Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-07-15, 14:08
  #1
Medlem
iommis avatar
Nu till en klassiker..

Kör på mobil1, köp inte biltemas oljor, använd/använd inte tillsatsmedel som stp, slick50, rvs, tufoil, om du gör det använd 30% stp och 70 % slick50 så får du den bästa sörjan som bara är möjlig etc etc.

Ja, så länge motorn har funnits har sanningarna varit många om hur man får den bästa smörjan i motor, växellåda, bakaxel och olika transmissioner. Att tillsatsmedel är ett överflödigt påhitt är väl de flesta överens om. Argumenten emot tillsatsmedel eller "metallbehandlingar" är många, tex varför anser inte motoroljetillverkarna med deras multimiljoners testmaskiner att det är bra att blanda i vanlig motorolja, varför gäller inte garantin hos samtliga bil/mc fabrikat om man blandat i t ex stp, varför visar tester att tillsatsoljor med deras höga zinkhalter bidrar till ökat förslitning (iställer för tvärt om) ock så vidare.

Så, tillsatsoljor kan vi lämna därhän. Vad jag är ute efter är riktigt omfattande tester som jämför motoroljor mot varan. Jag söker och söker på nätet men lyckas inte hitta tester.

Då jag kör dels en ny rav4 och dels en ny hd så vill jag ju ge motorerna/växellådorna/transmissionen (hd) den bästa smörjan då jag har tänkt att ha dessa fordon så länge som möjligt. I hd:s motorer är temperaturen väldigt hög, så därför rekommenderar hd givetvis deras oljor. Men då dessa inte ens är syntetiska börjar man undra om verkligen de är de bästa? Sedan börjar man kolla på nätet om den bästa oljan, och det är som att fastna i ett partiskt nät av motsägelser. Ta amsoil.com tillexempel vars affärsidé verkar vara att dissa hd:s oljor.

Förutsatt att man sköter olje/filter byten lika frekvent som i serviceschemat eller oftare - vilken olja är den "bästa" med avseende till smörjning, slitage, renhållning etc? Till och med biltemas oljor uppfyller ju api/sl vilket är det högsta kravet - ändå läser man att deras oljor bara är skit (sant/osant?).

Så - riktigt bra testrepotage efterlyses!
Citera
2005-07-15, 22:56
  #2
Medlem
Erk Swedes avatar
Olja

Skit i fabrikatet, dyra snygga märkesförpackningar är inte bättre än olja tappad från fat till diesellastbilar.
Läs i instruktionsboken och läs vilken oljekvalitet som rekommenderas. och kolla också viskositeten att den är rätt.
På sommaren kan man oftast åka med 15/40 men på vintern utan motorvärmare blir det problem.Hydraullyftarna är också lite kinkiga på oljeviskositeten.
Tänk även på att en 5/40 olja är en uppskrämd 5 olja som återgår till 5 när den är slut.
med lite billigare olja kan man byta oftare istället. Granngården är väl nästan billigast på olja, om du är rädd för ÖB,Rusta och Biltema.
Men dom oljorna duger också, bara man väljer rätt kvalitet.
Citera
2005-07-15, 23:51
  #3
Medlem
Truxas avatar
Jag kör på Castrol Performance, för den får jag gratis.
Citera
2005-07-16, 01:42
  #4
Medlem
TeEsErs avatar
Ingen är väl så snål att man köper motorolja på Rusta? Är man så snål byter man ändå bara var femte år så motorn bör vara slut ändå oavsett oljekvalitet.

Som en en lite sidnot så kan jag nämna att en kompis köpte vit väggfärg på Rusta. Det var som att måla väggarna med lättmjölk... krävdes ett antal strykningar innan det var ok.

Själv kör jag med det som jag kan ordna på snikigast sätt genom kontakter.

/T
Citera
2005-07-16, 02:44
  #5
Medlem
Kör OKs TT olja, funkar fint fint
Citera
2005-07-16, 19:07
  #6
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Jag har kört på Lantmännens Agrol de senaste femton åren. För några år sen var jag på en kurs och hamnade bredvid en kille från motorutvecklingsavdelningen på ett av våra större svenska bilföretag. Jag frågade honom om hans åsikt i frågan och får svaret; "-Utmärkt olja, hela avdelningen använder den, finns ingen orsak att köpa dyr märkesolja..."

Rigor
Citera
2005-07-16, 19:37
  #7
Medlem
Erk Swedes avatar
lantmännen

Lantmännen heter Granngården nu för tiden.
Citera
2005-07-16, 19:49
  #8
Medlem
ojvamysigts avatar
Så länge oljan uppfyller biltillverkarens krav på klassning så spelar det ingen roll om man handlar på Biltema, Rusta eller Lantmännen. Att en dyrare olja från t ex Castrol ändå kan vara BÄTTRE än Biltema-oljan är självklart, men en olja köpt på en stormarknad för en femtedel av priset är aldrig SÄMRE än klassningen som står på flaskan.
Citera
2005-07-16, 19:55
  #9
Medlem
zhypers avatar
själv kör jag på biltemas 5litersdunk med skitolja. Nästa moppe jag ska ha så blire Castrol R2
Citera
2005-07-17, 13:14
  #10
Medlem
Hunk Goldens avatar
jag kör på castrol magnatec. byter var 1000 mil. sen kvittar det vilken bil jag har. 1000mil = filter + olja. marginell kostnad och man sover trygt.
Citera
2005-07-17, 16:07
  #11
Medlem
El Zorros avatar
Som sagt var kolla API, ACEA och bilfabrikanternas klassning bör stå på förpackningen. H-D har släppt en helsyntetolja (Screamin´ Eagle) dock till ett hutlöst pris jämfört med vad man får för pengarna.
Citera
2005-07-18, 02:34
  #12
Medlem
Azraels avatar
Redline brukar betraktas som en absolut top-of-the-line olja. Dyr givetvis men bra.
Mobile 1 är ett billigare alternativ som fortfarande är en topp-olja.

Jag läste ett test på nätet där den amerikanska motsvarigheten till konsumentverket (uppfattade jag det som) gjort en jättetest på motoroljor. Men tog fabriksnya taxibilar i NY och lät dem gå med olika oljor ett antal tusen mil. Sedan rev man motorerna och analyserade i laboratorium. De flesta fabrikat klarade sig ungefär lika bra. Inget var direkt dåligt. Mobile 1 och ett annat märke (minns inte vilket) var de enda som visade tydligt bättre resultat jämfört med konkurrenterna. Summan av kardemumman; täta oljebyten är det viktigaste. Kvalitetsolja är det näst viktigaste.

I svenskt klimat är det viktigt med en bra multigradeolja. En del tror felaktigt att man inte behöver det på sommaren men det är helt fel. Kallstart betyder inte att motorn är kall. Allt under 60 grader Celsius är kallstart. På vintern är det givetvis ännu viktigare. Tattarolja (typ Rusta 15W-30) blir tjock som asfalt och det tar lång tid innan motorn får någon smörjning över huvud taget. En bra helsyntet (tex Mobile 0W40) är lättflytande även i kyla och smörjer motorn direkt.

Vanliga missuppfattningar:

* Man kan inte hälla helsyntet i en bil som gått på mineralolja.
* Helsyntet blir för tunn när motorn blir varm
* Äldre bilar tål inte helsyntet.

Själv kör jag med Biltemas 5W40. Den uppfyller alla krav som mina biltillverkare ställde och mer därtill. Bäst kompromiss pris/prestanda tycker jag. Olja + filter byter jag var 1000 mil, dvs 4-5 ggr per år.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback