Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-04, 18:01
  #1
Medlem
Jag är en fullständig nolla när det gäller teknik.
Jag har en fast dator med adsl-modem hos telia. För ett par år sedan installerades bredband (fiber) i fastigheten. Mitt modem har fungerat sämre och sämre; nästan inte alls på senare tid. Igår ringde jag telias kundtjänst. Frågade om jag över huvud taget behövde modem, men fick inget svar. Däremot sade personen hos kundtjänst att jag måste ha ett nytt modem, eftersom mitt var för gammalt och de inte kunde få kontakt med det.Till slut kom vi överens om ett nytt modem samt att jag ska ansluta mig till ip-telefoni.
Nu undrar jag om ni kan hjälpa mig!

Där jag bodde förut fanns bredband installerat i fastigheten och man behövde inget modem.
Citera
2013-12-04, 18:25
  #2
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonteSantos
Jag är en fullständig nolla när det gäller teknik.
Jag har en fast dator med adsl-modem hos telia. För ett par år sedan installerades bredband (fiber) i fastigheten. Mitt modem har fungerat sämre och sämre; nästan inte alls på senare tid. Igår ringde jag telias kundtjänst. Frågade om jag över huvud taget behövde modem, men fick inget svar. Däremot sade personen hos kundtjänst att jag måste ha ett nytt modem, eftersom mitt var för gammalt och de inte kunde få kontakt med det.Till slut kom vi överens om ett nytt modem samt att jag ska ansluta mig till ip-telefoni.
Nu undrar jag om ni kan hjälpa mig!

Där jag bodde förut fanns bredband installerat i fastigheten och man behövde inget modem.


Har du fiber behöver du inget modem/switch, det räcker med kabel mellan uttaget och datorn. Ska du ha fler tjänster som BBT(IP-telefoni) eller IPTV så får du ha en liten låda som delar ut på VLAN för allt.
Citera
2013-12-04, 18:27
  #3
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonteSantos
Jag är en fullständig nolla när det gäller teknik.
Jag har en fast dator med adsl-modem hos telia. För ett par år sedan installerades bredband (fiber) i fastigheten. Mitt modem har fungerat sämre och sämre; nästan inte alls på senare tid. Igår ringde jag telias kundtjänst. Frågade om jag över huvud taget behövde modem, men fick inget svar. Däremot sade personen hos kundtjänst att jag måste ha ett nytt modem, eftersom mitt var för gammalt och de inte kunde få kontakt med det.Till slut kom vi överens om ett nytt modem samt att jag ska ansluta mig till ip-telefoni.
Nu undrar jag om ni kan hjälpa mig!

Där jag bodde förut fanns bredband installerat i fastigheten och man behövde inget modem.

Jag tycker du ska säga upp ditt ADSL och skaffa ett fiberabonnemang istället eftersom du har möjligheten.
Citera
2013-12-05, 11:21
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Har du inte fått någon information om fiberanslutningen?
Där jag bor ingår fibern i hyran så du kanske bara behöver ansluta datorn i vägguttaget och köra.
Citera
2013-12-05, 14:33
  #5
Medlem
kklasens avatar
Och om det inte ingår i hyran så brukar man komma till en portal där man kan beställa bredband från direkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback