Citat:
Ursprungligen postat av Der Bauer
Du sade ju själv högre upp att du inte var avundsjuk av dig...jag märker det.
Du kan väl åtminstone referera korrekt till ett inlägg i samma tråd. Jag frågade hur du fick för dig att jag skulle vara avundsjuk därför att du länkade till en sida på engelska (något du aldrig besvarade för övrigt). Nog avundas jag stora talanger - däremot inte uppblåsta kvackare som droppar filosofiska facktermer i märkligt formulerade meningar och tror att det imponerar.
Ta exempelvis denna mening:
Citat:
F ö kan du klicka på min länk ovan och finna kognitioner av matematisk/naturvetenskaplig beskaffenhet.
"Finna kognitioner", vad är det för hembakad svenska?

Vad är poängen att använda en sådan term istället för att skriva det du menar: idéer? För övrigt har jag aldrig sett termen användas på det sättet. Kognition är intellektuell förmåga, en psykologisk term. Och vad leder sedan länken till? Gäsp, gammal skåpmat som hör hemma i kapitel 1 i en grundbok i vetenskapsteori. På vilket sätt besvarar den det jag efterlyser - aktuella exempel på hur naturvetenskapen skulle föras framåt av vetenskapsteoretiska landvinningar?
Citat:
Hela den vetenskapliga terminologin -och dess metodiska tillvägagångssätt- har rötter i den Aristoteliska, Baconianska, Cartesiska, Leibnizianska, Newtonianska, m.fl naturvetares goda vägledning.
Förutsägbar är du också. Tror du verkligen att jag skulle vara ovetande om Bacon och gänget? Någonting sade mig att du skulle släpa fram stackars Bacon m.fl. sedan länge begravda herrar när jag bad om exempel, och därför smög jag in ordet "aktuella". Som sagt, vad har vetenskapsteorin att visa upp post-Popper och Lakatos? Idel franska grubblerier som naturvetenskapen vänt ryggen på goda grunder. Har du några aktuella exempel?
Citat:
Vi har även Lord Bertrand Russell, Ludwig Wittgenstein, Martin Heidegger m.fl m.fl som använder sig av matematiska metoder i deras dialektiska styrkande av teser och postulat.
Och därför att Russell och den
tidige Wittgenstein använde sig av formell logik skulle naturvetare intressera sig för vad de skrev?

Huh? Russels projekt är väl för övrigt bara mest en idéhistorisk kuriositet efter Gödel? Nu blir jag riktigt nyfiken - vilka naturvetare intresserar sig för den tidige Russels och Wittgensteins produktion, för att inte tala om Heidegger?
Och åter igen, du släpar bara fram gamla lik. På vilket sätt skulle aktuella vetenskapsteoretiska rön föra naturvetenskapen och matematiken framåt?
Citat:
Bacon, Leibniz, René des Cartes, Pascal,Kuhn m.fl m.fl är i högsta grad transcenderande naturvetenskapliga domäner.
Snälla, skippa den filosofiska fackjargongen. Jag behärskar den och blir inte imponerad och det tror jag inte att någon annan här blir heller. "Transcenderande"...

Skärp dig. Det jag antar att du vill säga på vanlig svenska är att det de skrev faktiskt behandlade och hade bäring på naturvetenskaplig forskning. Visst, jag säger inte emot. Men det är inte vad frågan gällde. Jag frågade efter moderna exempel på att naturvetare
bryr sig om vad samtida vetenskapsteoretiker sysslar med. Vetenskapsteoretikerna kan anse sig vara hur transcenderande som helst, det är fortfarande inte ett svar på frågan.
Varför inte börja variera dina oförskämdheter litet? Jag antar att du beundrar Carl Lidbom och försöker låta som honom, men det ser ganska lustigt ut. En synonymordbok kan vara till god hjälp.