• 1
  • 2
2005-07-16, 20:31
Medlem
undrar om det är nån som vet några bra länkar om vetenakapsteori i allmänhet och om speciella filosofer så som Popper, Kuhn, Chalmers, lite om Kants syn på vetenskap och P. Feyerabends anarkistiska kunskapsteori. även tipps på litteratur är bra, men hellst webbsidor. hade nämligen tänkt försöka mig på att orientera mig lite på det området, kan alldeles för lite!
Citera
2005-07-16, 20:41
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadLynn
undrar om det är nån som vet några bra länkar om vetenakapsteori i allmänhet och om speciella filosofer så som Popper, Kuhn, Chalmers, lite om Kants syn på vetenskap och P. Feyerabends anarkistiska kunskapsteori. även tipps på litteratur är bra, men hellst webbsidor. hade nämligen tänkt försöka mig på att orientera mig lite på det området, kan alldeles för lite!
En mycket trevlig och rasande lättsmält introduktion till Popper, Kuhn och Kant finns insprängd i En filosofs bekännelser av Bryan Magee. Magee är själv, bland annat, något slags filosof (nåja) och boken är egentligen hans självbiografi. Som självbiografi är den en besvikelse - hans självbelåtenhet lyser igenom och han framstår som skrytpelle snarare än ärlig - men förutom att skryta om sin egen visdom ger han även engagerande och mycket läsvärda introduktioner till olika filosofer som han tycker är viktiga. Han var själv god vän till Popper och Popperintroduktionen är riktigt fin, Kant likaså. Wittgenstein och språkfilosofin är han mer kritisk mot och åsikterna går nog isär om han är rättvis där. Jag tycker det själv eftersom språkfilosofi gör mig på dåligt humör, men kan tänka mig att andra säger emot.

Sammanfattning:
1. Stäng av datorn!
2. Gå till stadsbiblioteket eller, ännu hellre, bokhandeln. Skaffa En filosofs bekännelser av Bryan Magee.
3. Skumma förbi alla delar där Bryan Magee skriver om Bryan Magee.
4. Läs alla delar där Bryan Magee skriver om filosofi.
5. Slå på datorn igen.
Citera
2005-07-18, 18:50
Medlem
kom igen nu! mer tipps! =) det är ju i en sån här tråd ni kan brilljera med hur mycket ni kan om filosofi! jag trodde att det fanns en massa filosofistudenter här på fb som skulle kunna tippsa mig om massor. och om inte brilljera, i alla fall dela med er om. har tyvärr inte tillgång till svenskt bibliotek (bor i tyskland) så läkar är som sagt bättre än böcker, men om det är nån riktigt bra bok så kan jag ju kanske köpa den...

ola hansson, tack så mycket för tippset, ska kolla upp den boken!
Citera
2005-07-18, 19:34
Ola Hanssons avatar
Citat:
har tyvärr inte tillgång till svenskt bibliotek (bor i tyskland)
Den finns säkerligen översatt till tyska.
Citera
2005-07-21, 02:51
Bannlyst
Citat:
jag trodde att det fanns en massa filosofistudenter här på fb som skulle kunna tippsa mig om massor.

Du behagar skämta med mig. Förvisso är FB ett forum med deltagare kapabla till abstrakt tänkande i viss utsträckning, men det får betonas att det är i en "viss utsträckning". Det är inte Mensa vi attenderar, och det krävs fler förklarande parenteser ( förtydliganden) i en rad triviala fall (enkla begrepp för akademiker) här, än i ett IQ high ceiling forum.

Men vetenskapsteori är den epistemologiska framtiden, och speciellt Thomas Kuhn kan jag varmt rekommendera.

/ Der B
Citera
2005-07-21, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Hansson
Den finns säkerligen översatt till tyska.

betvivlar inte att den finns översatt till tyska grejjen är den att jag vill ha tillgång till litteratur på svenska (eller engelska), därför att jag inte kan läsa på tyska. jag är blott en invandrare som inte kan nationalspråket.

der Bauer IQ har inget med språkbruk att göra, k? (dock kan man ju anta att en som snöat på filosofi kan ett och annat akademiskt ord) och ja, du ger ett starkt akademiskt intryck. tolka inte detta som en dizz, alla tror vi att vi är bäst.
vet du några bra länkar om kuhn?
Citera
2005-07-21, 09:56
Bannlyst
Citat:
der Bauer IQ har inget med språkbruk att göra, ok?

Nej, det kan jag inte hålla med om. Att nonchalera språklig/logisk förmåga är att nonchalera själva IQ-begreppet.

Vi som i all ödmjukhet kan det där med iQ, brukar säga: IQ= Allt som inte en apa hade klarat av, och i den kategorin faller även den högre språkförmågan.

Citat:
vet du några bra länkar om kuhn?

Visst, och eftersom du vill ha grundläggande information kan du pröva denna länk:Thomas Kuhn

/ Der B
Citera
2005-07-21, 17:02
Ola Hanssons avatar
Citat:
betvivlar inte att den finns översatt till tyska grejjen är den att jag vill ha tillgång till litteratur på svenska (eller engelska), därför att jag inte kan läsa på tyska.
Min poäng var förstås att en tysk översättning borde kunna hittas på ett tyskt bibliotek.

Så otrevlig den här tråden blev. Der Bauer borde dra ut pennan som sitter uppstucken där bak. Dels underskattar Der Bauer många av fb:s användare, dels förpestas forumet av den sortens dumdryga attityd.
Citera
2005-07-21, 17:30
Medlem
Flus avatar
Martin Hollis The Philosophy of Social Science : An Introduction är lättläst och innehåller en del om Popper och en introduktion till vetenskapsteori i allmänhet.
Citera
2005-07-22, 12:20
Bannlyst
[quote=Ola Hansson]...Der Bauer borde dra ut pennan som sitter uppstucken där bak. Dels underskattar Der Bauer många av fb:s användare, dels förpestas forumet av den sortens dumdryga attityd.[quote]

Trams. Du blev bara förvirrad över att min länk ang. Thomas Kuhn var på Engelska. Lär dig lite språk istället, så ska du se att du hänger med bättre i de epistemologiska resonemangen. Dessutom heter det :Vetenskapsteori och inte verenskapsteori. Skärpning !

Maken till avundsjuka från Ola Hanssons sida får man leta efter.

/ Der B
Citera
2005-07-22, 14:49
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der Bauer
Trams. Du blev bara förvirrad över att min länk ang. Thomas Kuhn var på Engelska. Lär dig lite språk istället, så ska du se att du hänger med bättre i de epistemologiska resonemangen. Dessutom heter det :Vetenskapsteori och inte verenskapsteori. Skärpning !

Maken till avundsjuka från Ola Hanssons sida får man leta efter.
Vissa inlägg är så fåniga att man egentligen inte borde svara på dem. Min första tanke var att du kanske driver med mig, men tyvärr tror jag inte att det ligger till så. Hur i hela friden har du fått idén att jag skulle vara avundsjuk för att du länkar till sidor på engelska? Du kan inte ha läst många inlägg av mig. Nio av tio lästips jag ger på fb är till engelsk facklitteratur (så här kan det se ut). Av dina inlägg att döma är du en liten sprätt på knappa 20 vårar som just har lärt dig ordet 'epistemologi' och känner dig fasligt nöjd över att ha lyckats ta dig igenom ett par engelskspråkiga kursböcker på a-kursen i teoretisk filosofi. Jag hade själv samma snorkiga attityd när jag först kom i kontakt med universitetsvärlden för elva år sedan. När man blir äldre och känner sig säkrare på sin egen förmåga minskar behovet av att knäppa folk på näsan. Det är avslöjade att du inte förmår ge några enkla lästips utan att först ta på dig ett par alldeles för stora skor.
Citera
2005-07-22, 16:52
Bannlyst
Citat:
Av dina inlägg att döma är du en liten sprätt på knappa 20 vårar som just har lärt dig ordet 'epistemologi' och känner dig fasligt nöjd över att ha lyckats ta dig igenom ett par engelskspråkiga kursböcker på a-kursen i teoretisk filosofi.

Då kan du inte ha läst särskilt många inlägg postade av lilla Der Bauer (som du säkert vill kalla mig ) Så här kan mina bidrag se ut, när jag höjer ribban lite: Mognare Der Bauer

Citat:
Jag hade själv samma snorkiga attityd när jag först kom i kontakt med universitetsvärlden för elva år sedan. När man blir äldre och känner sig säkrare på sin egen förmåga minskar behovet av att knäppa folk på näsan.

Nog är Ola Hansson äldre och mer rutinerad här på Flashback; det sticker jag inte under stol med. Men just därför har jag en bevisbörda utifrån mina läsare och- inte minst- en transportsträcka upp till nivån där folk säger: " Jodå, Der Bauer kan vara vettig han också. Han har visat fler dimensioner av sin personlighet"

Där har du ett försprång, och är du verkligen en intellektuell ledartyp; så borde du kunna vinna mitt underordnande utan personangrepp.

OT: Har du något emot vetenskapsteoretikern Thomas Kuhn och hans paradigmteorier ? För mig är den tänkaren oerhört intressant.

/ Der B
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in