• 1
  • 2
2013-12-06, 12:42
Medlem
Jag har diagnosen ADHD. Det tog vl ngra r fr lkarna att komma fram till det. Knslan att det varit fel p mig har alltid varit med, men det var nr min son fick diagnosen ADHD som jag brjade haja till.

Har fr vrigt knaprat alla preparat p marknaden knns det som. Vrst var nog Lyrica som enligt vissa tunga heroinister har extremt tuff avvnjning, jag kan bara hlla med. Var ddstrtt i en mnad och frsta gngen i mitt liv fick jag faktiskt rejla sjlvmordstankar.

Har nu ngra mnaders erfarenhet av Concerta 54 mg. Kan sga rakt ut att medicinen r bra nr skalet frigrs (innehller ca 20% av hela tablettens aktiva substans), mr som en prins. Frklaringen till detta prima mende r ganska sjlvklar, rus-fasen kallas den fr och den gr ver ganska snabbt (1 timme).

Fr att inte scka helt s brjar depot-tabletten nu pumpa ut sitt innehll bestende av 2 lager Metylfenidat. Efter ca 4-5 timmar brjar man knna sig som en sjuk gammal gubbe. Kroppen/psyket vill ha mer och vad man gra nu d?

Jo, det r nu helvetet brjar, jag behver inte lgga ut texten men vad som fljer e ganska uppenbart. Man brjar skala av nsta tablett och svljer det utskta skalet. Man kan ju inte ta hela tabletten fr d somnar man ju inte sen. Jo, kanske kan man dela tabletten och bara ta det man vill ha men det resulterar ofta i fr hg dos under fr kort tid och det blir bara nnu vrre efter det.

Nsta steg blir d att prova Ritalina och det r ocks nu det brjar g t helvete p riktigt. Om man fyller p Ritalina efter lunch s hller den vl till klockan 2 max och sen e det dags fr nsta tablett. Knslan som kommer om du inte tar en pfyllning e hemsk och man knner sig sjuk som ocks skert alla vet. Det knns i mitt fall som att gonen hlls uppe av drogen men egentligen vill du bara sluta dina trtta stirriga tjackgon.

De biverkningar som uppkommer av Metylfenidat e djvulskt jobbiga att handskas med. Det gr ju att undvika kortsiktigt om man tar en tablett till med jmna mellanrum, men detta r mer som en desperat tgrd n en terapeutisk dosering.

Jaha, nsta steg blir d Metamina fr en del av oss. Nu har du ftt lyxpreparatet. Fr att f ut full effekt p detta och inte dippa precis som en riktig knarkare s br det tas var tredje timme. Du behver inte stlla alarmet eller bli pmind, det knns nr det e dags s att sga.

Bara fr att byta spr s tror jag att barn faktiskt kan bli hjlpta av Concerta, den har helt klart en lugnande effekt iallafall p min son, men man mrker nr den gr ur kroppen p honom. Han blir liksom som frbytt, smtt nedstmd och rastls. Man kan vl i och fr sig lgga till Ritalina efter lunch men det knns som en farlig vg att ta nr det gller min son.

Det som gr att barn svarar bttre p Concerta och andra ADHD-mediciner r iallafall i mitt tycke att det r frldrarna som styr intaget och sledes r aldrig ngon verkonsumtion aktuell. Dom blir mer koncentrerade och kan hantera den jobbiga skolmorgonen p ett bttre stt.

Det enda preparat som faktiskt hjlpt mig utan ngra nmnvrda biverkningar r Cipralex. Har tuggat 20 mg men efter att ha minskat ner till 5 mg s upplever jag att den hller mig flytande. ter ocks Stilnoct till natten. Denna tablett e sjukt beroendeframkallande, funkar fr bra liksom. Kommer snart att sluta med den ocks d den ger biverkningar och ett beroende som smyger sig p. Fr ocks knslan av att smnen r konstgjord och falsk, men somnar gr man definitivt.

Jag knner mig ngot splittrad infr framtiden. Brjar knna nu p lderns hst (snart 40) att det finns inga genvgar. Det du fr gratis p kemisk vg s att sga kompenseras p det ena eller andra viset i vardagen.

Det brjar bli mer och mer logiskt att kost, motion och smn r det enda rtta sttet till mental och fysisk hlsa. Jag sger inte att det r skrivet i sten men jag har kommit fram till det efter 15 r av medicinering och terapi. Det kommer bli enormt tufft och jobbigt att sluta helt med mediciner och brja ett nytt sundare liv.

