2011-12-20, 19:08
Medlem
lehlehs avatar
Kommer in på systemvetenskap nu till vårterminen.

Hör gärna av er om ni har några förslag/tips till en lite halvpanikdrabbad fb-broder angående boende (anmälde mig till bostadsgarantin idag f.övrigt)
Citera
2011-12-21, 01:45
Medlem
Går andra året och bor i Brickebacken, helt underbar miljö. Rekommenderas!
Citera
2011-12-21, 01:56
Medlem
08oss avatar
Kaix: Segt svar kanske men det var så lite så, skriv om du undrar något mer

Lehleh: Läs tråden och ställ dig i alla bostadsköer du kan hitta. Är 30 dagars bostadsgaranti om jag inte minns fel så är chill för dig, annars blir det akutboende nån vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av GladaKlara
Går andra året och bor i Brickebacken, helt underbar miljö. Rekommenderas!
Vad exakt är det som är så underbart med Brickebacken och i vilken del bor du? Enda positiva är att bussarna går ofta på dagarna, att det är ganska nära universitetet och att det är nerförsbacke dit.
Citera
2011-12-21, 22:27
Medlem
lehlehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 08os
Kaix: Segt svar kanske men det var så lite så, skriv om du undrar något mer

Lehleh: Läs tråden och ställ dig i alla bostadsköer du kan hitta. Är 30 dagars bostadsgaranti om jag inte minns fel så är chill för dig, annars blir det akutboende nån vecka.

Vad exakt är det som är så underbart med Brickebacken och i vilken del bor du? Enda positiva är att bussarna går ofta på dagarna, att det är ganska nära universitetet och att det är nerförsbacke dit.

Vet inte varför men har en jävla magkänsla som ligger hängandes över att det inte kommer lösa sig med bostadsgarantin. Att typ just mitt år/termin kommer det bli mycket sökande och så kommer man stå där utan bostad

En annan fråga angående nollningen:

Hur mycket kommer jag missa om jag kommer hem till Sverige den 13 och missar välkomstdagen och allt vare nu är? Känns ju som att man lätt kan hamna utanför om man inte lyckas hänga med på allt?
Citera
2011-12-22, 10:58
Medlem
08oss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehleh
Vet inte varför men har en jävla magkänsla som ligger hängandes över att det inte kommer lösa sig med bostadsgarantin. Att typ just mitt år/termin kommer det bli mycket sökande och så kommer man stå där utan bostad

Hur mycket kommer jag missa om jag kommer hem till Sverige den 13 och missar välkomstdagen och allt vare nu är? Känns ju som att man lätt kan hamna utanför om man inte lyckas hänga med på allt?

Oroa dig inte, bostad kommer du få, har du otur så får du bo långt bort typ i Vivalla men efter 6 månader får du (ganska) garanterat något bättre om du ställer dig i privata bostadsköer.

Systemvetenskap hör väl till handelssektionen, inside information säger att du missar introdagen och
ev en fest på fredagen.. Fast blir lite mer festande... så att säga
Citera
2011-12-25, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehleh

Introdagen är inte särskilt viktig, man går runt lite på campus och så man lär sig hitta och köper sin "nollepåse" som är en biljett till nollningen. Påsen går att köpa vid andra tillfällen med så no probs. Om jag inte minns fel från förra året när jag var fadder så är första festen på fredagen, lördagen är "färgfest" och söndagen är det nån lam filmkväll på uni som alla skippar. Så om du kommer på måndagen missar du 2 fester. Se till att köpa en nollepåse på måndagen så du får en nollningsgrupp relativt snabbt (om du är intresserad av nollning that is ;p).

Ses I Sys A mayhaps, tar den kursen till våren jag med. ;p
Citera
2011-12-25, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worglunk
Introdagen är inte särskilt viktig, man går runt lite på campus och så man lär sig hitta och köper sin "nollepåse" som är en biljett till nollningen. Påsen går att köpa vid andra tillfällen med så no probs. Om jag inte minns fel från förra året när jag var fadder så är första festen på fredagen, lördagen är "färgfest" och söndagen är det nån lam filmkväll på uni som alla skippar. Så om du kommer på måndagen missar du 2 fester. Se till att köpa en nollepåse på måndagen så du får en nollningsgrupp relativt snabbt (om du är intresserad av nollning that is ;p).

Gäller det alla utbildningar?
Citera
2011-12-26, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Gäller det alla utbildningar?

Gäller inom handelssektionen (Sesam), d.v.s. ekonomi, systemvetenskap, medicinsk sekreterare (?) och även någon till, statistik kanske.

Tror alla sektioner har liknande det jag skrev tidigare, vet åtminstone att alla deltar på färgfesten som är på lördagen.
Citera
2011-12-27, 10:38
Medlem
lehlehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worglunk

Thanks for the info! Ja får se till att köpa mig en liten påse när jag kommer ner då!

Kul om du väljer samma kurs! Ses kanske där
Citera
2011-12-27, 20:38
Medlem
Har cirka 165 köpoäng på öbo..
Hur ser mina chanser ut att få en lägenhet på studentgatan eller tybble?
Eller är det brickebacken som gäller? Vill INTE bo i varberga ligger på andra sidan stan...
Citera
2011-12-27, 21:23
Medlem
Hejsan, jag har uppfattat att bostadsgaranti gäller.

Är det någon fördel att ställa sig i kö nu inför hösten 2012?

Kommer bara behöva lägenhet i 3-4 månader.
Citera
2011-12-27, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Hejsan, jag har uppfattat att bostadsgaranti gäller.

Är det någon fördel att ställa sig i kö nu inför hösten 2012?

Kommer bara behöva lägenhet i 3-4 månader.

Eftersom du samlar köpoäng via öbos hemsida på studentlägenheterna så innebär det självklart en fördel att ställa sig i kö så tidigt som möljligt!

De flesta studentlägenheter har en uppsägningstid på 2 månader om jag inte minns fel, så säg upp lägenheten i tid så bör det inte vara några problem att bara ha lgh:en ett kortare tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in