Citat:
Ursprungligen postat av MadLynn
undrar om det är nån som vet några bra länkar om vetenakapsteori i allmänhet och om speciella filosofer så som Popper, Kuhn, Chalmers, lite om Kants syn på vetenskap och P. Feyerabends anarkistiska kunskapsteori. även tipps på litteratur är bra, men hellst webbsidor. hade nämligen tänkt försöka mig på att orientera mig lite på det området, kan alldeles för lite!

En mycket trevlig och rasande lättsmält introduktion till Popper, Kuhn och Kant finns insprängd i
En filosofs bekännelser av Bryan Magee. Magee är själv, bland annat, något slags filosof (nåja) och boken är egentligen hans självbiografi. Som självbiografi är den en besvikelse - hans självbelåtenhet lyser igenom och han framstår som skrytpelle snarare än ärlig - men förutom att skryta om sin egen visdom ger han även engagerande och mycket läsvärda introduktioner till olika filosofer som han tycker är viktiga. Han var själv god vän till Popper och Popperintroduktionen är riktigt fin, Kant likaså. Wittgenstein och språkfilosofin är han mer kritisk mot och åsikterna går nog isär om han är rättvis där. Jag tycker det själv eftersom språkfilosofi gör mig på dåligt humör, men kan tänka mig att andra säger emot.
Sammanfattning:
1. Stäng av datorn!

2. Gå till stadsbiblioteket eller, ännu hellre, bokhandeln. Skaffa
En filosofs bekännelser av Bryan Magee.
3. Skumma förbi alla delar där Bryan Magee skriver om Bryan Magee.
4. Läs alla delar där Bryan Magee skriver om filosofi.
5. Slå på datorn igen.