Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-04, 08:27
  #1
Medlem
Jag är en sån kreativ själ som inte kan hindra min hjärna ifrån att explodera i tankar och idéer och lustar, som mest när jag ska sova. Det började resultera i insomningsproblem i puberteten. Minst en dag i veckan stannade jag hemma ifrån skolan för att sova ikapp. De andra dagarna så fick jag spendera all min energi åt att inte somna på lektioner. Lite blev inlärt..

Det var 14 år sedan och kampen har eskalerat sedan dess. Livsstil har jag bytt många gånger men insomnian den tar jag med mig överallt. Jag vet aldrig hur mycket sömn jag får en dag/natt, det beror på hur mycket jag orkar kämpa, men en sak är säker. Inget dygns sömn är sig lik.

Första dagen jag får en god natts sömn så är jag ändå väldigt trött eftersom jag sov dåligt dagen innan, jag får därför koncentrera mig på att hålla mig vaken igenom hela arbetsdagen och försöka utföra mitt arbete så gott det går. När jag kommer hem så får jag en extrem trötthetsattack som pågår i 4-5 timmar. Om jag råkar somna under denna attack så vaknar jag någon timme senare och då kommer det vara helt omöjligt att sova den natten. Attacken är så pass intensiv att jag inte heller kan utföra några sysslor eller gå utanför hemmet. Jag försöker hålla hjärnan aktiv igenom att spela något datorspel eller "researcha" olika saker på nätet tills dess att jag piggnar till, eller så somnar jag.

Om jag härdar igenom attacken så brukar den släppa sådär lagom när jag faktiskt borde gå och lägga mig och då är det lika svårt att somna som vanligt. Jag testar olika avslappningsövningar, melatonin och olika aktiviteter för att bli trött. Oftast fungerar det inte, men ibland så har jag tur.

Då är frågan om jag kommer sova hela natten bara. Går jag och lägger mig "för tidigt" enligt min kropp så vaknar jag 1 timme senare superpigg. Ibland vaknar jag för att jag behöver kissa eller av annan okänd anledning och då kan jag också oftast fetglömma att somna om. Om jag går och lägger mig ännu senare så brukar det vara mindre problem med att somna om ifall jag vaknar, men det betyder också att det är kortare tills jag ska upp till jobbet.

Senaste 3 veckorna så har jag sovit 2 timmar varannan natt och 4-10 timmar de andra nätterna. Jag har lagt av med all fysisk aktivitet för jag har märkt att så länge jag inte rör mig fysiskt så orkar jag gå och jobba även om jag bara sovit 2 timmar..

I går natt så gick jag och la mig vid 11 och var så glad för att jag faktiskt blev trött när jag gick och la mig, 2 timmar senare vaknade jag och nu sitter jag här på jobbet, innan alla andra och känner mig lite nedstämd över att det alltid ska behöva vara såhär och att det bara verkar bli värre..

På helgerna så brukar jag sova hela dagarna så det blir inte mycket gjort på helger..

Jag har varit hos doktorn en gång men det verkar ju inte som de kan göra något eftersom man inte kan gå på läkemedel regelbundet och mina insomningsproblem är ju knappast tillfälliga.. (önskar det bara fanns en knapp man kunde trycka på)

Det känns tungt ibland men hoppet har jag ännu inte gett upp att jag ska kunna få fason på mina sömnproblem, trots att jag redan testat 100tals förändringar i min livsstil och metoder så har jag kommit på några till som jag hoppas ska hjälpa mig nu.
__________________
Senast redigerad av voXt 2013-12-04 kl. 08:44.
Citera
2013-12-04, 08:51
  #2
Medlem
Alabasters avatar
Känner igen mig i det där. Doktorn rekommenderade Propavan och diverse annat men eftersom jag inte vill förpesta kroppen med sånt (tar inte ens alvedon) så fick jag leta efter svar på andra håll.
Fick mitt svar i meditation vilket funkar utmärkt på mig, åker några gånger i veckan till en liten skogssjö och mediterar i någon timma, gärna tidigt på morgonen om det är sommar för då kan man verkligen uppleva hur naturen vaknar.

Har du övervägt cannabis? När jag inte har tid till att åka ut till sjön så brukar jag röka en riktigt tung indica. Får mig att slappna av i huvudet och kroppen, kan somna som en stock.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback