• 1
  • 2
2013-12-07, 03:52
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
E-621 eller MSG.

Kan vara lite illa.

http://www.matklubben.se/artiklar/de...-_msg_601.html

Om det stämmer eller inte, har jag ju ingen aning om. Men det finns personer som reagerar på detta ämne. Läs lite mer i länken.

Men att köra i en Svensk buljong med nudlarna känns i alla fall bättre än nåt som är importerat från MSGs mecka.

Sen kan man ju koka sin egen, men det är väl inte alla förunnat att ha den tiden/orken.

Fast att MSG skulle vara giftigt är väl ändå långt ifrån bevisat, om något ligger väl de bevis vi har i dagsläget snarare åt andra hållet. När du själv tog upp Australien som tydligen är strängare vad gäller tillsatser än europeiska länder så säger de enligt wikipedia "Food Standards Australia New Zealand[29] (FSANZ) cites "overwhelming evidence from a large number of scientific studies" to explicitly deny any link between MSG and "serious adverse reactions" or "long-lasting effects", declaring MSG "safe for the general population".".

Med tanke på att många snabbnudlar är friterade i palmolja som har en negativ effekt som förmodligen är starkare bevisad än glutamat.

Hela idén med att göra snabbnudlar nyttigare känns aningen menlös. Vill man äta något nyttigare äter man förmodligen inte friterade vetenudlar till att börja med, att hitta något nyttigare alternativ till påsen känns som att dra ut en tagg och plåstra om såret efter man ramlat på en kaktus.
Citera
2013-12-07, 05:05
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haak0n
<klipp>
Hela idén med att göra snabbnudlar nyttigare känns aningen menlös. Vill man äta något nyttigare äter man förmodligen inte friterade vetenudlar till att börja med, att hitta något nyttigare alternativ till påsen känns som att dra ut en tagg och plåstra om såret efter man ramlat på en kaktus.

Säkert sant, ids inte kolla i alla fall.

Märkliga saker som E621 som i sig inte smakar nåt (förstärker smaker) men kan förorsaka problem undviker jag dock.

Så svaret på TS fråga är alltså nej enligt dig, det går inte att äta nudlar med en nyttig kryddpåse.

För det var det vi diskuterade. Inte om elplattan värms upp av kärnkraft heller, även om det kanske kan vara intressant.

Men jag förstår det du vill säga. Man måste kolla på hela måltiden.

Jag försökte föreslå alternativ och hur jag har gjort. Om det är rätt eller inte vet jag inte ännu... MSG kanske är jättebra för kroppen.
Citera
2013-12-07, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luftburen
Det finns!

http://shop.goodstore.se/snabbnudlar...ia-eko-/1104-0
http://shop.goodstore.se/snabbnudlar...0g-eko-/1106-0
http://shop.goodstore.se/ramennudlar...ng-eko-/1771-0

De är dyra och jag har inte smakat dem, men det är kanske inte en hopplös jakt du befinner dig på trots allt!
Tack! Men som du säger, väldigt dyra.
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
annars kan du ju köpa lite grönt som ingefära, citrongräs, valfri örter ( holy thai basil är favoriten) chili osv och koka upp dessa, i med risnudlar.

Alternativt så kan du ha i misosoppa eller dashipulver, nudlar till.. Kläcka i ett ägg och ha räkor i, klart
Åh, tack för tipset. Låter delikat. Är risnudlar bättre än vetenudlar? Näringsmässigt eller "nyttighetsmässigt"?
Citat:
Ursprungligen postat av reaz
http://www.bodystore.com/3/sv/artikl...cker-eko-220-g
http://shop.reneevoltaire.se/matprod...grs-chili-p-32
Tack!
Citat:
Men bara för någonting är onyttigt från början blir det ju inte nyttigare om man häller på mer onyttiga saker? Det är inte särskilt nyttigt eller hälsosamt att svälta sig själv heller, och ibland är det de två alternativen som finns.
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag gör ju lite tvärtom, för att slippa MSG så köper jag en påse minestronesoppa och har som soppbas till nudlarna när jag är ute på vift. Påsen som följer med kastar jag.

Blir inte så mycket mindre E-nummer men nu har jag i alla fall lite pejl på att det inte är MSG med i den. Eller vad jag har kunnat se så ska det inte vara det i alla fall.

Men en halv buljongtärning borde ju fungera lika bra, kan bli lite för mycket salt dock.

Alla E-nummer är inte gift, men jag har inte i huvudet exakt vilka som är mer farliga än andra. Köpte boken den hemliga kocken och kikade lite... http://www.bokus.com/bok/97891703738...a-din-tallrik/

Då går det ju att uttyda (längst bak i boken) vad som inte ens är tillåtet i vissa (Australien tex) länder men som är OK inom EU.
Låter intressant! Tack! Sedan vet jag att "alla E-nummer inte är dåliga" (och att alla "naturliga ämnen" inte är bra), men det känns ändå bättre att låta bli att äta än att äta när jag inte vet vad det är eller hur det påverkar mig nu och i framtiden.
Citera
2013-12-07, 16:31
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nifle
Tack! Men som du säger, väldigt dyra.

Åh, tack för tipset. Låter delikat. Är risnudlar bättre än vetenudlar? Näringsmässigt eller "nyttighetsmässigt"?

Personligen så tycker jag risnudlar smakar bättre än vanliga äggnudlar.

Du kan ha i lite aromatiska kryddor oxå, samt fisksås, soya och sesamolja.

Hemgjord kycklingbuljong är även gott att ha till, tex kycklingvingar/kycklinglårben som du låter koka tills det är klart.
Citera
2013-12-07, 17:10
Medlem
Citat:

Så om man vill äta nyttig och miljövänlig så måste man alltså lägga en massa tid och jobb i köket? Samtidig som det finns massor med enkla färdiga rätter som gå lätt och snabb att laga men då är de istället full med gifter? Varför måste det ena utesluta det andra?
Citera
2013-12-07, 19:45
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Så om man vill äta nyttig och miljövänlig så måste man alltså lägga en massa tid och jobb i köket? Samtidig som det finns massor med enkla färdiga rätter som gå lätt och snabb att laga men då är de istället full med gifter? Varför måste det ena utesluta det andra?

Nej det måste man absolut inte. Det finns naturligtvis massor med mat som går snabbt att laga och är både nyttig och miljövänlig. Likaså finns det säkert en hel del nyttiga färdigrätter. Jag bara påpekade att snabbnudlar inte är en av dessa.

Största anledningen till att jag påpekade att nudlarna i sig inte är speciellt nyttiga är att alla inte vet att snabbnudlar faktiskt är friterade (och som sagt ofta i palmolja som inte är speciellt nyttigt) och därmed innehåller saker som man inte hittar i andra nudlar/pasta.
Citera
2013-12-07, 20:02
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Nej det måste man absolut inte. Det finns naturligtvis massor med mat som går snabbt att laga och är både nyttig och miljövänlig. Likaså finns det säkert en hel del nyttiga färdigrätter. Jag bara påpekade att snabbnudlar inte är en av dessa.

Största anledningen till att jag påpekade att nudlarna i sig inte är speciellt nyttiga är att alla inte vet att snabbnudlar faktiskt är friterade (och som sagt ofta i palmolja som inte är speciellt nyttigt) och därmed innehåller saker som man inte hittar i andra nudlar/pasta.

Glasnudlar, risnudlar osv är inte onyttiga och friterade Man kan snabbt laga en god och nyttig nudelrätt. Nyttigare än de flesta maträtter faktiskt om man bara vet hur man gör det
Citera
2013-12-07, 21:27
Medlem
Skaffa/Gör en bra buljong. Skär fläsk/nöt/kyckling fint och lägg ner i buljongen. Lägg ner lite salladskål och vitkål samtidigt med nudlarna...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in