2013-12-01, 22:13
Medlem
Smultronplockarns avatar
Hejsan!

Det r s att jag och ngra vnner har planerat att resa ner till Tyskland fr att studera Tyska. Vi har mest kollat p staden Freiburg och har d hittat en hel del skolor. En av skolorna vi kollade p var Goethe Institutet, men det vi inte riktigt fr ihop r hur deras intensivkurs p 8 veckor kan kosta drygt 15000 kr mer n andra skolors intensivkurser p 8 veckor (Dr vissa till och med erbjuder fler lektioner/vecka).

Skulle uppskatta lite tips och dylikt p skolor samt boende i Freiburg.

Mvh Smultronplockarn.

PS. Mod fr grna flytta trden ifall den ligger fel.
Citera
2013-12-01, 22:23
Medlem
Germanofils avatar
Om du vill ha info om att leva som student i staden Freiburg s br du skicka ett PM till anvndaren lekmand som har bott och pluggat dr. Han r aktiv i trden om tysk fotboll och kan skert hjlpa dig.

Vad gller intensivkurser s r det inget du br lgga pengar p. Satsa hellre p en lngre vistelse med frre undervisningstimmar per dag. Man lr sig en bra grund samt grammatik i skolan men att prata och anvnda sprket kreativt gr du p kneipet (puben).

Har sjlv pluggat tyska p en liknande sprkskola i Tyskland och jag valde "baspaket" (endast frmiddagslektioner) men lrde mig nd mer och snabbare n dem som ocks hade eftermiddagslektioner. Detta just fr att jag var socialt aktiv och vgade prata, lyssna och anvnda sprket.

Vad du n gr, prata fr fan inte engelska nr du gr ut och festar! Hellre urusel "basic" tyska som utvecklas med tiden.

/En som brjade p noll men numera pratar flytande
Senast redigerad av Germanofil 2013-12-01 kl. 22:26.
Citera
2013-12-01, 22:55
Medlem
Smultronplockarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Om du vill ha info om att leva som student i staden Freiburg s br du skicka ett PM till anvndaren lekmand som har bott och pluggat dr. Han r aktiv i trden om tysk fotboll och kan skert hjlpa dig.

Vad gller intensivkurser s r det inget du br lgga pengar p. Satsa hellre p en lngre vistelse med frre undervisningstimmar per dag. Man lr sig en bra grund samt grammatik i skolan men att prata och anvnda sprket kreativt gr du p kneipet (puben).

Har sjlv pluggat tyska p en liknande sprkskola i Tyskland och jag valde "baspaket" (endast frmiddagslektioner) men lrde mig nd mer och snabbare n dem som ocks hade eftermiddagslektioner. Detta just fr att jag var socialt aktiv och vgade prata, lyssna och anvnda sprket.

Vad du n gr, prata fr fan inte engelska nr du gr ut och festar! Hellre urusel "basic" tyska som utvecklas med tiden.

/En som brjade p noll men numera pratar flytande

Uppskattar ditt snabba och informativa svar. Vi skulle nog ven kunna tnka oss en lngre vistelse som du rekommenderade. Verkar vara vldigt svrt att hitta en vettig skola samt ett bra och prisvrt boende, men slngde ivg ett PM till Lekmand s fr se vad han har att sga.
Citera
2013-12-01, 23:46
Medlem
Tlagnojs avatar
Utbildning och studier --> Utlandsstudier
/Moderator
Citera
2013-12-02, 00:41
Medlem
Lekmands avatar
Kan gott svara hr direkt. Vad kul att ni intresserat er fr Freiburg! Mitt r dr nere var fantastiskt, fast kan nog beskrivas bst som en lng sprkresa snarare n studier. Vi hade oftast inte s mnga lektioner och det var frst under vren vi fick en del att gra, s vi festade rtt mycket.

De kurser jag pluggade nr jag var dr nere var helt enkelt Tyska A p hsten och Tyska B p vren, bda svenska kurser hos Uppsala universitet. Kravet var tyska steg 3 eller motsvarande universitetskurs. En tysk professor frn Uppsala universitet tog en l med en tysk professor frn Freiburg universitet och det var s kursen kom till, och det kanske sger ntt om professorerna i sig. Den tyska professorn r helt underbar och det r han man har mest.

Under hsten var vi 40 svenskar som var runt och festade. Med mina grannar pratade jag bara tyska, men det var ocks mest d jag pratade tyska, fr det r svrt att skaffa tyska vnner nr du gr i samma kurs som 39 svenskar! Ett hett tips r att tidigt skaffa tandempartners*. Finns en skandinavisk instutition p Freiburgs universitet, och allts en massa tyskar som vill f tag p en svensk fr att lra sig svenska!

Om du undrar ngot om just Goetheinstitutet kan jag frga en vn om det imorgon, hon var i Mnchen frra ret.

Mellan 150 och 250 r realistiskt att lgga p boende i mnaden i Freiburg. Hade boende arrangerat t mig, men mnga av mina kursare skte upp boende sjlva och hade bra utbud att g p. Oftast behvde de dock g p intervju, s det kan ju bli lite knepigt om ni ska fixa boende innan ni ker ner. Har varit hos folk i varje del av stan, men kan inte ge tips p vilken del som r bst, fr alla r bra p sitt stt, och s lnge man har cykel r det nstan egalt, fr avstnden r s sm.

Vauban r ett otroligt trevligt, spnnande och annorlunda omrde, fast helt utan uteliv. Jag bodde i det strsta studentomrdet Stusie, som byggdes p 60-talet tillsammans med den drygt 2km i omkrets stora konstgjorda sjn bredvid. Det nst strsta omrdet r dr lrarutbildningsuniversiteten och fotbollsstadion (Freiburg har ett lag i Bundesliga) ligger. Sedan finns det vll ngra omrden till sklart, men ska inte radda upp alla.

Finns en massa mer att sga om Freiburg. Trots att staden r omringad av berg s r staden nstan helt flack och perfekt fr att cykla i. Finns vettiga studentpriser till sprvagnen som tar dig verallt du behver (frutom IKEA och msshallen) p max 15 min. Man har vrldens godaste l (jag inte alls partisk). Tysklands hgsta medelhga berg (Feldberg) finns i nrheten, ngot vr svenska tyska professor var vldigt mn om att ppeka. Naturen r hursom helt fantastisk, som Sverige fast allt r mycket strre och hgre. Maten i Mensa kostar 2,65 fr standardmaten + pfyllning. Finns billigare alternativ.

Frgan dock r vad ni r intresserade av att gra. Det verkar som att ni ska bege er inom ngra mnader och i s fall r knappast Uppsala-kursen att tnka p (B-kursen krver pong i A-kursen vilket jag antar att ni inte har). Det var en svenska som inte gick vr kurs, utan bara kte ner p mf med sin kompis som gick i kursen. Hon skte jobb utan att kunna tyska och fick ganska enkelt jobb p en av de tv Irish pubarna. En annan kille som var tillsammans med en tyska var arbetsls i Sverige, s han kte ner till tjejen och fixade jobb i Freiburg ven han.

Om ni ska gra en intensivkurs fr ni verkligen akta er fr att snacka engelska med kursarna, bara slseri med pengar. Det var viktigt att gra grammatiken p lektionerna, annars gjorde man alltid samma misstag nr man snackade med tyskar, eftersom de r fr snlla fr att sga till om man sger fel. Jag frskte vara extremt tydlig med att tyskar skulle rtta mig om jag sa ntt fel, men det var mest nr jag snackade med min tandempartner som jag lrde mig ntt, fr hon rttade mig om jag sa ntt fel.

