2012-12-25, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwylaftr
Hej,

Jag har 750+ dagar på mitt studentstaden konto. Jag undrar hur jag ligger till, hur stor chans är det att få studentrum och sånt?

Ett rum bör du kunna få med 750 dagar. Lättast är väl att köa på något så får du se vad som krävs. Ska du ha boende från och med 1 februari är det också hög tid att söka nu!
Citera
2012-12-26, 01:36
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwylaftr
Hej,

Jag har 750+ dagar på mitt studentstaden konto. Jag undrar hur jag ligger till, hur stor chans är det att få studentrum och sånt?
Det är generellt sett svårare att få boende om man söker vid terminsstart, då det är ett högre tryck vid denna tid, speciellt runt U1 och U2, då folk får resultatet. Att få ett boende med 750 ködagar är dock inte omöjligt vid terminsstart. Du kommer emellertid inte ha så stor chans för de större rummen med egen WC och dusch, men du har hög sannolikhet att få ett boende.

Det bästa råd jag kan ge dig är att du söker.
Citera
2012-12-26, 15:07
Medlem
dwylaftrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EG
Ett rum bör du kunna få med 750 dagar. Lättast är väl att köa på något så får du se vad som krävs. Ska du ha boende från och med 1 februari är det också hög tid att söka nu!

Kommer nog behöva bostad någon gång runt mars-april så det är inte direkt vid terminstarten.

Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det är generellt sett svårare att få boende om man söker vid terminsstart, då det är ett högre tryck vid denna tid, speciellt runt U1 och U2, då folk får resultatet. Att få ett boende med 750 ködagar är dock inte omöjligt vid terminsstart. Du kommer emellertid inte ha så stor chans för de större rummen med egen WC och dusch, men du har hög sannolikhet att få ett boende.

Det bästa råd jag kan ge dig är att du söker
.

Det handlar om runt mars-april. Flyttar för andrahandskontraktet tar slut och funderar på att försöka få bostad med mitt egna konto.

Tack för svaren! Har inte så värst höga krav, helst en liten korridor eller dublett/triplett.
Citera
2012-12-27, 14:58
Medlem
KinkigaKerstins avatar
Sökte på fem st korridorsrum Rackarberget och Studentstaden med egen toalett delad dusch samt en med egen dusch 19kvm på Kantorsgatan. Har 886 köpoäng och blev smått chockad över morgonens besked att jag låg på plats nr 10-17 på alla dessa. Hade ju som sagt inte sökt med egen dusch dessa. Läste att någon med cirka 670 köpoäng i tråden här tidigare för någon vecka sedan hade placerat sig så bra som nr 5 i ett gäng korridorsrum i Studentstaden.

Min undran är om jag borde söka i Flogsta nu för att sedan försöka byta upp mig om 2 månader? Jag antar att jag behåller köpoängen? Eller är det chans att jag kan få ett rum med delad dusch och toalett i Rackarberget/Studentstaden och då endast söka på dessa nu?

Väldigt tacksam för svar!

Mvh
Kinkiga Kerstin
Citera
2012-12-27, 21:29
Medlem
storytellers avatar
Häng inte upp dig på att ha egen dusch bara.
Det är extremt mycket mindre jobbigt att dela dusch på korridor än man tror innan man provat. Korridorsduschar städas ju av naturliga anledningar med varmvatten och tvål några gånger per dag och så länge någon plockar upp håret från golvbrunnen nångång varannan vecka är det oftast det fräschaste stället på korridoren, enligt min erfarenhet.

Dela toalett däremot...
Citera
2012-12-27, 21:31
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Häng inte upp dig på att ha egen dusch bara.
Det är extremt mycket mindre jobbigt att dela dusch på korridor än man tror innan man provat. Korridorsduschar städas ju av naturliga anledningar med varmvatten och tvål några gånger per dag och så länge någon plockar upp håret från golvbrunnen nångång varannan vecka är det oftast det fräschaste stället på korridoren, enligt min erfarenhet.

Dela toalett däremot...
Usch. Skulle aldrig i mitt liv dela toalett med någon. Tänk bara tanken att någon i korridoren skulle bli magsjuk och besudla hela toaletten.
Citera
2012-12-28, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinkigaKerstin
Sökte på fem st korridorsrum Rackarberget och Studentstaden med egen toalett delad dusch samt en med egen dusch 19kvm på Kantorsgatan. Har 886 köpoäng och blev smått chockad över morgonens besked att jag låg på plats nr 10-17 på alla dessa. Hade ju som sagt inte sökt med egen dusch dessa. Läste att någon med cirka 670 köpoäng i tråden här tidigare för någon vecka sedan hade placerat sig så bra som nr 5 i ett gäng korridorsrum i Studentstaden.

Min undran är om jag borde söka i Flogsta nu för att sedan försöka byta upp mig om 2 månader? Jag antar att jag behåller köpoängen? Eller är det chans att jag kan få ett rum med delad dusch och toalett i Rackarberget/Studentstaden och då endast söka på dessa nu?

Mvh
Kinkiga Kerstin

det är högt söktryck nu så det är därför dina poäng inte räcker .. klart du kan söka flogsta men jag gjorde själv likadant, bodde i flogsta i två veckor och fick annat boende sen men var då fast med dubbel hyra i tre månader för flogsta har så lång uppsägningstid. hade jag varit du hade jag letat på andra ställen (typ blocket) efter endast ett rum att hyra hos någon under kort tid för det är väldigt mycket lättare att hitta bostad i uppsala när man väl är på plats.
lycka till!
Citera
2012-12-28, 18:27
Medlem
Någon vänlig själ som bor i Flogsta 1 rum och pentry som kunde lägga upp bilder av rummet/ev. planlösning? Får inte alls ihop i huvudet hur ett sådant rum rent praktiskt skulle se ut. Har varit inne i de vanliga korridorsrummen i Flogsta och fattar inte var/hur man ska få inklämt ett pentry där. Hur pass mycket kan man möblera sedan?

Citera
2012-12-28, 23:10
Medlem
Hej! haha alltså jag har en fråga. uttalas det Flooooogsta eller Flåggsta?
Citera
2012-12-29, 00:03
Medlem
intensifieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hnud

Hehe, jag har aldrig hört någon uttala på det något annat sätt än det första alternativet.
Citera
2012-12-29, 01:21
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Det uttalas, kort och gott, Flogsta.
Citera
2012-12-30, 11:58
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Haha, asså kanske inte fem o:n lixom, men om det är enkel konsonant efter så brukar det vara lång vokal, det sa iaf min mellanstadielärare såattsäga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in