier... men undvik keramik och glas, det tär på kniven.
Citera
2013-12-06, 19:39
Medlem
Jag väljer trä (eller rostfritt stål) alla gånger. Varför? Plast innehåller gifter som inte är bra för någon människa (barn eller vuxna). Att använda plast vid matlagningen är inget jag skulle rekommenderar.

Tänk dig att den maten du äter har varit i kontakt med plast som innehåller gift, inte jättekul.

Sen är inte all plast giftigt, det finns plaster utan BPA.
Citera
2013-12-06, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deffination
plast. trä är snyggare, MEN det samlas väldigt lätt blod och annat smuts i springorna. och ja du vet bakterier... men undvik keramik och glas, det tär på kniven.
Japp. Trä duger bara till bröd och liknande torra varor.
Citera
2013-12-06, 19:40
Medlem
deffinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ines90
Jag väljer trä (eller rostfritt stål) alla gånger. Varför? Plast innehåller gifter som inte är bra för någon människa (barn eller vuxna). Att använda plast vid matlagningen är inget jag skulle rekommenderar.

Tänk dig att den maten du äter har varit i kontakt med plast som innehåller gift, inte jättekul.

plasten skärbrädor görs av innehåller inte dessa gifter.. att sen använda stål som skärbräda sliter något otroligt på kniven. men det säger väl sig själv
Senast redigerad av deffination 2013-12-06 kl. 19:42.
Citera
2013-12-06, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ines90

Plast är kanske praktiskt ur andra synpunkter(t.ex. rengöring), man får helt enkelt välja vilket som man tycker passar bäst för en själv.
Citera
2013-12-06, 19:42
Medlem
Polypropylen, PP, är inte giftigt om det används till skärbrädor och andra redskap eller ens burkar för mat. Däremot skulle inte ens jag mikra mat i en plastburk utan flyttar maten till en tallrik eller skål av mikrovågssäkert glas eller bra keramik.
Citera
2013-12-06, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deffination
plasten skärbrädor görs av innehåller inte dessa gifter.. att sen använda stål som skärbräda sliter något otroligt på kniven. men det säger väl sig själv

Ja, stål som skärbräda är väl inte det bästa men t.ex. matlådor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in