Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-30, 10:22
  #1
Medlem
Vet inte om det här är rätt plats i forumet då jag inte tycker det passar in någonstans.

Jag har som sig bör ett antal externa diskar där jag upprätthåller en komplett kopia på allting relevant AKA säkerhetskopior. Dessa kopior är främst tänkt att skydda från datorhaveri men även i viss mån stöld och brand. Tidigare förvarade jag dessa diskar i källarförrådet väl dolt bland allt skit som fanns där nere vilket gav ett ganska okej skydd mot stöd o brand i lägenheten. Nu har jag flyttat och här finns inga källarförråd att förvara diskarna i. Förvaringen måste finnas i anslutning till lägenheten så alla lösningar med bankfack o dyl är uteslutna.

Således blir enda alternativet att ha kvar dem i lägenheten vilket naturligtvis gör både brand o stöldskyddet tveksamt. Kan man lägga dem på en plats där en tjuv troligen inte letar finns ju ett någorlunda stöldskydd som kan få vara gott nog, men brandskyddet är en klurigare femma. En tanke är ju att helt enkelt förvara dem i ett rum där brand minst sannolikt skulle uppstå och hoppas att den inte sprids dit in men frågan är om en brand i te.x vardagsrummet inte skapar sådan hetta att diskarna ändå kommer bli grillade. En tanke till är att skaffa ett dokumentskåp med brandskyddsklassning och sedan förvara detta skåp med diskarna i ett rum med låg brandrisk, men pappar tål ju betydligt högre temperaturer än hårddiskar o frågan är hur mycket det egentligen hjälper jämfört med att förvara dem fritt i detta rum?

Någon med lite brandteknisk kunskap? :P
Citera
2013-11-30, 10:33
  #2
Medlem
Är det hårddiskar det handlar om så kan du ju alltid köpa en hårddisk o sätta in i en polares dator.
Sedan är det bara att spara information på din polares dator, givetvis krypterad.
Med dagens uppkopplingar så kommer det knappast att märkas om du säkerhetskopierar på nätterna.
Smidigt o skulle disken bli stulen så kan ingen få ut informationen ur den ändå.

Spara informationen på flera olika datorer i olika lägenheter/hus i olika städer så är du rätt säker.
Du kan även ha en bärbar hårddisk inlåst i ditt skåp på din arbetsplats eller dyl som du synkar med din dator en gång i veckan, typ.

Lägg en hårddisk i bilen.
Möjligheterna är ju enorma bara man använder fantasin.
Glöm ej att kryptera innehållet.
Citera
2013-11-30, 10:37
  #3
Medlem
Den stora datamängden gör det smärre omöjligt ekonomiskt att ha flera versioner utspridda här o var. Att sätta i en disk i en kompis dator är också tveksamt just pga datormängderna. När jag uppdaterar diskarna en gång i veckan så är det inte ovanligt med 70gb data, tänker man 10mbit uppström här så översätter det till säkert ett dygns överföring. Inte precis smidigt o jag kan inte heller köra kontroller på diskarna te.x

Annars var det bra idéer, känns bara inte som de bästa i just det här läget.
Citera
2013-11-30, 12:24
  #4
Medlem
abbe101s avatar
ett riktigt dokumentskåp som är brandklassat kan ju vara en lösning.
Citera
2013-11-30, 14:14
  #5
Medlem
Problemet med brand klassat skåp är att de är anpassade för papper och papper tål mycket mer än hårddiskar men jag tänker att det ändå måste skydda bra mycket bättre än ingenting.

Visst stöldskydd också då få vill släpa med 60 kg minst utan att veta vad som är i.
Citera
2013-11-30, 15:12
  #6
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerSoul
Problemet med brand klassat skåp är att de är anpassade för papper och papper tål mycket mer än hårddiskar men jag tänker att det ändå måste skydda bra mycket bättre än ingenting.

Det finns speciella innerskåp som är klassade för datamedia, inget konstigt men dyrt.

Detta är dock gårdagens teknik. Skaffa en server på annan ort med bra förbindelse och kör inkrementell backup online varje natt istället.

/capmac
Citera
2013-11-30, 15:34
  #7
Medlem
Ja det är ett alternativ förvisso. Problemen är fortfarande datahastighet och även kostnaden om vi pratar kommersiell lösning.
Citera
2013-11-30, 16:19
  #8
Medlem
Kryptera diskarna och lägg kopior på jobbet/släkting/kompis? Ha två diskar som du växlar mellan, så varje gång du är där så lägger du dit den nya kopian och tar hem den gamla.

Du vill ha backup varje vecka? Ha backup hemma, men sedan så gör du offsite-backupen varje gång du åker till kontoret/släktingen/kompisen. Bättre att offsite-backupen sker överhuvudtaget (men sällan) än att du snackar om optimala lösningar och sedan blir det inget av det alls.
Citera
2013-11-30, 16:26
  #9
Medlem
Sant förvisso. Som så ofta annars finns inga optimala lösningar kan väl lite snabbt konstateras. Ska se över läget o se vilket alternativ det blir. Tack för alla förslag!
Citera
2013-11-30, 23:06
  #10
Moderator
rotadents avatar
Jag har en NAS stående hemma hos mina föräldrar som jag säkerhetskopierar på med jämna mellanrum. Oftast inte så stora datamängder som du, men NAS:en är ju alltid på och med schemaläggning från datorn funkar det bra.
Citera
2013-12-01, 08:20
  #11
Medlem
Cliffaks avatar
Förutom att köra Time Machine mot ett NAS hemma så har jag har en extern disk som jag kopierar det viktigaste (mest mina bilder) till manuellt med jämna mellanrum, sedan lägger jag den disken i skrivbordslådan på jobbet. Hundratals GB blir alldeles för dyrt att säkerhetskopiera med andra lösningar.
Citera
2013-12-01, 13:16
  #12
Medlem
Jag har över en terabyte molnbackup. Betalar 5$ per månad, vilket jag tycker är klart överkomligt, och som capmac sa känns det som en mer modern lösning.

MEN: Blir det så mycket som 70GB ny data i veckan blir det dock problem med uppladdningen, precis som TigerSoul säger. Jag gjorde ett hastighetstest för onlinebackup för några år sen - saker har säkert hänt sedan dess men det kan vara en bra utgångspunkt för att se vad olika backuptjänster klarar av.

Ett kassaskåp med USB-anslutning kan vara en bra lösning, t.ex. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...o?item=1060399 eller http://www.nordsecathome.se/laptops/nordsec-safebox-usb Ett sådant verkar ge en halvtimmes skydd för hårddiskar.

En annan lösning jag sett är att lägga USB-diskarna i en brandskyddad dokumentlåda som man sen lägger i ett brandskyddat kassaskåp. Det borde ge extra skydd.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback