2009-01-27, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crimson Sky
Då vill jag utnämna dig till den på Flashback med mest otur i genlotteriet!

Du vet inte vad du snackar om. Jag känner två chefer på IKEA samt Ingvars son.
Citera
2009-01-27, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewws
Du vet inte vad du snackar om. Jag känner två chefer på IKEA samt Ingvars son.

Jaha, men dina inlägg är lika j-la korkade iallafall, i denna som i alla andra trådar!
Citera
2009-01-27, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crimson Sky
Jaha, men dina inlägg är lika j-la korkade iallafall, i denna som i alla andra trådar!

Varför är du obalanserad och arg? Är Ingvar din idol? Jag kan hälsa till honom från dig om du vill .
Citera
2009-01-27, 20:28
Bannlyst
ewws är kul

Han/hon känner allt och alla i precis alla trådar, vi borde kidnappa personen och mjölka denne på information.
Citera
2009-01-27, 20:54
Medlem
bravehs avatar
Det finns en till sida av Ikea som är mindre trevlig. Som jag har förstått företagsstrukturen så betalar företaget som driver Ikea varje år en jättesumma till Kampradfamlijen. Detta är en avgift för att man får använda ikeas varumärke och koncept. Avgiften är 1 eller några procent av verksamhetens omsättning.

Hade det varit ett vanligt aktieföretag utan en specialdesignad struktur gjord för att slippa betala skatt i Sverige och om inte en massa kapital gått till Kampradfamiljen så hade företaget säkert kunnat expandera mycker mer.
Citera
2009-01-27, 22:49
Medlem
Med tanke på vad sverige/de styrande gör för företagen (tex IKEA) så har IK min fulla förståelse. Jag skulle inte våga lämna min plånbok på maktens. Hade sossarna fått sin vilja igenom skulle dom gärna punga IKEA på varje krona så att inga fler varuhus kommer till.

Sverige stryper företag och alla formet av företagsamhet.
Citera
2009-01-28, 13:13
Medlem
Han är en riktig luring, på grötlunchen innan jul så placerade han sig så att det inte gick att smita ut när det var slut utan att gå förbi honom och skaka tass, Sneaky!!

Dessutom var det nog årets fånigaste företagsjulklapp, en gigantisk juicepress som tar upp halva köket!
Citera
2009-01-28, 15:24
Avslutad
För alla blåögda pantskallar som gått på myten om Kamprads spartanska leverne vill jag hänvisa till en artikel i DN (augusti 2004), där det avslöjas att den ovanligt snikne gubben faktiskt lever betydligt flottare än vad han vill ge sken av.

Kamprads tre olika fastigheter i Småland, Schweiz och Frankrike var 2004 värderade till runt 60 miljoner kronor. Herrgård är det som gäller i Småland. Villan i en exklusiv förort till Lausanne är på 435 kvm. I södra Frankrike äger han en flott vingård.

Kamprads enkla leverne är enligt en av källorna till artikeln helt och hållet ett spel för galleriet: "Ingvar Kamprad är ett pr-geni som vet att utnyttja media för att skapa en image av enkelhet och sparsamhet, som ska gynna hela Ikea. Dessutom är folk i hans hemtrakt obrottsligt lojala, vilket har skapat en mänsklig mur som skyddar Kamprads image".

Snål mot sig själv är han alltså inte. Däremot är han det mot andra. I samma tidningsartikel berättas nämligen att Kamprad en dag slirat förbi kantinen på ett IKEA-varuhus och då upptäckt att det låg två (!!!) ostskivor på varje fralla. "Vi tar bort en skiva, utbrast Kamprad. Folk kommer inte märka någon skillnad och tänk vad mycket ost vi sparar!".

Ingvar Kamprad = en fruktansvärt frånstötande snåljåp och girigbuk till hycklare som snarare bör fungera som avskräckande exempel än som förebild. Enligt en av hans grannar i Schweiz kallas gubben för "Harpagon", efter rollfiguren i Molières skådespel Den girige.

Äcklig skitgubbe som kan dra åt helvete med alla sina undermåliga skräpprodukter som ingen skulle köpa om de inte var ekonomiskt desperata.

Här har ni artikeln:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=300679
Citera
2009-01-28, 15:39
Bannlyst
Det är ju det jag skrivit tidigare. Han har fått en enda bra idé i sitt liv – platta möbelpaket. Resten har andra fixat åt honom. Jag tror ärligt talat att under de senaste 25 åren har han knappast varit kapabel att ens driva en bensinmack på landet. Han är svenskt näringslivs motsvarighet till Zlatan – överskattad bortom allt förnuft och skapad av usla journalister.
Citera
2009-01-28, 16:02
Medlem
padrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso

Apropå journalisten Bernt Hermele som skrev DN-artikeln verkar ha fått sina fiskar varma efter den artikeln och jobbar numer på slasksiten realtid.se där han kommenterar Aftonbladets artikel som var uppe för nån månad sen så här:

Citat:
"Sällan eller aldrig har redaktionen överösts med så mycket bitterhet, ilska och kritik: Jultomten finns visst och Kamprad är enbart en snål smålänning som åker omkring i sin gamla Volvo 740:a, visste de upprörda läsarna att berätta.
Argast var gamle SVT-räven Frank Hirschfeld, som av någon anledning jämförde mig (inte Kamprad) med nassen Goebbles samt gamle UD-räven Sverker Åström som härmed avsa sig sin mångåriga DN-prenumeration.

Så kan det gå, när man sparkar på nationalhelgonet Sankt Ingvar."

http://realtid.se/ArticlePages/200812/29/20081229105911_Realtid120/20081229105911_Realtid120.dbp.asp
Citera
2009-01-28, 16:07
Medlem
bravehs avatar
Citat:
För alla blåögda pantskallar som gått på myten om Kamprads spartanska leverne vill jag hänvisa till en artikel i DN (augusti 2004), där det avslöjas att den ovanligt snikne gubben faktiskt lever betydligt flottare än vad han vill ge sken av.

Kamprads tre olika fastigheter i Småland, Schweiz och Frankrike var 2004 värderade till runt 60 miljoner kronor. Herrgård är det som gäller i Småland. Villan i en exklusiv förort till Lausanne är på 435 kvm. I södra Frankrike äger han en flott vingård.

Kamprads enkla leverne är enligt en av källorna till artikeln helt och hållet ett spel för galleriet: "Ingvar Kamprad är ett pr-geni som vet att utnyttja media för att skapa en image av enkelhet och sparsamhet, som ska gynna hela Ikea. Dessutom är folk i hans hemtrakt obrottsligt lojala, vilket har skapat en mänsklig mur som skyddar Kamprads image".

Snål mot sig själv är han alltså inte. Däremot är han det mot andra. I samma tidningsartikel berättas nämligen att Kamprad en dag slirat förbi kantinen på ett IKEA-varuhus och då upptäckt att det låg två (!!!) ostskivor på varje fralla. "Vi tar bort en skiva, utbrast Kamprad. Folk kommer inte märka någon skillnad och tänk vad mycket ost vi sparar!".

Ingvar Kamprad = en fruktansvärt frånstötande snåljåp och girigbuk till hycklare som snarare bör fungera som avskräckande exempel än som förebild. Enligt en av hans grannar i Schweiz kallas gubben för "Harpagon", efter rollfiguren i Molières skådespel Den girige.

Äcklig skitgubbe som kan dra åt helvete med alla sina undermåliga skräpprodukter som ingen skulle köpa om de inte var ekonomiskt desperata.

Här har ni artikeln:

Det han predikar är väl knappast något mer än kostnadseffektivitet i arbetslivet? När har du hört honom be Ikeas anställda att snåla i sina privatliv?

Det jag tycker är problematiskt är Ikeas syn på att betala skatt och att Kampradfamiljern varje år får en eller flera procent av Ikeas omsättning insatta på sitt feta bankkonto vilket hämnar företagets expansion.
Citera
2009-01-28, 16:07
Medlem
Citat:

Du vet inte vad du snackar om. Vingården i Frankrike är ett hotell och betalar mer eller mindre sig själv. Gubben kommer hem varje jul och åker personligen runt i sin Golf i trakten till gamla vänner och delar ut julklappar. Han har bara lärt sig att det inte är de stora inkomsterna man blir rik på utan de små utgifterna.

Helt sant att han inte är så snål som han gärna vill utge sig för, han lever ett bra liv utan extravaganser. Hans hus i småland har swimmingpool och han har ett stort hus i ett fint område i Schweiz. Skulle väl säga att han lever som en miljonär fast han är miljardär.

[quote] Det är ju det jag skrivit tidigare. Han har fått en enda bra idé i sitt liv – platta möbelpaket. Resten har andra fixat åt honom. Jag tror ärligt talat att under de senaste 25 åren har han knappast varit kapabel att ens driva en bensinmack på landet. Han är svenskt näringslivs motsvarighet till Zlatan – överskattad bortom allt förnuft och skapad av usla journalister.[quote]

Han behöver inte komma på några nya ideer, han behöver bara förvalta det geniala han var först med. Han kom faktiskt inte på det heller utan platta paket var det hans sekreterare som kom på.

Han är en stenhård förhandlare, människokännare och smart affärsman och IKEA förser staten indirekt med miljarder i skattepengar och tusentals människor med jobb oavsett om det skattetekniskt är placerat i Holland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in