2010-11-24, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Var ett släpp hos Heimstaden i måndags, men ingenting mer, trodde att fler rum skulle bli lediga.

Heimstaden släpper ofta förvånansvärt få lagom till terminstart. Däremot brukar det inte vara några som helst problem under pågående termin att få ett kontrakt. Ang vägglöss, som du också frågade om, har jag inte hört av någon att det skall vara ett problem.
Citera
2010-11-24, 23:00
Medlem
i de korridorer som har rum med pentry finns inget korridorskök. pentryt är faktiskt inte så dåligt som man kan tro, utan det är helt ok
Citera
2010-11-25, 00:07
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av das-boot
Heimstaden släpper ofta förvånansvärt få lagom till terminstart. Däremot brukar det inte vara några som helst problem under pågående termin att få ett kontrakt. Ang vägglöss, som du också frågade om, har jag inte hört av någon att det skall vara ett problem.
Jag håller med, det borde vara fler rum uppe, med tanke om påsättningen som finns i Flogsta. Jag har börjar ställa klockan riktigt tidigt för att häcka vid datorn under soluppgången nu, klantade mig som fan i måndags då det var ett stort (20 st) släpp, får jag ingen lya kommer jag inte att förlåta mig för det .
Citera
2010-11-25, 07:53
Medlem
Jooplins avatar
Jag orkar inte läsa igenom hela tråden just nu, så jag ber om ursäkt om svaren finns längre bak, men...

Någon som har erfarenhet av Majklockan, hur många ködagar krävs o.s.v.?
Samma sak med Studentstaden, hur många köpoäng ska man eg ha innan man har någon som helst chans att få ett erbjudande?

Börjar nu till våren och bestämde mig för att söka rätt sent =hade inte ställt mig i några köer långt i förväg som många andra verkar göra(?) Har försökt fått tag på en del i andrahand men inte fått något napp hittills. Att pendla är totalt uteslutet för min del, fungerar således inte som nödlösning. *Panik*
Citera
2010-11-25, 13:03
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jooplin
Jag orkar inte läsa igenom hela tråden just nu, så jag ber om ursäkt om svaren finns längre bak, men...

Någon som har erfarenhet av Majklockan, hur många ködagar krävs o.s.v.?
Samma sak med Studentstaden, hur många köpoäng ska man eg ha innan man har någon som helst chans att få ett erbjudande?

Börjar nu till våren och bestämde mig för att söka rätt sent =hade inte ställt mig i några köer långt i förväg som många andra verkar göra(?) Har försökt fått tag på en del i andrahand men inte fått något napp hittills. Att pendla är totalt uteslutet för min del, fungerar således inte som nödlösning. *Panik*

Hos Majklockan vet jag inte riktigt men tror det rör sig om cirka ett år.
Hos Studentstaden så beror det på vilken tid på året du söker men generellt så måste man väl ha minst 400-500 dagar. Vet dock folk som fått boende där med endast 30 dagar, men då har det varit mitt på vintern och sen har personerna haft väldigt mycket tur.
I höstas var det enormt tryck på bostäder och man behövde minst 600 dagar för att få något boende, dock alltid högt tryck under sensommar och höst.
Du får nog sikta in dig på andrahand eller heimstaden till en början.
Citera
2010-11-25, 14:35
Medlem
Jooplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
Hos Majklockan vet jag inte riktigt men tror det rör sig om cirka ett år.
Hos Studentstaden så beror det på vilken tid på året du söker men generellt så måste man väl ha minst 400-500 dagar. Vet dock folk som fått boende där med endast 30 dagar, men då har det varit mitt på vintern och sen har personerna haft väldigt mycket tur.
I höstas var det enormt tryck på bostäder och man behövde minst 600 dagar för att få något boende, dock alltid högt tryck under sensommar och höst.
Du får nog sikta in dig på andrahand eller heimstaden till en början.

Tack för svaret!

Får helt enkelt sitta och lurpassa på uppdateringar på heimstaden, tur att man är arbetslös så man kan vara bostadsletande på heltid Någon som har erfarenhet av att lägga ut annons om att man är intresserad av att hyra i andrahand på blocket? Jag känner en viss motvilja mot att "sälja" mig själv på det sättet, men om det fungerar kan det ju vara värt ett försök...
Citera
2010-11-25, 18:24
Medlem
Citat:
Tack för svaret!

Får helt enkelt sitta och lurpassa på uppdateringar på heimstaden, tur att man är arbetslös så man kan vara bostadsletande på heltid Någon som har erfarenhet av att lägga ut annons om att man är intresserad av att hyra i andrahand på blocket? Jag känner en viss motvilja mot att "sälja" mig själv på det sättet, men om det fungerar kan det ju vara värt ett försök...

Jag förstår inte riktigt vad du grundar din motvilja på. Hursomhelst, jag la ut en blocket annons vilket gav mig bostad ca en vecka senare. Det var ett studentrum i andrahand som jag hyrt hela denna termin men har nu skaffat mig ett förstahandskontrakt i rackarberget. Det är bara fråga på om du undrar något.. Ett annat bra tips är att kolla heimstaden, ofta. Lär dock vara i senast laget för att få tag på en bostad till den här terminen genom förstahandskontrakt därifrån - om du inte har möjlighet att pendla en månad eller så dvs.
Citera
2010-11-25, 18:32
Medlem
Jooplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av das-boot
Jag förstår inte riktigt vad du grundar din motvilja på. Hursomhelst, jag la ut en blocket annons vilket gav mig bostad ca en vecka senare. Det var ett studentrum i andrahand som jag hyrt hela denna termin men har nu skaffat mig ett förstahandskontrakt i rackarberget. Det är bara fråga på om du undrar något.. Ett annat bra tips är att kolla heimstaden, ofta. Lär dock vara i senast laget för att få tag på en bostad till den här terminen genom förstahandskontrakt därifrån - om du inte har möjlighet att pendla en månad eller så dvs.

Motviljan är enbart grundad på förutfattade meningar från min sida á la "lägg ut bild på dig själv, är du snygg får du boende..." blandat med risk att få skamlösa förslag ungefär. Fast som sagt, med tanke på att många verkar gå den vägen borde det ju rimligtvis inte vara så. Det är ju som sagt grundat på mina egna fördomar. Jag har hursomhelst lagt ut en annons nu, så det är väl bara att hålla tummarna!

Ni (/du) som lagt ut annons, har ni lagt ut bild på er själva? Om inte; har de eventuella kontakter ni fått begärt att få se en bild på er och hur pass utelämnande behöver man vara? Jag har ingen som helst erfarenhet av att vara inneboende hos någon, det känns heller inte särskilt lockande -även om det finns som ett "sista-utvägs-alternativ".
Citera
2010-11-25, 18:44
Medlem
Citat:
Motviljan är enbart grundad på förutfattade meningar från min sida á la "lägg ut bild på dig själv, är du snygg får du boende..." blandat med risk att få skamlösa förslag ungefär. Fast som sagt, med tanke på att många verkar gå den vägen borde det ju rimligtvis inte vara så. Det är ju som sagt grundat på mina egna fördomar. Jag har hursomhelst lagt ut en annons nu, så det är väl bara att hålla tummarna!

Ni (/du) som lagt ut annons, har ni lagt ut bild på er själva? Om inte; har de eventuella kontakter ni fått begärt att få se en bild på er och hur pass utelämnande behöver man vara? Jag har ingen som helst erfarenhet av att vara inneboende hos någon, det känns heller inte särskilt lockande -även om det finns som ett "sista-utvägs-alternativ".

Jag la inte ut någon bild på mig själv, nej. Du kommer få många svar från pensionärer och invandrare som vill ha dig som en inneboende i ett 9kv rum för 3000 i månaden - bemöda dig inte med att besvara dom. Den jag hyrde av begärde inte att få se bild på mig, däremot ringde han och kollade att jag var en reko typ. Du behöver inte vara speciellt utelämnade alls i din annons. Jag skrev i stort sett endast vad jag skulle studera och att jag förstod vikten av att hålla rent omkring mig och betala räkningar i tid! Allt som allt kanske 5-10 rader. Det är inget personligt brev med cv du ska skriva. Blir bara löjligt. Håller tummarna!
Citera
2010-11-26, 02:04
Medlem
eXtremos avatar
Antar att Heimstaden inte lägger ut lyor under helgen, då får man sova ut. Har gått upp 07.00 nu hela veckan, men inga rum har lagts ut. Personligen tror jag att de sitter och håller på några rum för att släppa 15 - 20 på samma gång lite senare.
Citera
2010-11-26, 02:44
Medlem
SodRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Antar att Heimstaden inte lägger ut lyor under helgen, då får man sova ut. Har gått upp 07.00 nu hela veckan, men inga rum har lagts ut. Personligen tror jag att de sitter och håller på några rum för att släppa 15 - 20 på samma gång lite senare.

Lägger de ut dem 07.00?

Är de dessa två adresser man ska hålla ett öga på?
http://www.heimstaden.com/studentlagenhet.aspx
http://www.heimstaden.com/studentrum.aspx

mvh
Citera
2010-11-29, 08:25
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodR
Lägger de ut dem 07.00?

Är de dessa två adresser man ska hålla ett öga på?
http://www.heimstaden.com/studentlagenhet.aspx
http://www.heimstaden.com/studentrum.aspx

mvh
Ärligt talat har jag ingen aning om när rummen läggs ut, men jag antar att det är på morgonen. Dock har inga rum lagts ut på cirka sju dagar nu, så antingen hamstrar Heimstaden rum för att lägga upp senare eller så har inga hyresgäster flyttat från sina rum. Jag trodde att ett stort antal skulle lämna Flogsta nu till vintern iom att vissa kurser och program slutade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in