2009-10-17, 22:11
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliclock
Någon här som bor i Uppsala Hems hyreshus? I synnerhet de nybyggda vid Eko-parken.

Har nämligen lite problem med mitt internet, eller snarare att använda torrent-program. Verkar som en massa portar är stängda. Nej jag använder ingen egen router utan sätter sladden direkt i väggen.

Någon som har liknande problem eller vet vad som gäller?

Det var en doktorand som berättade nyligen att universitetet har försöker stoppa nerladdning från diverse torrents. Bland annat genom att nätet kopplar ner vid nerladdning från torrents, samt att om man är inaktiv på nätet så kan det koppla ner. Allt för att försöka stoppa olaglig fildelning, dock verkar det som det är väldigt olika beroende på var man bor. För vissa funkar nätet utan större problem, medan för andra så är det riktigt irriterande att bli nedkopplad när man skriver ett mail eller liknande.

MVH/Ted Bundy
Citera
2009-10-17, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenwood
Om det är ca 70 sökande på en bostad hos Vasakronan, räcker då 690 köpoäng för att få den?

Beror helt på vad det är för bostad och när på året man söker/det är inflytt. Tidigare när det gick under Studentstadens banér kunde man se ködagarna hos topp 10 sökande på respektive bostad.
Ibland kunde det vara helt galna summor på exempelvis 1-3r på Rackarberget med 2500-4000 ködagar. Rum på Rackarberget kunde det också vara rätt höga summor på, ~1000 ködagar. En 2:a eller 3:a på Djäknegatan är väl något liknande, 1000-2000 ködagar.
Men man kan ha tur beroende på när man söker! Speciellt tidigt på sommaren kan det vara relativt enkelt att skaffa en lägenhet då folk inte har någon större lust att betala sommarhyran
Citera
2009-10-17, 22:35
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gebe
Beror helt på vad det är för bostad och när på året man söker/det är inflytt. Tidigare när det gick under Studentstadens banér kunde man se ködagarna hos topp 10 sökande på respektive bostad.
Ibland kunde det vara helt galna summor på exempelvis 1-3r på Rackarberget med 2500-4000 ködagar. Rum på Rackarberget kunde det också vara rätt höga summor på, ~1000 ködagar. En 2:a eller 3:a på Djäknegatan är väl något liknande, 1000-2000 ködagar.
Men man kan ha tur beroende på när man söker! Speciellt tidigt på sommaren kan det vara relativt enkelt att skaffa en lägenhet då folk inte har någon större lust att betala sommarhyran

Dock så är en del korridorrum hyresfria under sommaren, samt fri el. Men som du säger så krävs det nog en hel del poäng om man efterfrågar en studentlägenhet.

Nationerna har som sagt bostäder, vissa fler än andra. Dom större nationerna har givetvis mer bostäder men också fler medlemmar och längre kö rent generellt.

MVH/Ted Bundy
Citera
2009-10-17, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ted.Bundy
Dock så är en del korridorrum hyresfria under sommaren, samt fri el. Men som du säger så krävs det nog en hel del poäng om man efterfrågar en studentlägenhet.

Jo, tror i princip samtliga Vasakronans korridorsrum är hyresfria under sommaren. Samma gäller Heimstaden vad jag vet. Uppsala Hems tror jag dock har 12 månaders. Syftade dock främst på lägenheter. Rum är det nog lättast att kirra under terminerna när det inte är något större söktryck. Lägenheter finns det alltid folk som vill byta upp sig till.
Citera
2009-10-17, 23:30
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Jo, tror i princip samtliga Vasakronans korridorsrum är hyresfria under sommaren. Samma gäller Heimstaden vad jag vet. Uppsala Hems tror jag dock har 12 månaders. Syftade dock främst på lägenheter. Rum är det nog lättast att kirra under terminerna när det inte är något större söktryck. Lägenheter finns det alltid folk som vill byta upp sig till.

Vasakronan är ju inte direkt generösa med värmen om man säger så...

MVH/Ted Bundy
Citera
2009-10-17, 23:40
Medlem
Citat:

MVH/Ted Bundy

Vet precis vad du pratar om
Citera
2009-10-18, 03:22
Medlem
Nån som bor i Luthagsplanaden med Majklockan som hyresvärd? Hur är det där? Problem med elavmätning eller liknande tjafs?
Citera
2009-10-18, 19:50
Medlem
Citat:
Okej, jag funderar på en trea i Flogsta låghus nu till december, antar att det är lättare att få en sån. Sen undrar jag hur det är med köpoängen, måste man börja om med dem om man tecknar kontrakt?
Citera
2009-10-19, 07:55
Medlem
HippieXs avatar
Om du byter bostad inom vasakronan så nollställer de dina köpoäng. Alltså om du har dem som hyresvärd nu, flyttar, skriver på ett nytt kontrakt - då nollställs dina köpoäng.
Citera
2009-10-19, 09:53
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HippieX
Om du byter bostad inom vasakronan så nollställer de dina köpoäng. Alltså om du har dem som hyresvärd nu, flyttar, skriver på ett nytt kontrakt - då nollställs dina köpoäng.
Men det är väl bara om man skriver på det andra kontraktet inom sex månader från det att man skrev på det första kontraktet? Så var det iaf när jag bodde hos dem för några år sedan.
Citera
2009-10-19, 11:02
Medlem
Jag skrev till dem och fick följande svar:

"Om det är ditt första kontrakt så händer det ingenting med dina ködagaar, förutom att din intresseanmälan blir spärrad i ett halvår och det är för att du inte ska kunna byta bostad under den tiden. Om du däremot bor hos nu och byter då nollställs dina ködagar och intresseanmälan blir spärrad i ett halvår."

Citera
2009-10-19, 21:51
Medlem
Phalanxs avatar
Citat:

MVH/Ted Bundy

Om elen ingår i hyran så är det väl bara att tjacka ett el-element och brassa på tills termometern når 30 graders strecket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in