Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-30, 10:47
  #1
Medlem
Jag ska få betalt från utlandet och jag behöver uppge mina "Bank Details".
Jag har gjort detta tidigare en gång, men jag har glömt exakt vad och i vilket format som jag ska uppge det. Skulle någon kunna hjälpa?

Ska jag skriva nått i stil med:

Bank: Nordea
Account number: XXXXXXXX
IBAN: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Är det nått mer, eller något som saknas? Tack..
Citera
2013-11-30, 11:35
  #2
Medlem
TinyPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttLitetNamn
Ska jag skriva nått i stil med:
Bank: Nordea
Account number: XXXXXXXX
IBAN: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Förutsätter att det är en transaktion inom Europa. Om inte kontakta din bank då IBAN/BIC inte funkar.
Från USA till Sverige funkar det inte.
Bank=Nordea. Självklart korrekt.
IBAN=Ditt bankkontonummer i internationellt format.(International Bank Account Number)
Logga in på internetbanken så ser du hur ditt kontonummer ser it i IBAN-format.
Det som är lite förvånande är att dom frågar både efter Account number & IBAN. Det är samma sak.
Det som ytterligare behövs för att överföra pengar inom EU är BIC/SWIFT-kod.
(Bank Identifier Code) (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication)
BIC/SWIFT är bankens ID-kod. Nordea har:NDEASESS
Citera
2013-11-30, 11:40
  #3
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinyPolis
Förutsätter att det är en transaktion inom Europa. Om inte kontakta din bank då IBAN/BIC inte funkar.
IBAN/BIC-transaktioner stöds i ett flertal länder utanför Europa. Se http://www.swift.com/dsp/resources/d...N_Registry.pdf

Om TS ska ta emot pengar ifrån ett land som inte använder IBAN behöver TS uppge namn, egen adress BIC, kontonummer (i vanligt format), bankens namn, namn på den bankfilial kontot tillhör, samt filialens adress. I de flesta fall spelar egen bankfilialdetaljer ingen roll, men det skadar inte att uppge. Egen adress kontrolleras sällan, men ibland får banker för sig att göra det, så det kan vara lika bra att uppge.
Citera
2013-11-30, 11:44
  #4
Medlem
TinyPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
IBAN/BIC-transaktioner stöds i ett flertal länder utanför Europa. Se http://www.swift.com/dsp/resources/d...N_Registry.pdf

Om TS ska ta emot pengar ifrån ett land som inte använder IBAN behöver TS uppge namn, egen adress BIC, kontonummer (i vanligt format), bankens namn, namn på den bankfilial kontot tillhör, samt filialens adress. I de flesta fall spelar egen bankfilialdetaljer ingen roll, men det skadar inte att uppge. Egen adress kontrolleras sällan, men ibland får banker för sig att göra det, så det kan vara lika bra att uppge.

Bra att du kompletterade. Har ingen erfarenhet av överföringar utanför EU.
Därav mitt råd att kontakta banken för hjälp då jag inte ville "lura in" TS i en fallgrop.
Tack.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback