Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
4000 kr i hyra är rätt saftigt om man bara levar på csn. Ca 2000 går bort i mat och sedan är det bara 2000 kr kvar att köpa resten (inkl. sprit) för. Det är inte mycket att vifta på. Har du ingen möjlighet att hitta delat boende? Visst är det skönt att bo själv, men att dela en 2:a eller 3:a med någon är inte så farligt, men det gör väldigt mycket för ekonomin. Själv betalar jag mindre än alla mina vänner som bor i korridor trots att jag bor i en 2:a.
Citat:
Ursprungligen postat av svennes20000000
Det är rätt saftigt även för stan de 4000 kr. Viktigt är ju även hur många månaders hyra det är, 10 eller 12 gör ju stor skillnad i längden. Hittar du extra knäck, nation eller annat, är det ju inga problem men risken finns att du får dra ner på dina omkostnader om du flyttar. Beroende på var du flyttar kan ju närmsta matbutik ge rejält höjda priser med.
Skaffa flickvän annars som får "flytta in" så blir hyran låg.
Sen är ju inte Flogsta fasansfullt långt bort heller får man komma ihåg. 900/mån känns inte värt i mina ögon då det finns mycket billigare att få om man bara orkar vänta. 3200 för korridorsrum via nationer finns ju, men klart lägenheter sticker lite i pris.
Tack för era tankar, Frasse och svennes!
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
Har bott i Flogsta höghus och bor numera i en etta i Majklockan.
Jag tycker att du ska välja Majklockan framför korridorsboendet eftersom korridorsboendet är ett korridorsboende och byggt på 70-talet medan Majklockan byggdes 2008.
Innan jag flyttade in i Flogsta var jag förväntansfull på korridorsboende, som ett sätt att träffa nytt folk genom. Men ju längre tid som gått desto mer längtar jag efter ett studentrum med pentry, möjligheten att kunna laga mat när och hur jag vill samt slippa dela kök med ett gäng snuskpellar vore underbart.
Jag har dessvärre inte varit inne i en lägenhet från Majklockan ännu, men området är nytt och väldigt fräscht, om man inte räknar allt skräp efter grillfesterna. Själva kvarteret är ju ännu inte färdigbyggt, det finns fortfarande ställen där arbete behöver göras. Personligen skulle jag ha valt Majklockan, om ekonomin tillät och jag hade tillräckligt med ködagar.
Hur länge köade du förresten? Jag har hört att det skall ligga omkring fyra år för en etta.