Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-27, 21:44
  #1
Medlem
Rembrandths avatar
Skulle skriva ut en bild tidigare ikväll, och upptäckte då att skrivaren bara skriver ut i svart och röd färg. Har endast skrivit ut text tidigare under hösten, senast jag skrev ut en bild var någon gång i somras tror jag. Kan också tillägga att jag inte använder originalpatroner från Epson, utan de där billigare varianterna som man kan köpa på Netonnet. Har ikväll även uppdaterat drivrutinerna, både för skrivare och scanner, men fortfarande är allt rött eller svart, upptäckte också att vissa områden ibland blir gula (de områden som egentligen ska vara gröna). Kollade på den blåa (cyan) patronen, och den såg faktiskt lite torr ut. Har även testat att köra rengöringsfunktionen i skrivaren, och alla andra funktioner, så allt man skriver ut ser kristallklart ut, men fortfarande bara vissa färger.

Så, min fråga till experterna på Flashback är: Kommer skrivaren kunna skriva ut som vanligt om jag byter ut patronerna?
Citera
2013-11-27, 22:09
  #2
Medlem
TeoLogiks avatar
Ack och ve för bläckstråleskrivare.

Testa med att väldigt försiktigt fukta skrivarhuvudet på dom torkade patronerna med en tops. Du märker när det börjar flöda igen.
Citera
2013-11-27, 23:03
  #3
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeoLogik
Ack och ve för bläckstråleskrivare.

Testa med att väldigt försiktigt fukta skrivarhuvudet på dom torkade patronerna med en tops. Du märker när det börjar flöda igen.

Det ska jag testa, tack så mycket för tipset! Återkommer imorgon med svar om hur det gick!
Citera
2013-11-28, 13:35
  #4
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeoLogik
Ack och ve för bläckstråleskrivare.

Testa med att väldigt försiktigt fukta skrivarhuvudet på dom torkade patronerna med en tops. Du märker när det börjar flöda igen.

Det där fungerade inte alls, nu blir allting som jag ska skriva ut randigt istället, i gul, röd och svart färg. Testade att köra en rengöring igen, och efteråt stod att den blåa (cyan) patronen inte kunde identifieras (den patron som jag testade att utföra ditt knep på).

Känns just nu lite som att jag har sabbat skrivaren...
__________________
Senast redigerad av Rembrandth 2013-11-28 kl. 13:36. Anledning: Kastade om orden.
Citera
2013-11-30, 08:53
  #5
Medlem
TeoLogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
Det där fungerade inte alls, nu blir allting som jag ska skriva ut randigt istället, i gul, röd och svart färg. Testade att köra en rengöring igen, och efteråt stod att den blåa (cyan) patronen inte kunde identifieras (den patron som jag testade att utföra ditt knep på).

Känns just nu lite som att jag har sabbat skrivaren...

Ajdå. Torkade patroner är ett elände. Jag gav upp och köpte en billig färglaser till slut. Inte exakt samma fotokvalité, men jag skrev ju aldrig foton. Plus att det aldrig kladdar.
Citera
2013-12-01, 20:21
  #6
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeoLogik
Ajdå. Torkade patroner är ett elände. Jag gav upp och köpte en billig färglaser till slut. Inte exakt samma fotokvalité, men jag skrev ju aldrig foton. Plus att det aldrig kladdar.

Hur som helst så har jag beställt nya patroner till den nu, lika bra jag byter ut hela raden mot helt nya. Fungerar det då fortfarande inte så är det ändå ingen större summa jag har förlorat. Patronerna till den skrivaren är ganska billiga.
Citera
2013-12-05, 21:34
  #7
Medlem
Rembrandths avatar
Idag har jag alltså testat att sätta i patronerna, men det är fortfarande randigt... Jag kom på en sak: Kan det ha att göra med att pappret är av för dålig kvalité kanske?
Citera
2013-12-06, 19:45
  #8
Medlem
Rembrandths avatar
Har nu varit i kontakt med support, och nu fungerar skrivaren som den ska igen!

Tänkte skriva här hur man ska göra, så fler kan läsa och försöka göra likadant om deras skrivare krånglar på liknande sätt:

Genomför huvudrengöring tre gånger, vänta 2-3 timmar, genomför huvudrengöring tre gånger till och gör sedan en kontrollutskrift. Ser den ut som den ska (vilket den gjorde för mig) så vänta ytterligare 2-3 timmar. Testa sen att skriva ut något vanligt. Ser det då ut som det ska är problemet löst!

Så tack och lov fixade det sig! Synd bara att mina nya bläckpatroner nästan är helt slut nu efter alla mina försök att fixa det, innan jag kontaktade supporten!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback