2009-12-15, 13:24
Medlem
Har prioriteringsordningen någon större betydelse när man har anmält intresse på en bostad genom studentstaden?
Citera
2009-12-15, 15:19
Medlem
Bohlingers avatar
Jag har för mig att när jag sökte till kurser till höstterminen så kom antagningsbesked tillsammans med CSN-papper både på studera.nu och per post. Nu är jag anmäld och har tackat jag till en utbildning i vår, kommer papprerna hem till mig eller ska jag printa antagningsbeskedet som jag fått på mailen och skicka till vasakronan? Står det något på "post-versionen" som det inte gör på mailversionen? Kommer CSN-blanketter hem per automatik eller måste man söka via hemsidan?
Citera
2009-12-22, 14:28
Medlem
HippieXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlinger
Jag har för mig att när jag sökte till kurser till höstterminen så kom antagningsbesked tillsammans med CSN-papper både på studera.nu och per post. Nu är jag anmäld och har tackat jag till en utbildning i vår, kommer papprerna hem till mig eller ska jag printa antagningsbeskedet som jag fått på mailen och skicka till vasakronan? Står det något på "post-versionen" som det inte gör på mailversionen? Kommer CSN-blanketter hem per automatik eller måste man söka via hemsidan?

Om du har brått - skriv ut och skicka. Vasakronan är inte kinkiga med antagningsbeskeden (har åtminstone inte varit med mig).

Matttre;

Ja. Om det nu är så att du har flest ködagar och är en potentiell hyresgäst på två lägenheter/rum så får du det du prioriterat högst.

Nu väntar jag spänt på besked om en trea i Flogsta. Hoppas det går vägen den här gången. Hua.

Lycka till alla!
Citera
2009-12-22, 15:15
Medlem
Någon som kan förklara hur det funkar med bredband/internet i korridorsrum i studentstaden? Har kollat igenom lite trådar men är fortfarande smått förvirrad!
Citera
2009-12-22, 15:27
Medlem
HippieXs avatar
Internet finns och är gratis. Uttag finns på väggen. Leta närmst golvet och du skall hitta uttaget.

Vad mer att säga?

Det tillhandahålls av Up-U-net och kräver ett log-in för att kunna nyttjas.
Citera
2009-12-22, 21:15
Medlem
Jocke_cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HippieX
Internet finns och är gratis. Uttag finns på väggen. Leta närmst golvet och du skall hitta uttaget.

Vad mer att säga?

Någon som vet vilken hastighet bredbandet har, och om man har möjlighet att betala för lite högre uppkoppling?
Citera
2009-12-23, 00:04
Medlem
Owes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke_c
Någon som vet vilken hastighet bredbandet har, och om man har möjlighet att betala för lite högre uppkoppling?
10Mbit. Jag skrev ett mail till både upunet-s och vasakronan men det gick ej att uppgradera. Kanske man kan anlita en "vanlig" operatör?
Jag får bara 10Mbit från Switchen till datorn , verkar vara någon slags låsning att switchen forcerar ner nätverkskortet att köra i 10Mbit. Men det ska tydligen finnas fiber fram till husen enligt uppgifter, så kapacitet bör finnas för mer än 10Mbit.
Citera
2009-12-23, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HippieX

Vad mer att säga?

Tackar, var precis vad jag ville veta
Citera
2009-12-23, 19:55
Medlem
Ted.Bundys avatar
Kom ihåg att dom inte gillar att man laddar ner en massa filmer och annat. Det kan resultera i avstängning eller att dom drar ner hastigheten.
Dock vet jag inte hur stora kontroller dom gör, jag vet inte heller hur dom ser på om någon student skulle få för sig att surfa in på diverse barnförbjudna sidor.

MVH/Ted Bundy
Citera
2009-12-26, 05:48
Medlem
Är Flogsta väldigt sunkigt? Hur långt är det ungefär från Flogsta till Ekonomikum resp. centrum? Läser många tjejer ekonomi, eller nästan bara killar?

Hur kommer man sig från Flogsta resp. centrum snabbast/enklast?
Senast redigerad av GSAA 2009-12-26 kl. 05:50.
Citera
2009-12-26, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GSAA
Är Flogsta väldigt sunkigt? Hur långt är det ungefär från Flogsta till Ekonomikum resp. centrum? Läser många tjejer ekonomi, eller nästan bara killar?

Hur kommer man sig från Flogsta resp. centrum snabbast/enklast?

Flogsta är ganska sunkigt men man måste börja någonstans. Utifrån ser det ut som miljonprojekt, vilket jag antar att det är. Korridorerna är rätt stora och vissa nedgångna. Men har du inga alternativ är det bara att köra. När du väl är i Uppsala så är det lätt att hitta något annat vilket gör att om du inte vill behöver du inte stanna längre än en termin i Flogsta. Från Flogsta till ekonomikum tar det ungefär 10-15min med cykel och ytterligare 10min för att komma ned till stan. Fördelningen på ekonomi är ganska jämn. Har inga exakta siffror men jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara någon övervikt åt något håll till skillnad från ingenjörsutbildningarna. Det bästa transportmedlet är att gå eller cykla. Är det riktigt risigt väder kan man ta bussen.
Citera
2009-12-27, 16:46
Medlem
HippieXs avatar
Jag tror inte att man kan anlita annan operatör på fibernätet. Men det finns ju telefonjack i varje rum, så ADSL från annan operatör, som är snabbare, går ju att fixa om man känner för det. Jag har inget behov av att ladda ned saker och ting - 10mb räcker för skola och surf

Flogsta har lite miljonprojekt-känsla. Där bor uteslutande bara studenter, men också några socialfall. Inte alltför långt från stan och fina möjligheter till att cykla/jogga runtomkring.

Cykel är transportmedlet som gäller i Uppsala. Det går ruskigt snabbt att ta sig från punkt A till B per cykel. Utan velociped skulle jag vilja påstå att du är körd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in