Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-04, 12:17
  #1
Medlem
Det spelar ingen roll när jag går och lägger mig. Om jag går och lägger mig väldigt sent, typ kl 03:00. Så vaknar jag inte förens klockan är över 12:00. Väckarklockan ringer varje halvtimme, från klockan 09:00 till klockan 13:00. Men jag vaknar inte av väckarklockan (som för övrigt är ett högt och irriterande ljud).

Om jag går och lägger mig kl 22:00, som jag gjorde igår. Så vaknar jag fortfarande kl 12:00 dagen efter, som jag gjorde idag. Väckarklockan har ringt sedan klockan 09:00 idag också.

Om någon annan väcker mig tidigare än 12:00, så är jag outhärligt trött hela dagen sen.

Vad kan detta bero på egentligen?
__________________
Senast redigerad av Fallig 2013-12-04 kl. 12:23.
Citera
2013-12-04, 12:27
  #2
Medlem
Om din väckarklocka inte väcker dig, köp en som låter mer.

Om du som jag, stänger av väckarklockan utan att ens vakna, och när du väl gör det så har du inget minne av att du stängde av den, ställ den på andra sidan rummet. Om du kliver ur sängen så vaknar du med största sannolikhet.
Citera
2013-12-04, 12:27
  #3
Medlem
tommybolins avatar
Hur ser din livssituation ut i övrigt? Jag gissar att du inte har ett arbete med normala arbetstider om du har möjlighet att lägga dig klockan 03 och vakna vid 13. När jag var arbetslös under en period för några år sedan så blev mitt sovschema helt förstört, liknande ditt. Mitt tips är att hitta en sysselsättning (om du nu inte redan har någon), förslagsvis ett jobb eller högskola. Att vara aktiv under dagens ljusa timmar och ha rutiner hjälper väldigt mycket för att få sina sömnvanor rätt. Det kan också vara en god idé att äta en sund och varierad kost samt att träna.

Hoppas inlägget var till någon hjälp.
Citera
2013-12-04, 12:30
  #4
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallig
Det spelar ingen roll när jag går och lägger mig. Om jag går och lägger mig väldigt sent, typ kl 03:00. Så vaknar jag inte förens klockan är över 12:00. Väckarklockan ringer varje halvtimme, från klockan 09:00 till klockan 13:00. Men jag vaknar inte av väckarklockan (som för övrigt är ett högt och irriterande ljud).

Om jag går och lägger mig kl 22:00, som jag gjorde igår. Så vaknar jag fortfarande kl 12:00 dagen efter, som jag gjorde idag. Väckarklockan har ringt sedan klockan 09:00 idag också.

Om någon annan väcker mig tidigare än 12:00, så är jag outhärligt trött hela dagen sen.

Vad kan detta bero på egentligen?

Ingen aning om vad det beror på. Gå upp klockan åtta i minst en vecka i sträck. Det spelar ingen roll när du går och lägger dig. Efter en vecka börjar kroppen vant sig. Fysik aktivitet och bra kost förbättrar också sömnen. Annars finns det sömnterapi där dom hjälper dig med sömnen. Jag ställde en mekanisk klocka i en kastrull förr i tiden för att vakna.
Citera
2013-12-04, 12:30
  #5
Medlem
Ha en väckarklocka på andra sidan rummet som låter högre och högre desto längre den ringer. Kan inte någon som bor med dig hälla en kastrull iskallt vatten på dig om du inte vaknar? Då vaknar du utan tvekan och är någorlunda pigg. Ta två koppar kaffe på morgonen så står du dig fram till lunch!
Citera
2013-12-04, 13:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Om din väckarklocka inte väcker dig, köp en som låter mer.

Om du som jag, stänger av väckarklockan utan att ens vakna, och när du väl gör det så har du inget minne av att du stängde av den, ställ den på andra sidan rummet. Om du kliver ur sängen så vaknar du med största sannolikhet.
Det är väldigt hög signal på väckarklockan redan haha. Den ligger bredvid mitt öra, och jag stänger inte av den. Den ringer tills jag vaknar, och det vill säga i 3 timmar
Citera
2013-12-04, 13:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommybolin
Hur ser din livssituation ut i övrigt? Jag gissar att du inte har ett arbete med normala arbetstider om du har möjlighet att lägga dig klockan 03 och vakna vid 13. När jag var arbetslös under en period för några år sedan så blev mitt sovschema helt förstört, liknande ditt. Mitt tips är att hitta en sysselsättning (om du nu inte redan har någon), förslagsvis ett jobb eller högskola. Att vara aktiv under dagens ljusa timmar och ha rutiner hjälper väldigt mycket för att få sina sömnvanor rätt. Det kan också vara en god idé att äta en sund och varierad kost samt att träna.

Hoppas inlägget var till någon hjälp.

Jo då jag jobbar. Men det var ett exempel på hur det kan se ut. När jag jobbar är jag oerhört trött. För jag får gå å lägga mig kl 20:00 för att komma upp kl 09:00, då mitt jobb börjar kl 10:00.
Citera
2013-12-04, 16:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallig
Jo då jag jobbar. Men det var ett exempel på hur det kan se ut. När jag jobbar är jag oerhört trött. För jag får gå å lägga mig kl 20:00 för att komma upp kl 09:00, då mitt jobb börjar kl 10:00.

Utifrån dina olika redogörelser låter det som att du faktiskt kommer upp runt 0900 när du jobbar, alltså är det inte omöjligt att komma upp vid den tiden även när du är ledig men motivationen finns inte och jag förstår att du kan uppleva det som omöjligt.

Som sagts här innan kan du fundera lite på själv varför du är så omotiverad till att möta dagen de dagar du är ledig. Är ditt liv och fritid tillfredsställande? Kan du minnas dagar då du vet att något utöver det vanliga ska ske där det varit lätt som en plätt att komma upp? Lider du av tristess och missnöjdhet? Depressiva drag? Hur trivs du på jobbet och med ditt liv i övrigt? Har problemen eskalerat under den mörka årstiden? Upplever du energiförlust?

Försök komma på någon eller något som kan hjälpa dig att komma in i en rutin där du kommer upp och får ta del av dygnets ljusa timmar. Det kan kännas hopplöst att själv behöva bryta det destruktiva man fått men det ligger väldigt mycket sanning i att påbörja en god spiral som sen leder till fler och fler positiva saker.
Citera
2023-04-18, 15:17
  #9
Medlem
sciencestudent4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommybolin
Hur ser din livssituation ut i övrigt? Jag gissar att du inte har ett arbete med normala arbetstider om du har möjlighet att lägga dig klockan 03 och vakna vid 13. När jag var arbetslös under en period för några år sedan så blev mitt sovschema helt förstört, liknande ditt. Mitt tips är att hitta en sysselsättning (om du nu inte redan har någon), förslagsvis ett jobb eller högskola. Att vara aktiv under dagens ljusa timmar och ha rutiner hjälper väldigt mycket för att få sina sömnvanor rätt. Det kan också vara en god idé att äta en sund och varierad kost samt att träna.

Hoppas inlägget var till någon hjälp.

Minskade ditt sömnbehov i samband med arbete? Mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback