Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-12-03, 11:26
  #1
Medlem
jag har varit utomlands baltikländerna. sov på ett hostel med löss eller något liknade. är hemma nu efter 3 dagar.

Har förkylning sedan verkar allting luta åt vänster. nu när jag vaknar är jag väldigt förkyld efter bastu. samt svullen på vänster sida av ansiktet inte förlamning men svullen. luta jag åt ena sidan så stramar det över kinden. halsmandlarna på den sidan är stora samma sida som det lutar åt.

tror ni detta är förkylning eller något annat?
jag har bett över hela ryggan samt några som ligger i en linje lite bältros men ändå inte.

vad tror ni detta kan vara? bör jag ringa vårdcentral eller?
funderar på i fall det är bihålleinflammation eventuellt
__________________
Senast redigerad av waspenterprise 2013-12-03 kl. 11:37.
Citera
2013-12-03, 11:52
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waspenterprise
jag har varit utomlands baltikländerna. sov på ett hostel med löss eller något liknade. är hemma nu efter 3 dagar.

Har förkylning sedan verkar allting luta åt vänster. nu när jag vaknar är jag väldigt förkyld efter bastu. samt svullen på vänster sida av ansiktet inte förlamning men svullen. luta jag åt ena sidan så stramar det över kinden. halsmandlarna på den sidan är stora samma sida som det lutar åt.

tror ni detta är förkylning eller något annat?
jag har bett över hela ryggan samt några som ligger i en linje lite bältros men ändå inte.

vad tror ni detta kan vara? bör jag ringa vårdcentral eller?
funderar på i fall det är bihålleinflammation eventuellt


Låter ju mer som tand inflammation om du har den vid kinden. Vad det än är så borde du ju absolut gå till läkare med det..
Citera
2013-12-03, 11:56
  #3
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waspenterprise
jag har varit utomlands baltikländerna. sov på ett hostel med löss eller något liknade. är hemma nu efter 3 dagar.

Har förkylning sedan verkar allting luta åt vänster. nu när jag vaknar är jag väldigt förkyld efter bastu. samt svullen på vänster sida av ansiktet inte förlamning men svullen. luta jag åt ena sidan så stramar det över kinden. halsmandlarna på den sidan är stora samma sida som det lutar åt.

tror ni detta är förkylning eller något annat?



jag har bett över hela ryggan samt några som ligger i en linje lite bältros men ändå inte.

vad tror ni detta kan vara? bör jag ringa vårdcentral eller?
funderar på i fall det är bihålleinflammation eventuellt

Kan vara borrelia och kan vara att du behöver en LP för att utesluta detta.

Du bör alltså boka tid för undersökning fortast möjligt , ja definitivt!
__________________
Senast redigerad av BlackJewel 2013-12-03 kl. 11:59.
Citera
2013-12-03, 12:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Kan vara borrelia och kan vara att du behöver en LP för att utesluta detta.

Du bör alltså boka tid för undersökning fortast möjligt , ja definitivt!

jag är vaccinerad mot borrelia men har fått en tid nu. så får se hur det går.
vad är en LP?
Citera
2013-12-03, 12:25
  #5
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waspenterprise
jag är vaccinerad mot borrelia men har fått en tid nu. så får se hur det går.
vad är en LP?
Ryggmärgsprov/lumbalpunktion : man tar ut någon ml likvor bara och analyserar det snabbt.

Med tanke på din lätt halvsidiga förlamning.. inte alls säkert det behövs dock, ska jag tillägga, beror alldeles på, bl.a resurser tid och ork, förstås men mest beroende på i vilken status du själv är vid besöket.
Citera
2013-12-03, 12:28
  #6
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waspenterprise
jag är vaccinerad mot borrelia men har fått en tid nu. så får se hur det går.
vad är en LP?
Har du flimmer för ögonen? Huvudvärk? Koncentrationsbesvär, minnesstörning eventuellt ?
Citera
2013-12-03, 12:43
  #7
Medlem
@waspenterprise : jag är vaccinerad mot borrelia men har fått en tid nu. så får se hur det går.
vad är en LP?


Vaccin mot Borrelia finns inte ännu. Däremot kanske du är vaccinerad mot
TBE (tick borne encefalitis=fästingburen hjärninflammation). Tycker du ska
kontakta sjukvård omg.
__________________
Senast redigerad av Magaga 2013-12-03 kl. 12:54.
Citera
2013-12-03, 13:16
  #8
Medlem
Påssjuka?
Citera
2013-12-03, 13:35
  #9
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waspenterprise
jag har varit utomlands baltikländerna. sov på ett hostel med löss eller något liknade. är hemma nu efter 3 dagar.

Har förkylning sedan verkar allting luta åt vänster. nu när jag vaknar är jag väldigt förkyld efter bastu. samt svullen på vänster sida av ansiktet inte förlamning men svullen. luta jag åt ena sidan så stramar det över kinden. halsmandlarna på den sidan är stora samma sida som det lutar åt.

tror ni detta är förkylning eller något annat?
jag har bett över hela ryggan samt några som ligger i en linje lite bältros men ändå inte.

vad tror ni detta kan vara? bör jag ringa vårdcentral eller?
funderar på i fall det är bihålleinflammation eventuellt

Hur gammal är du?
Citera
2013-12-03, 14:19
  #10
Medlem
kring 25

förlamningen är nog bara bihålleinflammation. för hörseln är okej men annorlunda som när man är förkyld.

huvudvärk nej
minnesförlust nej

jag skulle nog tro att det bara är bihålleinflammation men har grymt många små bett liknade bältros på ryggen så jag hoppas det är sänglöss bara.

en snubbe jag pratade med som bodde i samma hostel samma rum har samma sak med bett.

återkommer senare med besked är på väg till vårdcentral nu .
Citera
2013-12-03, 14:25
  #11
Medlem
snuffomans avatar
Ligger betten som i "rader" eller klungor? Jag lägger mina pengar på att betten är från vägglöss och att din förkylning är orelaterad till dessa. Kasta ut alla grejjer du hade med dig på din resa på balkongen tills vidare samt tvätta alla sängkläder och andra textiler som kan tänkas vara kontaminerade (minst 50grader), de där odjuren vill du inte ha i din bostad!
__________________
Senast redigerad av snuffoman 2013-12-03 kl. 14:27.
Citera
2013-12-03, 17:18
  #12
Medlem
vägglöss troligtvis eller sovlöss bed bugs.

allting är i process att tvättas förkylningen ej kopplad till något. dock blir det bastu med oled basilium nu. för att rensa bihållorna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback