2006-11-24, 18:50
Medlem
qtboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
IKEA har till viss del tillsammans med H&M gjort att Sverige numer förknippas med design. Sverige gör inga fula grejor liksom.
H&M=design?Njaeeeee
IKEA=Design?...njaaeee
IKEA+H&M....= Pinsamt att vara svensk Lidl är oxå stora men ack så dåliga....
Citera
2006-11-25, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namram
IKEA har till viss del tillsammans med H&M gjort att Sverige numer förknippas med design. Sverige gör inga fula grejor liksom.

Det är ju ungefär som att säga att Schweiziska bankrånare gjort Schweiz känt som bankland... Den här bondläppen, med ytterst tveksam politiskbakgrund, har ju byggt sitt "imperium" på att kopiera och stjäla försvarslösa små designers verk. Tänk vad Sverige vore utan IKEA, om det fanns en fungerande upphovsrätt för industridesigners..
Jag tror man skulle kunna peka ut 80% av innehållet i en IKEA katalog som direkta kopior..

Skulle vara kul om någon journalist åkte ner och tittade på denna filantrops villa vid Genevesjön, finns ju knappast annat än exklusiva villor i 100-mijonersklassen där.
Men han har lyckats med sin "image" som enkel och sparsam, undrar om han har tänkt ut den själv eller om han har haft hjälp..
Citera
2009-01-08, 08:39
Medlem
simpanboycools avatar
Finns den här dokumentären att se på internet? Har hittat en torrent men det finns inga seeders
Citera
2009-01-08, 09:09
Medlem
jenas avatar
Läs "Historien om IKEA: Ingvar Kamprad berättar för Bertil Torekull". Ljudboken innehåller en del som Ingvar läser själv.

//jena
Citera
2009-01-25, 11:19
Medlem
Fobbeks avatar
Jo, IKEA ägs av en stiftelse. Denna äger du även andra företag, tex IKANO

IKEA är baserat i Sverige med Huvudkontor i Älmhult där produkter tas fram och marknadsförs.
Tillverkning sker över hela världen där kvaliten kan hållas enligt IKEAs standard och krav. Med en ökning av 20-25 varuhus varje år över hela världen gör detta att transporter kan kortas.

Ingvar är en Ikon som skapat ett imperium från scratch. Han driver idag inte aktivt IKEA.

IKEA anställda kan intyga att man lever IKEA, det är hur du tänker och agerar så IKEA andan existerar verkligen.
Citera
2009-01-25, 13:55
Medlem
Svithjods avatar
Jag hyser respekt för Kamprad framförallt för hans otroliga förmåga att bygga varumärke och själv leva som han lär, åtminstone utåt. Det är att visa ledarskap och förstå vad ledarskap handlar om.
Vidare gillar jag hans långsiktighet, allt annat än dagens kvartalskapitalism som förstör vårt näringsliv.
Senast redigerad av Svithjod 2009-01-25 kl. 13:58.
Citera
2009-01-25, 21:00
Medlem
Ecstanols avatar
Finns det verkligen svenskar som tycker att Kamprad skall hålla sig till hyresrätt och Volvo 340?
Citera
2009-01-25, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MataGringos
Jag börjar verkligen tvivla på din läskunnighet. Jag har inte sagt att det är fel att produktionen ligger i låglöneländer. Läs igen och ansträng den lilla ärtan mellan öronen.
Det jag sagt är att IKEAs enda relation med sverige är att man profiterar på sveriges goda renommé. Inget annat. Detta kan man inte säga om svenska företag som H&M, Ericsson etc som fortfarande opererar från sverige.

Så det faktum att flera tio-tusen personer har jobb på grund av Herr Ingvar är då inget som gör att han kan profitera på det?
VARFÖR ser folk bara att Ingvar inte betalar skatt? inte alla de anställda som han har grejat jobb till?
Men det är väl bara avundsjuka jävlar som sitter hemma med sin sjuklön som whinar som små troll?
Citera
2009-01-26, 00:01
Medlem
Tands avatar
Håller fullständigt med dig tutf

Har för mig att Ericsson gjorde ett försök att flytta till England , för några år sedan. Så fick man krypa tillbaka med svansen mellan benen. Det är inte så hemskt många företag som ser till Sveriges bästa. IKEA känns ändå som ett företag med lite långsiktighet, Vill något och vågar genomföra det. Även om det tar 2 år!
Citera
2009-01-26, 11:20
Bannlyst
Kamprad är säkert en bra karl, men han är inget vidare när det kommer till företagande. Ikea sköts väl av en massa mellanchefer och duktig personal på golvet. Kamprad själv har inte kommit med en god idé sen han insåg att det funkar att låta kunderna skruva samman sina egna bokhyllor.

Han är inte rikast i världen. Han hör inte till de 1 000 vassaste enteprenörerna. Men en titel tycker jag att han kan få: Världens genom alla tider tursammaste företagare.
Citera
2009-01-26, 11:43
Medlem
Giggis avatar
Jag bodde i Bryssel under ett år och där har IKEA ett stort huvudkontor där bla en av Ingvars söner jobbar (jobbade?). Tråkigare människa får man nog leta efter.

Ingvars sparsamhet (snålhet enligt vissa) sträckte sig så långt att det aldrig bokades enkelrum på affärsresorna, tom sonen fick dela med andra anställda. Oavsett om du var butikschef, regionansvarig eller ekonomichef så var det dubbelrum som gällde.

Sen tycker jag det är lite fel att säga att företaget inte är svenskt, eller gynnar Sverige längre för att stiftelse och delar av huvudkontoret ligger utomlands. Det är trots allt en väldigt stor del av verksamheten som drivs från Sverige fortfarande och IKEA genererar ganska många arbetstillfällen i Sverige än idag (ca 10.000 anställda av koncernen) trots att verksamheten breder ut sig i världen. Jag tycker dessutom det är en naturlig följd av att man expanderar och öppnar fler och fler varuhus.
Citera
2009-01-27, 17:59
Medlem
Tur och otur.

Citat:
Ursprungligen postat av ewws
Kamprad är säkert en bra karl, men han är inget vidare när det kommer till företagande. Ikea sköts väl av en massa mellanchefer och duktig personal på golvet. Kamprad själv har inte kommit med en god idé sen han insåg att det funkar att låta kunderna skruva samman sina egna bokhyllor.

Han är inte rikast i världen. Han hör inte till de 1 000 vassaste enteprenörerna. Men en titel tycker jag att han kan få: Världens genom alla tider tursammaste företagare.

Då vill jag utnämna dig till den på Flashback med mest otur i genlotteriet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in