Stll grna fler, specifikare, frgor s ska jag frska svara rakt p sak! Det har pratats om att stnga innerstadsklubbarna kl03 p vardagar men det tror jag inte gr igenom, s ni behver inte oroa er Och om ni har ngot vett br ni frvrigt inte ka ner denhr tiden p ret, p tok fr kallt! Vnta till vren eller kanske nd nda till september, s att ni kan g den kursen jag gick.

Tandempartner = En tysk som vill lra sig svenska och en svensk som vill lra sig tyska snackar tyska och svenska med varandra.
Citera
2013-12-03, 22:30
Medlem
Tack fr bra information! Jag r en av vnnerna som ska ka. Den erfarenhet jag har av att ka utomlands fr att plugga sprk r att det blir ganska mycket engelsktalande eftersom man umgs mest med folk som inte kan tyska flytande :/ Man fr vll anstrnga sig fr att trffa tyskar ocks. Hur r klubbarna i Freiburg?
Citera
2013-12-04, 00:03
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teammate
Tack fr bra information! Jag r en av vnnerna som ska ka. Den erfarenhet jag har av att ka utomlands fr att plugga sprk r att det blir ganska mycket engelsktalande eftersom man umgs mest med folk som inte kan tyska flytande :/ Man fr vll anstrnga sig fr att trffa tyskar ocks. Hur r klubbarna i Freiburg?
Jag frskte alltid tala p tyska hellre n engelska, men fick kra p engelska om de var p tok fr dliga p tyska. Tandempartner r helt enkelt den smidigaste lsningen, att man brjar med att ta en fika i veckan med nn tysk helt enkelt.

Klubbarna.. det r en studentstad, s det r alltid folk nnstans. I centrum finns det kanske 8-10 klubbar som r ppna p helgerna varav 2-3 har ppet fr dans p natten hela veckan. Finns en klubb fr rapp, en fr indie, flera fr vanlig hitmusik, en som har hutlsa 8 i intrde (gick aldrig in dit, men var skert lite finare, var inte i en kllare liksom), och en klubb hgst upp i det hgsta hghuset. Stllet vi hngde mest p hette El-Pi som r i en kllare (de flesta r det) och dr spelade de mycket indie/brittisk musik typ, te x arctic monkeys, the killers, mando diao.

Det finns tv stllen vrda att nmnas som inte r i centrum, och det r Schmitz Katze och Stusie Bar. Den tidigare fr anses vara bsta utestllet och ligger dryga halvannan kilometer frn stadskrnan (sprvagnen gr inte dit), och Stusie Bar ligger i Stusie dr jag bodde, och arrangerar strre partys ibland. Vilket ven arrangeras ngon gng i mnaden i Mensa som ligger mitt i stan, dr det kan vara tre vningar och fem dansgolv, vilket r det strsta Freiburg har att erbjuda.

Ofta har nn klubb artister ocks. Movits! var i Jazzhouse fr andra ret irad hrom veckan, frra gngen var jag dr och d var det en mndag, och det var fullproppat och vi fick dem att spela sjukt mnga extranummer, riktigt jkla roligt.

Om ni hittar ngra italienare eller helst spanjorer kan ni ju hnga med dem om ni vill festa mycket! Vad jag frstod s brjar universitetet kl10 i spanien, s de brukar festa till 5 typ. Galna

Fast man fr ju inte glmma bort pubarna/kneipen. Freiburg kryllar sklart av dessa och det finns alltid folk i dem, gammal som ung. Fast s r det nog allmnt s lnge man r sder om Sverige. Vi tog iallafall tillvara p alla extrapriser som fanns p vardagar Jag r mer av en pubmnniska, s det var mest pubar jag var p

Och om det r nn av er som inte gillar l s har jag ett tips: Det finns en restaurang/kneipe som tillverkar sin egna l, som r s st och s god att det nstan r som att dricka lsk. Alla jag har tagit dit och som inte vanligtvis tycker om l har sagt att den r god. Restaurangen heter Hausbrauerei Feierling och let heter Inselhopf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in