Kan gott svara här direkt. Vad kul att ni intresserat er för Freiburg!

Mitt år där nere var fantastiskt, fast kan nog beskrivas bäst som en lång språkresa snarare än studieår. Vi hade oftast inte så många lektioner och det var först under våren vi fick en del att göra, så vi festade rätt mycket.
De kurser jag pluggade när jag var där nere var helt enkelt Tyska A på hösten och Tyska B på våren, båda svenska kurser hos Uppsala universitet. Kravet var tyska steg 3 eller motsvarande universitetskurs. En tysk professor från Uppsala universitet tog en öl med en tysk professor från Freiburg universitet och det var så kursen kom till, och det kanske säger nått om professorerna i sig. Den tyska professorn är helt underbar och det är han man har mest.
Under hösten var vi 40 svenskar som var runt och festade. Med mina grannar pratade jag bara tyska, men det var också mest då jag pratade tyska, för det är svårt att skaffa tyska vänner när du går i samma kurs som 39 svenskar! Ett hett tips är att tidigt skaffa tandempartners*. Finns en skandinavisk instutition på Freiburgs universitet, och alltså en massa tyskar som vill få tag på en svensk för att lära sig svenska!
Om du undrar något om just Goetheinstitutet kan jag fråga en vän om det imorgon, hon var i München förra året.
Mellan 150 och 250€ är realistiskt att lägga på boende i månaden i Freiburg. Hade boende arrangerat åt mig, men många av mina kursare sökte upp boende själva och hade bra utbud att gå på. Oftast behövde de dock gå på intervju, så det kan ju bli lite knepigt om ni ska fixa boende innan ni åker ner. Har varit hos folk i varje del av stan, men kan inte ge tips på vilken del som är bäst, för alla är bra på sitt sätt, och så länge man har cykel är det nästan egalt, för avstånden är så små.
Vauban är ett otroligt trevligt, spännande och annorlunda område, fast helt utan uteliv. Jag bodde i det största studentområdet Stusie, som byggdes på 60-talet tillsammans med den drygt 2km i omkrets stora konstgjorda sjön bredvid. Det näst största området är där lärarutbildningsuniversiteten och fotbollsstadion (Freiburg har ett lag i Bundesliga) ligger. Sedan finns det väll några områden till såklart, men ska inte radda upp alla.
Finns en massa mer att säga om Freiburg. Trots att staden är omringad av berg så är staden nästan helt flack och perfekt för att cykla i. Finns vettiga studentpriser till spårvagnen som tar dig överallt du behöver (förutom IKEA och mässhallen) på max 15 min. Man har världens godaste öl (jag inte alls partisk). Tysklands högsta medelhöga berg (Feldberg) finns i närheten, något vår svenska tyska professor var väldigt mån om att påpeka. Naturen är hursom helt fantastisk, som Sverige fast allt är mycket större och högre. Maten i Mensa kostar 2,65€ för standardmaten + påfyllning. Finns billigare alternativ.
Frågan dock är vad ni är intresserade av att göra. Det verkar som att ni ska bege er inom några månader och i så fall är knappast Uppsala-kursen att tänka på (B-kursen kräver poäng i A-kursen vilket jag antar att ni inte har). Det var en svenska som inte gick vår kurs, utan bara åkte ner på måfå med sin kompis som gick i kursen. Hon sökte jobb utan att kunna tyska och fick ganska enkelt jobb på en av de två Irish pubarna. En annan kille som var tillsammans med en tyska var arbetslös i Sverige, så han åkte ner till tjejen och fixade jobb i Freiburg även han.
Om ni ska göra en intensivkurs får ni verkligen akta er för att snacka engelska med kursarna, bara slöseri med pengar. Det var viktigt att göra grammatiken på lektionerna, annars gjorde man alltid samma misstag när man snackade med tyskar, eftersom de är för snälla för att säga till om man säger fel. Jag försökte vara extremt tydlig med att tyskar skulle rätta mig om jag sa nått fel, men det var mest när jag snackade med min tandempartner som jag lärde mig nått, för hon rättade mig om jag sa nått fel.
Ställ gärna fler, specifikare, frågor så ska jag försöka svara rakt på sak! Det har pratats om att stänga innerstadsklubbarna kl03 på vardagar

men det tror jag inte går igenom, så ni behöver inte oroa er

Och om ni har något vett bör ni förövrigt inte åka ner denhär tiden på året, på tok för kallt! Vänta till våren eller kanske ändå ända till september, så att ni kan gå den kursen jag gick.
Tandempartner = En tysk som vill lära sig svenska och en svensk som vill lära sig tyska snackar tyska och svenska med varandra.