Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-29, 12:05
  #1
Medlem
Tjena!

Nu är de så att jag har jobbat i Norge sedan april och skall nu resa hem till sverige men min fråga är om jag måste jobba iallafall en dag i december för att få skattenfördelad på 9 månader istället för 8 ifall ni förstår vad jag menar ?
Citera
2013-11-29, 14:26
  #2
Medlem
När får du din sista lön? Är du skriven i Norge eller i Sverige?

Jag jobbade i Norge 2006-2008 och var då skriven där. Jag flyttade hem i slutet av september 2008, fick min sista lön i oktober och gick till svenska folkbokföringen i mellandagarna. Eftersom jag officiellt inte flyttade hem förrän vid årsskiftet skattade jag i Norge hela 2008 och fick hela grundavdraget vid deklarationen 2009. Det tjänade jag i runda slängar 30 kNOK på
Citera
2013-11-29, 15:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
När får du din sista lön? Är du skriven i Norge eller i Sverige?

Jag jobbade i Norge 2006-2008 och var då skriven där. Jag flyttade hem i slutet av september 2008, fick min sista lön i oktober och gick till svenska folkbokföringen i mellandagarna. Eftersom jag officiellt inte flyttade hem förrän vid årsskiftet skattade jag i Norge hela 2008 och fick hela grundavdraget vid deklarationen 2009. Det tjänade jag i runda slängar 30 kNOK på

Jag jobbar en dag i december så sista lönen blir ju januari.
Blir skatten fördelad hela december då eller ?
Citera
2013-11-29, 16:01
  #4
Medlem
Ja, och januari nästa år. Det är utbetalningsmånaden som spelar roll för skatten, inte intjänandemånaden. Du kommer alltså få deklarera i Norge både 2014 och 2015, i värsta fall även 2016 beroende på när din arbetsgivare betalar ut semesterersättningen (feriepengen).
Citera
2013-11-29, 18:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Ja, och januari nästa år. Det är utbetalningsmånaden som spelar roll för skatten, inte intjänandemånaden. Du kommer alltså få deklarera i Norge både 2014 och 2015, i värsta fall även 2016 beroende på när din arbetsgivare betalar ut semesterersättningen (feriepengen).

Så jag behöver inte jobba mer i december alltså ? Är du helt säker på detta ?
Läste om att skatten fördelas från dagarna man bott här inte jobbat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback