• 1
  • 2
2013-11-28, 01:36
Medlem
Gerras avatar
Befinner mig i en jobbig situation... Jag måste förmodligen photoshoppa lite bilder från sociala nätverk, på (för mig) halvbekanta och obekanta flickor. Flickorna är ätstörda och underviktiga, och fotona ska efter bildbehandling återpostas och taggas.
Bilderna kan manipuleras så att flickorna ser ännu spinkigare ut, eller så kan de bli lite fläskigare. Men jag har ingen aning om moralen här

Eller ja, jag fattar ju att hela grejen är något av en etisk chansning, men vilket av alternativen är värst? Tjockare eller smalare?
Citera
2013-11-28, 01:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gerra
Befinner mig i en jobbig situation... Jag måste förmodligen photoshoppa lite bilder från sociala nätverk, på (för mig) halvbekanta och obekanta flickor. Flickorna är ätstörda och underviktiga, och fotona ska efter bildbehandling återpostas och taggas.
Bilderna kan manipuleras så att flickorna ser ännu spinkigare ut, eller så kan de bli lite fläskigare. Men jag har ingen aning om moralen här

Eller ja, jag fattar ju att hela grejen är något av en etisk chansning, men vilket av alternativen är värst? Tjockare eller smalare?

Jag förstår inte, jobbig situation, måste förmodligen photoshoppa, halvbekanta och obekanta flickor, bilderna ska sen taggas och återpostas manipulierade till tjockare eller spinkigare!?!?!?

Jag förstår inte vad du yrar om är du full eller drogad på något vis , du får försöka förklara dig lite bättre!
Citera
2013-11-28, 02:23
Medlem
Gerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenPeas
Jag förstår inte, jobbig situation, måste förmodligen photoshoppa, halvbekanta och obekanta flickor, bilderna ska sen taggas och återpostas manipulierade till tjockare eller spinkigare!?!?!?

Jag förstår inte vad du yrar om är du full eller drogad på något vis , du får försöka förklara dig lite bättre!
Om du har t.ex. ett Facebook-konto så kan någon "tagga" dig i ett foto som postats. Då får du upp en notis som talar om för dig och eventuellt för andra att en bild med dig finns postad. Så att den blir lätt att finna.

Du kan själv posta foton av dig också, förstås. Och andra kan enkelt ladda ner bildfilerna du lagt upp, och sen posta dem igen själva (utan att du behöver ge ditt godkännande på förhand). Det är det jag menar med "återposta". Fast jag ska ju meka lite med bilderna först, som sagt.

Har inga egna kamrater som är ätstörda OCH underviktiga, så jag kan därför bara använda bilder på människor jag känner lite grann och/eller på människor som jag inte känner alls.

Jag känner att situationen är jobbig för att jag inte själv kan klura ut vad som är mest och minst ruttet här.

Med "måste förmodligen" menar jag ungefär att jag kanske inte behöver. "Photoshoppa" är ett verb, som innebär digital retuschering, gärna manipulativ sådan.
Citera
2013-11-28, 02:54
Bannlyst
Citat:
Om du har t.ex. ett Facebook-konto så kan någon "tagga" dig i ett foto som postats. Då får du upp en notis som talar om för dig och eventuellt för andra att en bild med dig finns postad. Så att den blir lätt att finna.

Du kan själv posta foton av dig också, förstås. Och andra kan enkelt ladda ner bildfilerna du lagt upp, och sen posta dem igen själva (utan att du behöver ge ditt godkännande på förhand). Det är det jag menar med "återposta". Fast jag ska ju meka lite med bilderna först, som sagt.

Har inga egna kamrater som är ätstörda OCH underviktiga, så jag kan därför bara använda bilder på människor jag känner lite grann och/eller på människor som jag inte känner alls.

Jag känner att situationen är jobbig för att jag inte själv kan klura ut vad som är mest och minst ruttet här.

Med "måste förmodligen" menar jag ungefär att jag kanske inte behöver. "Photoshoppa" är ett verb, som innebär digital retuschering, gärna manipulativ sådan.

Det som du förklarade här ovan hade jag koll på, men i vilket syfte ska du göra detta och varför ska du just manipulera bilder på spinkiga tjejer, har du något emot spinkiga tjejer?

Vad får du ut av det, vill du göra dom spinkiga tjejerna upprörda och ledsna?

Har du tagit droger eller druckit alkohol?
Citera
2013-11-28, 03:45
Medlem
Gerras avatar
Citat:
Det som du förklarade här ovan hade jag koll på, men i vilket syfte ska du göra detta och varför ska du just manipulera bilder på spinkiga tjejer, har du något emot spinkiga tjejer?

Vad får du ut av det, vill du göra dom spinkiga tjejerna upprörda och ledsna?

Har du tagit droger eller druckit alkohol?
Själva syftet är egentligen off topic, så låt oss inte snöa in på det för mycket här.

Jag har inga droger och ingen alkohol i kroppen, och har inte haft det på mycket länge... Månader eller år. Men jag har inte sovit på några dygn, på grund av långa arbetsdagar och ovilja att sova bort ledig tid. Så jag är kanske lite blåst av det skälet för närvarande.

Jag har ingenting emot tjejer av något slag... Förutom jävla smålänningar, förstås. Men det har ju inte att göra med kön, utan beror på att de är otäcka smålänningar. Helvete vad förbannad jag blir! Usch! Skandinaviens tjetjener. Lägg ner skiten!

Men, ja, syftet är att förstå. Frågan har väckts inom mig, och då måste jag hitta ett svar. Jag har provat att fråga några anorektiker, en psykolog och en psykoterapeut om projektet. Det fungerande inte alls. Anorektikerna säger "smalare", men de känns liksom opålitliga här... Om deras ätstörningar har att göra med något självskadebeteende så kan de ju liksom ljuga och säga att det jävligaste är det minst jävliga, t.ex. Och "experterna" ville inte ge något svar alls, utan de slingrade sig bara.

Om jag inte kan få någon tillfredsställande förklaring från någon annan så måste jag nog förr eller senare experimentera själv. Jag kan liksom inte bara släppa saken och låtsas att jag inte behöver stilla min nyfikenhet.

Jag har alltså två frågor, men fikar bara efter svar på den ena här... Förutsätter att ingen kan förklara vad som kommer att ske vid bildpostandet osv. Men om jag kan få reda på om tjockisalternativet eller smalalternativet är värst så kan jag själv fixa själva ana/mia-experimenten på bästa sätt sedan.
Citera
2013-11-28, 04:23
Bannlyst
Citat:

Jag har alltså två frågor, men fikar bara efter svar på den ena här... Förutsätter att ingen kan förklara vad som kommer att ske vid bildpostandet osv. Men om jag kan få reda på om tjockisalternativet eller smalalternativet är värst så kan jag själv fixa själva ana/mia-experimenten på bästa sätt sedan.

Låt säga att du gör dom knubbiga vilket jag tror får mest reaktioner från nära vänner/familj och kvinnorna som blir photoshoppade, dom kommer väl bli förvånade en del av dom kanske kan skratta åt det hela men är dom riktigt spinkiga med ätstörningar alltså sjukligt smala så tror jag dom kommer bli förnärmade förbannade och ledsna, är det unga tjejer du ska utsätta så kan det i värsta fall sluta med psykisk kollaps och kanske ännu värre.

Att driva med människor som är "psykiskt sjuka/psykisk ohälsa" är aldrig bra som i detta fall anorexia att just gå på dom med det hemskaste och värsta dom vet deras vikt kan aldrig sluta väl för den individen.

Jag tycker du ska utföra ditt experiment på kvinnor/män med mer normal kroppshydda mer stabila, tjocka på dom rejält, det blir mycket enklare för dom att tackla ditt spratt!

Jag själv tex skulle bara skratta om någon gjorde mig riktigt tjock.....

Jag har med varit upp i flera dygn så skriver lite rörigt nu märker jag!
Citera
2013-11-28, 04:54
Medlem
Gerras avatar
Citat:
Låt säga att du gör dom knubbiga vilket jag tror får mest reaktioner från nära vänner/familj och kvinnorna som blir photoshoppade, dom kommer väl bli förvånade en del av dom kanske kan skratta åt det hela men är dom riktigt spinkiga med ätstörningar alltså sjukligt smala så tror jag dom kommer bli förnärmade förbannade och ledsna, är det unga tjejer du ska utsätta så kan det i värsta fall sluta med psykisk kollaps och kanske ännu värre.

Att driva med människor som är "psykiskt sjuka/psykisk ohälsa" är aldrig bra som i detta fall anorexia att just gå på dom med det hemskaste och värsta dom vet deras vikt kan aldrig sluta väl för den individen.

Jag tycker du ska utföra ditt experiment på kvinnor/män med mer normal kroppshydda mer stabila, tjocka på dom rejält, det blir mycket enklare för dom att tackla ditt spratt!

Jag själv tex skulle bara skratta om någon gjorde mig riktigt tjock.....

Jag har med varit upp i flera dygn så skriver lite rörigt nu märker jag!
Ah! Här har vi ett missförstånd som jag borde ha förutsett

Jag ska absolut inte göra narr av någon spinkis! Planen är att bara mixtra såpass lite att personen på bilden förmodligen är den enda som har chansen att upptäcka något öht.

Sådant gör jag ibland med vanliga polare och typ random folk jag fotograferat på kalas, när jag är på bushumör... Brukar förstås köra lätt skönhetsretusch (typ ta bort lite finnar, katthår på tröjan, och sådant som liksom inte hör till "normalt"), dra ner/upp skärpa, osv också, men ibland busar jag.

Och då vanligtvis på ett väldigt omständligt vis, som ger förhållandevis liten utdelning. Typ flyttar ett födelsemärke från vänster till höger kind, ökar eller minskar antalet tomma vinflaskor på bord i bakgrunden, och sådana dumheter.

Män har aldrig märkt när jag småmixtrat med dem, medan en del kvinnor märker fifflet direkt. Särskilt sådana där tjejer som alltid kör någon extremt medveten pose på kort.

Men nu har jag alltså blivit en smula besatt av att trixa med vikten på ätstörda underviktiga tjejer. Några få kilon upp eller ner liksom.
Senast redigerad av Gerra 2013-11-28 kl. 04:59.
Citera
2013-11-28, 05:08
Bannlyst
Citat:
Ah! Här har vi ett missförstånd som jag borde ha förutsett

Jag ska absolut inte göra narr av någon spinkis! Planen är att bara mixtra såpass lite att personen på bilden förmodligen är den enda som har chansen att upptäcka något öht.

Sådant gör jag ibland med vanliga polare och typ random folk jag fotograferat på kalas, när jag är på bushumör... Brukar förstås köra lätt skönhetsretusch (typ ta bort lite finnar, katthår på tröjan, och sådant som liksom inte hör till "normalt"), dra ner/upp skärpa, osv också, men ibland busar jag.

Och då vanligtvis på ett väldigt omständligt vis, som ger förhållandevis liten utdelning. Typ flyttar ett födelsemärke från vänster till höger kind, ökar eller minskar antalet tomma vinflaskor på bord i bakgrunden, och sådana dumheter.

Män har aldrig märkt när jag småmixtrat med dem, medan en del kvinnor märker fifflet direkt. Särskilt sådana där tjejer som alltid kör någon extremt medveten pose på kort.

Men nu har jag alltså blivit en smula besatt av att trixa med vikten på ätstörda underviktiga tjejer. Några få kilon upp eller ner liksom.

Ok ok då förstår jag, tro jag

Att mixtra med foton i PS är väldigt roligt tex en bild på ett fotbollslag gruppkort där man ser till att alla får samma ansikte eller att alla får skägg osv sånt tycker jag är kul göra fula frisyrer sätta dit ärr i ansikten, amputera en arm osv osv, väldigt festligt om man är barnslig som jag är!
Citera
2013-12-01, 12:34
Bannlyst
Edit.
Senast redigerad av EWerner 2013-12-01 kl. 13:00.
Citera
2013-12-01, 13:22
Medlem
BaalZeBubs avatar
Mitt svar är: smalare.

Om du gör dem smalare är risken mindre att de reagerar negativt och svälter sig ännu mer.
Om du gör dem tjockare ökar däremot denna risk.

I båda fallen är det dock oetiskt, eftersom du gör att de med ätstörningar/anorexi lockas att uppmärksamma sin kropp och vikt, sådant de har en sjuklig fixering vid.
Citera
2013-12-02, 09:53
Medlem
Citat:

Nej det är ingen etisk chansning, det du gör är fel, om du inte har deras tillåtelse. (eller i ditt fall deras målsmans tillåtelse)

om du får deras tillåtelse kan du ju även fråga om de vill bli tjockare eller smalare?

ps. du låter som en pedofil-simtränare...
Citera
2013-12-06, 13:40
Medlem
Gerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Mitt svar är: smalare. Om du gör dem smalare är risken mindre att de reagerar negativt och svälter sig ännu mer. Om du gör dem tjockare ökar däremot denna risk. I båda fallen är det dock oetiskt, eftersom du gör att de med ätstörningar/anorexi lockas att uppmärksamma sin kropp och vikt, sådant de har en sjuklig fixering vid.
Tack för tydliga besked!

Är du helt säker på att det är oetiskt?
Om vi pratar om osociala ätstörda tjejer som undviker att visa sig så håller jag med, och om vi pratar om ätstörda tjejer som likt smygalkisar döljer sin problem medan de lever ungefär som alla andra så känner jag att vi rör oss in i en gråzon.

Men i ytterkanten av denna gråzon, eller eventuellt bortom den, finns det ju rikligt med lättillgängliga extremister. Sådana människor som gör politik av skiten. "Pro-ana" osv. De hävdar att ätstörningar minsann är livsstilsval och inga sjukdomar, de söker aktivt upp sjuka tjejer och driver dem närmare döden, de sprider kvacksalveripropaganda, och sådan skit.

Utanför nätet stöter man ju regelbundet på motsvarande puckon som hyllar fetma, och som ofta kallar sina vanföreställningar feminism. Sådana som väldigt ofta säger "riktiga män gillar kurvor".
Om man för sådana stolpskott föreläser om pluralformen så blir man hyllad som hjälte, och ses inte som någon oetisk skitstövel. Dessa jävla tjockisar minimerar ju antalet kvinnokurvor genom att sas fylla dalarna med fläsk, och att framhålla sådana sjuka lallare som sunda ideal föder ju liksom diabeteskultur osv.

Det är ju rent tekniskt samma skit som de smalare tokskallarna ägnar sig åt.

Jag känner att den grundläggande galenskapen sas ursäktar vad de gör med sin egna kropp, och människor som bara skadar sig själva bör man lämna ifred eller hjälpa efter bästa förmåga. Men hur mycket missionerande kan ursäktas?

Jag menar absolut inte att mitt projekt är bra och vettigt på alla sätt och vis, men jag känner att det kanske rent praktiskt är OK om jag håller mig till de politiskt ätstörda tjejerna. Lite på samma sätt som det är OK att t.ex. verbalt kränka många pedofiler, även om den bakomliggande orsaken till deras verksamhet är någon sinnessjukdom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in