2011-01-26, 22:26
Bannlyst
Varför ska vi betala skatt för när Kamprad sitter på 100 miljarder i bakfickan? Vi borde få göra som honom och slippa skatten och självklart så ska ju våra ambassadörer utomlands ställa upp när vi ordnar något arrangemang, typ en fest för våra utländska vänner.

Nej, Kamprad är en svinig girigbuk! Bill Gates försöker i alla fall lägga en del av förmögenheten på välgörenhet men Kampradfamiljen samlar pengar på hög.
Citera
2011-01-26, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hush.nobody
Varför ska vi betala skatt för när Kamprad sitter på 100 miljarder i bakfickan? Vi borde få göra som honom och slippa skatten och självklart så ska ju våra ambassadörer utomlands ställa upp när vi ordnar något arrangemang, typ en fest för våra utländska vänner.

Nej, Kamprad är en svinig girigbuk! Bill Gates försöker i alla fall lägga en del av förmögenheten på välgörenhet men Kampradfamiljen samlar pengar på hög.

Varför du ska betala skatt? Men lille vän hur mycket tror du han har betalat? Han betalade mer på en månad än vad du någonsin kommer göra
Citera
2011-01-26, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c00lman
Jag tror detta enbart är som vilken faktura som helst från en "leverantör" som kommer från ett annat land, dvs. en kostnad för företaget i det landet det berör. Varför skulle man betala skatt på en faktura? Om det sedan är 3% eller 5% är väl enbart en fråga om vad som kan anses vara "skäligt" för det som fakturan avser.

Likt ett franchise-avtal?

Nedan är baserat på ovan citerad-teori:
Vad jag förstår så är metoden Ej olagliga? Dock är den ändå inte allmänt känd? I min mening borde samtliga halv stora och stora företag uppbära verksamhet utomlands(läs:skatteparadis) och ställa fakturor mot de svenska bolagen/t och därmed kunna göra skattefria vinster? Varför görs inte detta, Kamprad känns inte som först i ledet att vilja betala mindre skatt?

Förstår heller inte varför bolaget inte ställer ut en faktura på 100% av vinsten och därmed helt och hållet slipper skatten på vinst? Eller räknas detta som skattefusk (om ja, vart går gränsen i %-enheter att ställa ut fakturor på?)?

I vilka bolagsformer skulle man kunna göra likt Ikea? Enbart i Kamprads upplägg?
Senast redigerad av Dsquared8 2011-01-26 kl. 22:34.
Citera
2011-01-26, 22:31
Medlem
Citat:

Förmodligen har du aldrig arbetat eller betalat skatt i hela ditt liv, det brukar vara så med dom som gnäller mest. Starta ett företag, tjäna massor med pengar och gör frivilliga skatteinbetalningar, valet är ditt.
Citera
2011-01-26, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubbamannen
Varför du ska betala skatt? Men lille vän hur mycket tror du han har betalat? Han betalade mer på en månad än vad du någonsin kommer göra
Du vet inte hur många kronor jag tjänat men vi vet vad Kamprad gömmer i sin egna ficka och den mängden pengar har ingen anledning att inneha. Kamprad är bara girig och ska beskattas därefter, vi börjar med att ifrånta honom det svenska medborgarskapet, han är ju ändå mer schweizerost än svenne.
Citera
2011-01-26, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bambooma
pajas, du verkar ha noll koll
Pajasen är du eftersom du verkar tro att Kamprad kommer ge dej sina pengar eller det kanske är så att du i din enfald tror att du ska vinna lika mycket pengar? Kamprad är värsta formen av kapitalistsvin och förtjänar att bli våldtagen!
Citera
2011-01-26, 22:44
Medlem
Det var en rejäl debatt som uppstod efter Uppdrag Gransknings entimmesprogram.
Jag missade tyvärr de första 20 minuterna, men en sak jag funderar över är Kamprads totala förändring av sin image.
På 1950-talet var han klädd i kostym och välknuten slips samt körde Porsche. Han var urtypen av en framgångsrik affärsman. Sedan lade han om stil totalt och blev en sparsam och klurig gubbe.
Kan han ha kommit på den idén själv, eller fanns det folk som stylade offentliga personer redan då?
Citera
2011-01-26, 22:45
Medlem
Citat:
Du vet inte hur många kronor jag tjänat men vi vet vad Kamprad gömmer i sin egna ficka och den mängden pengar har ingen anledning att inneha. Kamprad är bara girig och ska beskattas därefter, vi börjar med att ifrånta honom det svenska medborgarskapet, han är ju ändå mer schweizerost än svenne.

Var i det hela hittar du att han skall beskattas? Metoden är fullt laglig?
Citera
2011-01-26, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Förmodligen har du aldrig arbetat eller betalat skatt i hela ditt liv, det brukar vara så med dom som gnäller mest. Starta ett företag, tjäna massor med pengar och gör frivilliga skatteinbetalningar, valet är ditt.
Snarare så att du lever i en egen värld där du drömmer om att du äger miljoner och åter miljoner men där sanningen är att du sitter i kassan på IKEA och gråter så fort någon säger nåt elakt om ditt älskade kapitalistsvin Kamprad.

Ingen människa ska ha 100 miljarder i bakfickan, så enkelt är det!
Citera
2011-01-26, 22:48
Medlem
prodigy123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Det är väl allmänt känt att IKEA ägs av en stiftelse och att familjen Kamprad kontrollerar denna. Om den sen ligger i Nederländerna eller Lichtenstein spelar väl mindre roll. Reportaget baserades på klassisk svensk avundsjuka, Kamprad har pengar undanstoppade vilket han väljer att inte basunera ut i tidningarna. Reportrarna försökte också kladda ner honom med diverse påstående om skattebrott (guilt by association).

Den lönnfete Svenungsson hade ingen annan agenda än att få en knuff i karriären med reportaget, det märker man på bristen av kvalitet.

Grejen är väl att kamprad har sagt att han inte kontrollerar IKEA, utan en stiftelse från Holland som jag förstår det, och då betyder det att han mörkat/ljugit om det...När det i själva verket är han själv som kontrollerar IKEA.

Sen att han har pengar, är väl inget som är hemligt då han är på plats 11 tror jag på forbes lista.

Frågan är ju varför han ljugit om vem som kontrollerar stiftelserna, sen har det ju ingen betydelse för vilket land dom ligger i.

Sen är det ju lite märkligt att han i tv går ut och säger att han inte är så smart typ...
Citera
2011-01-26, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dsquared8
Var i det hela hittar du att han skall beskattas? Metoden är fullt laglig?
Japp, jodå jag vet hur det fungerar. Vilka är det som betalar minst skatt i landet? Jo, de rika som ser till att fuska sig fram. Vilka är de som köper svart städhjälp? Jo, de rika. Hur jag vet det? Jodu, jag har själv rötter i de två rikaste kommunerna i Sverige.

Och hade du sett programmet så hade du även sett att det var tveksamt om det verkligen är lagligt, de skapar ett gäng bolag för att dölja och det är knappast lagligt.
Citera
2011-01-26, 22:53
Medlem
prodigy123s avatar
Citat:
Pajasen är du eftersom du verkar tro att Kamprad kommer ge dej sina pengar eller det kanske är så att du i din enfald tror att du ska vinna lika mycket pengar? Kamprad är värsta formen av kapitalistsvin och förtjänar att bli våldtagen!

Jag håller med om att han är en kapitalist, det folk verkar tro är att programmet handlar om skatteplanering från kamprads sida, men de som ser helheten, ser också vilken girig människa han är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in