• 1
  • 2
2013-12-06, 12:42
Medlem
Jag har diagnosen ADHD. Det tog väl några år för läkarna att komma fram till det. Känslan att det varit fel på mig har alltid varit med, men det var när min son fick diagnosen ADHD som jag började haja till.

Har för övrigt knaprat alla preparat på marknaden känns det som. Värst var nog Lyrica som enligt vissa tunga heroinister har extremt tuff avvänjning, jag kan bara hålla med. Var dödstrött i en månad och första gången i mitt liv fick jag faktiskt rejäla självmordstankar.

Har nu några månaders erfarenhet av Concerta 54 mg. Kan säga rakt ut att medicinen är bra när skalet frigörs (innehåller ca 20% av hela tablettens aktiva substans), mår som en prins. Förklaringen till detta prima mående är ganska självklar, rus-fasen kallas den för och den går över ganska snabbt (1 timme).

För att inte säcka helt så börjar depot-tabletten nu pumpa ut sitt innehåll bestående av 2 lager Metylfenidat. Efter ca 4-5 timmar börjar man känna sig som en sjuk gammal gubbe. Kroppen/psyket vill ha mer och vad man göra nu då?

Jo, det är nu helvetet börjar, jag behöver inte lägga ut texten men vad som följer e ganska uppenbart. Man börjar skala av nästa tablett och sväljer det utsökta skalet. Man kan ju inte ta hela tabletten för då somnar man ju inte sen. Jo, kanske kan man dela tabletten och bara ta det man vill ha men det resulterar ofta i för hög dos under för kort tid och det blir bara ännu värre efter det.

Nästa steg blir då att prova Ritalina och det är också nu det börjar gå åt helvete på riktigt. Om man fyller på Ritalina efter lunch så håller den väl till klockan 2 max och sen e det dags för nästa tablett. Känslan som kommer om du inte tar en påfyllning e hemsk och man känner sig sjuk som också säkert alla vet. Det känns i mitt fall som att ögonen hålls uppe av drogen men egentligen vill du bara sluta dina trötta stirriga tjackögon.

De biverkningar som uppkommer av Metylfenidat e djävulskt jobbiga att handskas med. Det går ju att undvika kortsiktigt om man tar en tablett till med jämna mellanrum, men detta är mer som en desperat åtgärd än en terapeutisk dosering.

Jaha, nästa steg blir då Metamina för en del av oss. Nu har du fått lyxpreparatet. För att få ut full effekt på detta och inte dippa precis som en riktig knarkare så bör det tas var tredje timme. Du behöver inte ställa alarmet eller bli påmind, det känns när det e dags så att säga.

Bara för att byta spår så tror jag att barn faktiskt kan bli hjälpta av Concerta, den har helt klart en lugnande effekt iallafall på min son, men man märker när den går ur kroppen på honom. Han blir liksom som förbytt, smått nedstämd och rastlös. Man kan väl i och för sig lägga till Ritalina efter lunch men det känns som en farlig väg att ta när det gäller min son.

Det som gör att barn svarar bättre på Concerta och andra ADHD-mediciner är iallafall i mitt tycke att det är föräldrarna som styr intaget och således är aldrig någon överkonsumtion aktuell. Dom blir mer koncentrerade och kan hantera den jobbiga skolmorgonen på ett bättre sätt.

Det enda preparat som faktiskt hjälpt mig utan några nämnvärda biverkningar är Cipralex. Har tuggat 20 mg men efter att ha minskat ner till 5 mg så upplever jag att den håller mig flytande. Äter också Stilnoct till natten. Denna tablett e sjukt beroendeframkallande, funkar för bra liksom. Kommer snart att sluta med den också då den ger biverkningar och ett beroende som smyger sig på. Får också känslan av att sömnen är konstgjord och falsk, men somnar gör man definitivt.

Jag känner mig något splittrad inför framtiden. Börjar känna nu på ålderns höst (snart 40) att det finns inga genvägar. Det du får gratis på kemisk väg så att säga kompenseras på det ena eller andra viset i vardagen.

Det börjar bli mer och mer logiskt att kost, motion och sömn är det enda rätta sättet till mental och fysisk hälsa. Jag säger inte att det är skrivet i sten men jag har kommit fram till det efter 15 år av medicinering och terapi. Det kommer bli enormt tufft och jobbigt att sluta helt med mediciner och börja ett nytt sundare liv.

Hoppas att nån känner igen sig i detta, ville ge tillbaka nånting till er alla som gett mig energi under åren. Har läst många upplyftande inlägg, även om många av dom e tragiska så e det skönt att veta att det finns fler som har problem.

/dags för påfyllning
Senast redigerad av Apati75 2013-12-06 kl. 12:49.
Citera
2013-12-06, 13:41
Medlem
WorkingClassBoys avatar
Trodde folk med ADHD blev lugna av concerta Det blev iaf min vän som hade ADHD. Fick han en lina tjack så satt han och småmyste och sen somna medans vi andra satt och tugga käft och svettades. Den känslan du beskrev att du fick av concerta lät precis så som jag kände mig när jag prova de.
Citera
2013-12-06, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WorkingClassBoy
Trodde folk med ADHD blev lugna av concerta Det blev iaf min vän som hade ADHD. Fick han en lina tjack så satt han och småmyste och sen somna medans vi andra satt och tugga käft och svettades. Den känslan du beskrev att du fick av concerta lät precis så som jag kände mig när jag prova de.

Kul att du svarade,

Jo jag vet vad du menar. Det sjuka är att lugnet vissa får oftast är själva ruset så att säga. Om man överdoserar får man oftast svettningar, tuggar på tungan, ont i käkarna och ökad puls. Jag vet ju att alla säger att man blir lugn på Concerta och liknande preparat om man verkligen har ADHD, andra blir speedade.

Kan säga att jag har ADHD och jag blir otroligt lugn och fokuserad när jag tar min tablett på morgonen, kan sitta i timmar och redigera foton utan att varken äta eller dricka. Men detta övergår sedan i en ängslan och ångest när substansen är på väg ut ur kroppen. Det är det här som e problemet för de flesta som medicineras med metylfenidat.

Personligen tycker jag att den skapar mer problem för mig än den faktiskt gör nytta. Missbruksrisken är enorm då detta är en Centralstimulant och att självdosera är enormt svårt. Visserligen är det läkaren som bestämmer men dom har oftast ingen susning hur man känner sig då dom aldrig ätit preparatet själva. Dina ord till läkaren blir din dos.

Ett annat problem med denna typ av medicin är att det är en konstgjord känsla av energi och lugn. Man blir heller inte hungrig och äter man sämre under dagen så ökar risken för att du blir extremt trött i längden. Mat ger ju energi, kemiska preparat lurar bara kroppen.

Som sagt, e lite konfus
Citera
2013-12-06, 14:19
Medlem
WorkingClassBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apati75
Kul att du svarade,

Jo jag vet vad du menar. Det sjuka är att lugnet vissa får oftast är själva ruset så att säga. Om man överdoserar får man oftast svettningar, tuggar på tungan, ont i käkarna och ökad puls. Jag vet ju att alla säger att man blir lugn på Concerta och liknande preparat om man verkligen har ADHD, andra blir speedade.

Kan säga att jag har ADHD och jag blir otroligt lugn och fokuserad när jag tar min tablett på morgonen, kan sitta i timmar och redigera foton utan att varken äta eller dricka. Men detta övergår sedan i en ängslan och ångest när substansen är på väg ut ur kroppen. Det är det här som e problemet för de flesta som medicineras med metylfenidat.

Personligen tycker jag att den skapar mer problem för mig än den faktiskt gör nytta. Missbruksrisken är enorm då detta är en Centralstimulant och att självdosera är enormt svårt. Visserligen är det läkaren som bestämmer men dom har oftast ingen susning hur man känner sig då dom aldrig ätit preparatet själva. Dina ord till läkaren blir din dos.

Ett annat problem med denna typ av medicin är att det är en konstgjord känsla av energi och lugn. Man blir heller inte hungrig och äter man sämre under dagen så ökar risken för att du blir extremt trött i längden. Mat ger ju energi, kemiska preparat lurar bara kroppen.

Som sagt, e lite konfus
Ah jag kan relatera till lite av det du säger. Jag mådde fan dunder när jag tog de. Jag blev ju som jag blir på tjack fast ett mycket renare rus och mer euforisk. Men när piken väl dalar så sker det på bara nån minut, man går från euforisk och speedad till nedstämd, speedad och rastlös som fan. Enda lösningen är att antingen ta mer eller att ta några benzo och bara sova. Bästa centralstimulanta jag tagit är utan tvekan MDMD.

Men ah om du mår skit på de så kanske du borde snacka med din läkare och se va det skulle kunna finnas för andra möjligheter som inte innefattar några kemikalier.

Du snacka om stilnoct också, hatar fan den drogen haha! Om man inte går och lägger sig så blir man fan dum i huvudet av det.
Citera
2013-12-06, 14:25
Medlem
AaronHernandezs avatar
Har motivationsbrist pga min ADD. Kan jag få ökad motivation om jag börjar ta concerta?
Citera
2013-12-06, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WorkingClassBoy
Du snacka om stilnoct också, hatar fan den drogen haha! Om man inte går och lägger sig så blir man fan dum i huvudet av det.

Haha, jag vet.

Vid nått tillfälle en natt hade jag typ käkat all mat i kylen och grisat runt i köket så in åt helvete. Hade inget minne av det dan efter. Hade bara tagit 10 mg då men det var några år sen. Det var lite svårt att förklara för frugan dan efter..
Citera
2013-12-06, 14:32
Medlem
WorkingClassBoys avatar
Citat:
Haha, jag vet.

Vid nått tillfälle en natt hade jag typ käkat all mat i kylen och grisat runt i köket så in åt helvete. Hade inget minne av det dan efter. Hade bara tagit 10 mg då men det var några år sen. Det var lite svårt att förklara för frugan dan efter..
Hahaha precis vad jag menar, standard på stilnoct om man råkar ta lite mer än vad man borde och inte går och lägger sig. Man blir en jävla gris
Citera
2013-12-06, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AaronHernandez
Har motivationsbrist pga min ADD. Kan jag få ökad motivation om jag börjar ta concerta?

Motivationen blir helt klart bättre och det spelar ingen roll om du har ADHD eller inte. Frågan du ska ställa dig är om du är villig att ta konsekvenserna och kan hantera biverkningar/abstinens. Du kommer vilja ha mer när du väl provat, det e garanterat.

Risken är att du tvingas ta högre doser och oftare och ev komplettera med andra mer korttidsverkande preparat.

Klarar du att bara dricka 2 starköl en kväll utan att känna suget efter mer då kan det va en medicin för dig.

Lycka till, vet hur det känns.
Citera
2013-12-06, 14:42
Medlem
AaronHernandezs avatar
Citat:
Motivationen blir helt klart bättre och det spelar ingen roll om du har ADHD eller inte. Frågan du ska ställa dig är om du är villig att ta konsekvenserna och kan hantera biverkningar/abstinens. Du kommer vilja ha mer när du väl provat, det e garanterat.

Risken är att du tvingas ta högre doser och oftare och ev komplettera med andra mer korttidsverkande preparat.

Klarar du att bara dricka 2 starköl en kväll utan att känna suget efter mer då kan det va en medicin för dig.

Lycka till, vet hur det känns.

Dricker inte öl. Jag vill pröva om concerta är hjälpen på mina problem.
Citera
2013-12-06, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AaronHernandez
Dricker inte öl. Jag vill pröva om concerta är hjälpen på mina problem.

Enda du kan göra då är att prova. Har du en ADD-diagnos så ska det ju inte va nått problem med att få det utskrivet.
Citera
2013-12-06, 15:06
Medlem
Stilnoctpeniss avatar
Käkar ritalin och tar det 3ggr om dagen. Mår så jävla kasst om jag inte tar dom i tid innan den andra går ur. Har dock inte hittat den ultimata tiden i mellan. Concerta mådde jag för kasst på.
Citera
2013-12-06, 15:21
Bannlyst
Jag har testat ritalin och jag har testat amfetamin.
Min personliga åsikt är att ritalin är som riktigt dåligt gammalt amfetamin, man mår dåligt av det. Jag tycker craze med är dåligt.
Bästa som man mått bäst av har varit riktigt färskt outblandat amfetamin, som inte torkat, i små doser.
Men oavsett vad man tar, så mår man sämre efteråt. Det känns som man har en bank med energi, lånar du så ligger du på minus sen.
Jag tror det bästa är att äta nyttigt,vara ute när solen är uppe, träna, sova ordentligt och gör något kul är bättre, orkar man inte göra något kul så kan en rolig film ersätta. Detta ger kanske inte lika mycket energi som droger, men inte heller dipparna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in