2005-07-18, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av back flash
Vad får man om man lägger två av IKEA:s insektsnycklar i kors?

man får STOR HUMOR!
Citera
2005-07-18, 18:11
Medlem
marcarolos avatar
Jag funderade på varför IKEA har en sådan stor framgång utan att någon tar upp konkurrensen med dom.
Finns det överhuvudtaget något annat företag som i samma utsträckning säljer möbler som du sätter ihop själv?
Om det det inte finns - har IKEA någon slags patent på sin idé? Och vad är i så fall det speciella som man fått patent på?
Citera
2005-07-18, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av back flash
Vad får man om man lägger två av IKEA:s insektsnycklar i kors?
Citera
2005-07-18, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Jag funderade på varför IKEA har en sådan stor framgång utan att någon tar upp konkurrensen med dom.
Finns det överhuvudtaget något annat företag som i samma utsträckning säljer möbler som du sätter ihop själv?
Om det det inte finns - har IKEA någon slags patent på sin idé? Och vad är i så fall det speciella som man fått patent på?

det där har jag funderat på.... Europamöbler och Mio ser ju likadana ut i design vad jag vet, kan dock ha fel... men dom sätter man väl inte ihop själv?

Men kolla - det är ju folkfest överallt när dom öppnar nya varuhus! I England, USA, Ryssland... folk trängs som värsta Beatleshysteri! Psykos.
Citera
2005-07-18, 20:13
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
det där har jag funderat på.... Europamöbler och Mio ser ju likadana ut i design vad jag vet, kan dock ha fel... men dom sätter man väl inte ihop själv?

Men kolla - det är ju folkfest överallt när dom öppnar nya varuhus! I England, USA, Ryssland... folk trängs som värsta Beatleshysteri! Psykos.
Har dom inte såna där barbröstade kvinns som bjuder på sprit och snus på sina invigningar utomrikes?
Citera
2005-07-19, 00:02
Medlem
Pastor Sulas avatar
Citat:
I TV-programmet fick man höra att IKEA en period på 70-talet var mer känd som slit och släng-möbler, ofta med dålig kvalitet. Modeprylar.

Det har jag nästan helt glömt bort idag, men det stämmer nog. Men dom skärpte till sig.

Har de det?

Då kanske jag kan börja handla där igen... Jag bildade bo 1980 och då var inte ett hål på rätt ställe - sanna mina ord! Skruvar fattades och inte fan kunde man sätta ihop soffgrupperna utan att vara tre personer för att ta spänntag. Slogan var visst "sätter du lätt ihop själv!" Jag har inte köpt annat än Billybokhyllor och tidsskriftssamlare sedan dess.
Citera
2005-07-19, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Sula
Har de det?

Då kanske jag kan börja handla där igen... Jag bildade bo 1980 och då var inte ett hål på rätt ställe - sanna mina ord! Skruvar fattades och inte fan kunde man sätta ihop soffgrupperna utan att vara tre personer för att ta spänntag. Slogan var visst "sätter du lätt ihop själv!" Jag har inte köpt annat än Billybokhyllor och tidsskriftssamlare sedan dess.

Samma här, jag har mest sett IKEA som en utmärkt källa till billiga förvaringsgrejer med stort sortiment.

Sen verkar vissa smått negativa grejer ha vänts till nåt positvt på ett märkligt sätt i IKEAs varumärke. All publicitet är tydligen bra publicitet. TV-programmet "Griniga gamla gubbar" i SVT med engelska komiker och författare som gnäller på ett charmigt sätt över tillvarons små detaljer hade naturligtvis ett inslag om IKEA. Hur besvärligt det var att åka ut till Croydon (en ren helvetestripp enligt Will Self), hur svårt det var att skruva ihop etc...

Men allt detta gör tvärtom IKEA bara mer familjärt och tillgängligt. Påminner om McDonalds som fått kritik för allt möjligt under åren.
Citera
2005-07-19, 09:40
Medlem
MataGringoss avatar
Citat:
Såg dokumentären på Svt och fick följande tankar:

Är han ett stort original, Kamprad eller är han bara en träaktig småländsk fabrikör i storformat?

Ingvar Kamprad är ett snàlt svin och en svensk som svikit Sverige. Han använder sig av Sverige som image för kvalitet för att sälja möbler, men varken möblerna, företaget eller han själv har nàgon anknytning i Sverige. Medan företaget IKEA har sitt huvudkontor i Holland (ägt via diverse stiftelser med bas i skatteparadis) bor han själv i Lausanne i Schweiz. Möblena är tillverkade i làglöneländer. Vad är dà svenskt med företaget, och vad gör IKEA för Sverige mer en att använda landets image?
Citera
2005-07-19, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MataGringos
Ingvar Kamprad är ett snàlt svin och en svensk som svikit Sverige. Han använder sig av Sverige som image för kvalitet för att sälja möbler, men varken möblerna, företaget eller han själv har nàgon anknytning i Sverige. Medan företaget IKEA har sitt huvudkontor i Holland (ägt via diverse stiftelser med bas i skatteparadis) bor han själv i Lausanne i Schweiz. Möblena är tillverkade i làglöneländer. Vad är dà svenskt med företaget, och vad gör IKEA för Sverige mer en att använda landets image?

Det är det här mystiska med varumärken och image. Vissa biltillverkare vill ha kvar Volvo och Saab som svenska varumärken trots att bilarna mer och mer blir en allmän hög med plåt och reservdelar som skruvas ihop här och där. Men ett starkt varumärke som mer eller mindre klistras på i slutet har en avgörande skillnad i konkurransen.

IKEA är nån sorts upplevelseindustri mer än möbelproducent...
Citera
2006-04-26, 01:34
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Färskt skvaller

Han håller stilen, den gamle smålänningen:

Citat:
Grannarna i Schweiz skvallrar - så här snål är Kamprad

I den schweiziska byn Epalinges pratas det inte enbart väl om världens fjärde rikaste. Många tycker att Ingvar Kamprad helt enkelt är FÖR snål, skriver norska Dagens Näringsliv.

I över 30 år har svensken åtnjutit skattelättnader på sin jätteförmögenhet. Men med att ge bygden något tillbaka tycks det ibland vara litet si och så. Enligt en butikschef som tidningen talat med är det många som pratar bakom ryggen på Ikea-grundaren.

Enligt uppgift betalar Kamprad - god för 220 miljarder kronor - bara omkring en halv miljon kronor om året i kommunalskatt. Bygdens ordförande, Yvan Tardy, hade förväntat sig betydligt mer tillbaka.

"Avsikten med de fördelaktiga skattereglerna är att rika som flyttar till orten ska bidra med något i den lokala miljön. Kamprad har aldrig bidragit med något över huvud taget", säger han till Dagens Näringsliv.

Han berättar om när ett dagis bad om en symbolisk rabatt på Ikea-möbler för att göra reklam för möbeljätten. Från Kamprad hördes dock inte ett knyst, berättar Yvan Tardy. Efter att man väntat förgäves på ett svar bestämde man sig till slut för att köpa möblerna någon annan stans.

Och när svensken skulle sponsra sin sons fotbollslag fick de bara elva tröjor - varken mer eller mindre.

"Avbytarna fick klara sig utan", säger Yvan Tardy till Dagens Näringsliv.

http://dagensps.se/article.aspx?articleID=17444&categID=167
Han kommer aldrig att ändra sitt beteende, det sitter grundrotat i hans innersta. Att dö med så mycket pengar verkar lite meningslöst, men han tänker väl inte så.
Citera
2006-04-26, 08:57
Medlem
johnjohns avatar
Han är rätt stolt över sin snålhet på ett äckligt sätt. Han flyttar väl hem när han blir sjuk för att åtnjuta svensk vård som han inte betalt för via skattsedeln.
Citera
2006-04-26, 10:08
Medlem
Han hade väl problem med spånken ett tag.
Onykter i drygt ett decenium eller så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in