Hoppas att nn knner igen sig i detta, ville ge tillbaka nnting till er alla som gett mig energi under ren. Har lst mnga upplyftande inlgg, ven om mnga av dom e tragiska s e det sknt att veta att det finns fler som har problem.

/dags fr pfyllning
Senast redigerad av Apati75 2013-12-06 kl. 12:49.
Citera
2013-12-06, 13:41
Medlem
WorkingClassBoys avatar
Trodde folk med ADHD blev lugna av concerta Det blev iaf min vn som hade ADHD. Fick han en lina tjack s satt han och smmyste och sen somna medans vi andra satt och tugga kft och svettades. Den knslan du beskrev att du fick av concerta lt precis s som jag knde mig nr jag prova de.
Citera
2013-12-06, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WorkingClassBoy
Trodde folk med ADHD blev lugna av concerta Det blev iaf min vn som hade ADHD. Fick han en lina tjack s satt han och smmyste och sen somna medans vi andra satt och tugga kft och svettades. Den knslan du beskrev att du fick av concerta lt precis s som jag knde mig nr jag prova de.

Kul att du svarade,

Jo jag vet vad du menar. Det sjuka r att lugnet vissa fr oftast r sjlva ruset s att sga. Om man verdoserar fr man oftast svettningar, tuggar p tungan, ont i kkarna och kad puls. Jag vet ju att alla sger att man blir lugn p Concerta och liknande preparat om man verkligen har ADHD, andra blir speedade.

Kan sga att jag har ADHD och jag blir otroligt lugn och fokuserad nr jag tar min tablett p morgonen, kan sitta i timmar och redigera foton utan att varken ta eller dricka. Men detta vergr sedan i en ngslan och ngest nr substansen r p vg ut ur kroppen. Det r det hr som e problemet fr de flesta som medicineras med metylfenidat.

Personligen tycker jag att den skapar mer problem fr mig n den faktiskt gr nytta. Missbruksrisken r enorm d detta r en Centralstimulant och att sjlvdosera r enormt svrt. Visserligen r det lkaren som bestmmer men dom har oftast ingen susning hur man knner sig d dom aldrig tit preparatet sjlva. Dina ord till lkaren blir din dos.

Ett annat problem med denna typ av medicin r att det r en konstgjord knsla av energi och lugn. Man blir heller inte hungrig och ter man smre under dagen s kar risken fr att du blir extremt trtt i lngden. Mat ger ju energi, kemiska preparat lurar bara kroppen.

Som sagt, e lite konfus
Citera
2013-12-06, 14:19
Medlem
WorkingClassBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apati75
Kul att du svarade,

Jo jag vet vad du menar. Det sjuka r att lugnet vissa fr oftast r sjlva ruset s att sga. Om man verdoserar fr man oftast svettningar, tuggar p tungan, ont i kkarna och kad puls. Jag vet ju att alla sger att man blir lugn p Concerta och liknande preparat om man verkligen har ADHD, andra blir speedade.

Kan sga att jag har ADHD och jag blir otroligt lugn och fokuserad nr jag tar min tablett p morgonen, kan sitta i timmar och redigera foton utan att varken ta eller dricka. Men detta vergr sedan i en ngslan och ngest nr substansen r p vg ut ur kroppen. Det r det hr som e problemet fr de flesta som medicineras med metylfenidat.

Personligen tycker jag att den skapar mer problem fr mig n den faktiskt gr nytta. Missbruksrisken r enorm d detta r en Centralstimulant och att sjlvdosera r enormt svrt. Visserligen r det lkaren som bestmmer men dom har oftast ingen susning hur man knner sig d dom aldrig tit preparatet sjlva. Dina ord till lkaren blir din dos.

Ett annat problem med denna typ av medicin r att det r en konstgjord knsla av energi och lugn. Man blir heller inte hungrig och ter man smre under dagen s kar risken fr att du blir extremt trtt i lngden. Mat ger ju energi, kemiska preparat lurar bara kroppen.

Som sagt, e lite konfus
Ah jag kan relatera till lite av det du sger. Jag mdde fan dunder nr jag tog de. Jag blev ju som jag blir p tjack fast ett mycket renare rus och mer euforisk. Men nr piken vl dalar s sker det p bara nn minut, man gr frn euforisk och speedad till nedstmd, speedad och rastls som fan. Enda lsningen r att antingen ta mer eller att ta ngra benzo och bara sova. Bsta centralstimulanta jag tagit r utan tvekan MDMD.

Men ah om du mr skit p de s kanske du borde snacka med din lkare och se va det skulle kunna finnas fr andra mjligheter som inte innefattar ngra kemikalier.

Du snacka om stilnoct ocks, hatar fan den drogen haha! Om man inte gr och lgger sig s blir man fan dum i huvudet av det.
Citera
2013-12-06, 14:25
Medlem
AaronHernandezs avatar
Har motivationsbrist pga min ADD. Kan jag f kad motivation om jag brjar ta concerta?
Citera
2013-12-06, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WorkingClassBoy
Du snacka om stilnoct ocks, hatar fan den drogen haha! Om man inte gr och lgger sig s blir man fan dum i huvudet av det.

Haha, jag vet.

Vid ntt tillflle en natt hade jag typ kkat all mat i kylen och grisat runt i kket s in t helvete. Hade inget minne av det dan efter. Hade bara tagit 10 mg d men det var ngra r sen. Det var lite svrt att frklara fr frugan dan efter..
Citera
2013-12-06, 14:32
Medlem
WorkingClassBoys avatar
Citat:
Haha, jag vet.

Vid ntt tillflle en natt hade jag typ kkat all mat i kylen och grisat runt i kket s in t helvete. Hade inget minne av det dan efter. Hade bara tagit 10 mg d men det var ngra r sen. Det var lite svrt att frklara fr frugan dan efter..
Hahaha precis vad jag menar, standard p stilnoct om man rkar ta lite mer n vad man borde och inte gr och lgger sig. Man blir en jvla gris
Citera
2013-12-06, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AaronHernandez
Har motivationsbrist pga min ADD. Kan jag f kad motivation om jag brjar ta concerta?

Motivationen blir helt klart bttre och det spelar ingen roll om du har ADHD eller inte. Frgan du ska stlla dig r om du r villig att ta konsekvenserna och kan hantera biverkningar/abstinens. Du kommer vilja ha mer nr du vl provat, det e garanterat.

Risken r att du tvingas ta hgre doser och oftare och ev komplettera med andra mer korttidsverkande preparat.

Klarar du att bara dricka 2 starkl en kvll utan att knna suget efter mer d kan det va en medicin fr dig.

Lycka till, vet hur det knns.
Citera
2013-12-06, 14:42
Medlem
AaronHernandezs avatar
Citat:
Motivationen blir helt klart bttre och det spelar ingen roll om du har ADHD eller inte. Frgan du ska stlla dig r om du r villig att ta konsekvenserna och kan hantera biverkningar/abstinens. Du kommer vilja ha mer nr du vl provat, det e garanterat.

Risken r att du tvingas ta hgre doser och oftare och ev komplettera med andra mer korttidsverkande preparat.

Klarar du att bara dricka 2 starkl en kvll utan att knna suget efter mer d kan det va en medicin fr dig.

Lycka till, vet hur det knns.

Dricker inte l. Jag vill prva om concerta r hjlpen p mina problem.
Citera
2013-12-06, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AaronHernandez
Dricker inte l. Jag vill prva om concerta r hjlpen p mina problem.

Enda du kan gra d r att prova. Har du en ADD-diagnos s ska det ju inte va ntt problem med att f det utskrivet.
Citera
2013-12-06, 15:06
Medlem
Stilnoctpeniss avatar
Kkar ritalin och tar det 3ggr om dagen. Mr s jvla kasst om jag inte tar dom i tid innan den andra gr ur. Har dock inte hittat den ultimata tiden i mellan. Concerta mdde jag fr kasst p.
Citera
2013-12-06, 15:21
Bannlyst
Jag har testat ritalin och jag har testat amfetamin.
Min personliga sikt r att ritalin r som riktigt dligt gammalt amfetamin, man mr dligt av det. Jag tycker craze med r dligt.
Bsta som man mtt bst av har varit riktigt frskt outblandat amfetamin, som inte torkat, i sm doser.
Men oavsett vad man tar, s mr man smre eftert. Det knns som man har en bank med energi, lnar du s ligger du p minus sen.
Jag tror det bsta r att ta nyttigt,vara ute nr solen r uppe, trna, sova ordentligt och gr ngot kul r bttre, orkar man inte gra ngot kul s kan en rolig film erstta. Detta ger kanske inte lika mycket energi som droger, men inte heller dipparna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in