Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-04, 09:33
  #1
Medlem
konserveras avatar
Detta är ett samlingstråd där man kan lägga in en personlig eller någon annans berättelse där läraren tror att en eller flera elever helt enkelt inte har alla hästar hemma.
Citera
2013-12-04, 09:45
  #2
Medlem
konserveras avatar
I trean på gymnasiet (samhällsprogrammet) så hade vi ett arbete att göra en skoltidning. Med andra ord en riktig flum uppgift. Läraren trodde att alla elever i klassen var lite "mentalt efter". Hon hade tagit med en tidning till klassen och gick runt och visade för oss vad en rubrik, ingress och brödtext var. Senaste gången jag kollade såg lärde man sig sådana simpla saker i den lägre grundskolan.
Citera
2013-12-04, 10:04
  #3
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Enligt pisa så är svenska elever av idag rätt så efterblivna.

På min tid hade vi en mattelärare som förklarade hur dålig samhällsvetare var på matte. Dom var så dåliga att man inte borde ödsla bort hans dyrbara tid på dessa dåraktiga samhälllsvetare. Han lät även samhällsvetarna få veta detta.
Citera
2013-12-04, 10:31
  #4
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konservera
I trean på gymnasiet (samhällsprogrammet) så hade vi ett arbete att göra en skoltidning. Med andra ord en riktig flum uppgift. Läraren trodde att alla elever i klassen var lite "mentalt efter". Hon hade tagit med en tidning till klassen och gick runt och visade för oss vad en rubrik, ingress och brödtext var. Senaste gången jag kollade såg lärde man sig sådana simpla saker i den lägre grundskolan.
Tror ytterst få kan det. Möjligtvis rubrik. Bara att titta på en gymnasieklass idag så förstår man varför personer tycker de är "mentalt efter"
Citera
2013-12-04, 11:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konservera
I trean på gymnasiet (samhällsprogrammet) så hade vi ett arbete att göra en skoltidning. Med andra ord en riktig flum uppgift. Läraren trodde att alla elever i klassen var lite "mentalt efter". Hon hade tagit med en tidning till klassen och gick runt och visade för oss vad en rubrik, ingress och brödtext var. Senaste gången jag kollade såg lärde man sig sådana simpla saker i den lägre grundskolan.

Ja, du måste nog vara ganska dum i huvudet när du kallar en sakprosa för "flumuppgift". Det var nog därför hon gick igenom hur en tidning ska se ut. Tittar man dessutom på de uppsatser som skrivs på våra universitet så är det få som vet vad rubrik, ingress, brödtext och tom paragrafer är.

Ni skulle göra en tidning, en bra träning i journalistik och artikelskrivning, något som man också gör inom akademin.
Citera
2013-12-04, 12:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Ja, du måste nog vara ganska dum i huvudet när du kallar en sakprosa för "flumuppgift". Det var nog därför hon gick igenom hur en tidning ska se ut. Tittar man dessutom på de uppsatser som skrivs på våra universitet så är det få som vet vad rubrik, ingress, brödtext och tom paragrafer är.

Ni skulle göra en tidning, en bra träning i journalistik och artikelskrivning, något som man också gör inom akademin.

Du menar att folk som gått tre kurser i svenska inte klarar av att dela upp texten i stycken...?

Om styckesindelning inte är ett krav för att få godkänt i en gymnasial svenskakurs börjar jag fundera på varför man ens läser svenska på gymnasiet. Samtidigt diskuteras det om kraven på avenska kanske ska sänkas...

Tillbaka till medeltiden...
Citera
2013-12-04, 14:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Du menar att folk som gått tre kurser i svenska inte klarar av att dela upp texten i stycken...?

Om styckesindelning inte är ett krav för att få godkänt i en gymnasial svenskakurs börjar jag fundera på varför man ens läser svenska på gymnasiet. Samtidigt diskuteras det om kraven på avenska kanske ska sänkas...

Tillbaka till medeltiden...

Säkerligen kan folk dela upp text i stycken, men folk kan inte dela upp texten i korrekt utformade paragrafer. Det finns väldigt enkla regler för hur man utformar en paragraf. De flesta brukar torska på regeln att en paragraf enbart ska handla om en enda sak, ett subjekt. Felet är så vanligt i akademin att det finns kurser på både you tube och på högskolan som går igenom hur man skriver paragrafer så att de går att förstås.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback