2013-11-24, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curiamobilium
En större och modigare katt. Kanske en till.
Två modiga katter löser problemet.
Glykol verkar vara ett bra tips om inte katten gillar det.

Tack för alla svar! Jag funderar på en jycke faktiskt. En kund jag jobbade hos, hon sa att det första hunden gjorde när de flyttade in i sitt nya hus var att nosa upp och bita ihjäl två möss, jag vill minnas att det var en dobberman, och den borde bita på en råtta, för jag har ingen lust att ge farsan ett vrålande lodjur.

Har någon hundägare erfarenhet av råttjagande? Eller kanske släppa lös en iller under huset? Kan en iller bita ihjäl en 4ggr råtta? Djur mot djur så att säga.
Senast redigerad av femlitersbongen 2013-11-24 kl. 01:39.
Citera
2013-11-24, 07:07
Medlem
borrizs avatar
Har du funderat över var råttorna kommer ifrån?
Råttor räknas som en sanitär olägenhet och det är enligt lag ts pappas skyldighet att anmäla detta till miljönämnden i kommunen. Förmodligen är orsaken till invationen att råttorna någonstans har god tillgång till mat och därför kan föröka sig ohämmat. Kommunen kommer därför att kolla upp grannskapet och åtgärda eventuella problem.

Som det tidigare skrivits ingår det skadedjursbekämpning i alla villaförsäkringar (har ts pappa lån på huset är han skyldig att ha det försäkrat), det är bara att ringa upp försäkringsbolaget så hjälper de er vidare.
Citera
2013-11-24, 22:06
Medlem
Bandhundens avatar
dubbelpost. radera
Citera
2013-11-24, 22:06
Medlem
Bandhundens avatar
Katt. Skaffa en mördarkatt eller flera. Enda som hjälper.
Citera
2013-11-24, 22:15
Medlem
-defekt-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femlitersbongen
Tack för alla svar! Jag funderar på en jycke faktiskt. En kund jag jobbade hos, hon sa att det första hunden gjorde när de flyttade in i sitt nya hus var att nosa upp och bita ihjäl två möss, jag vill minnas att det var en dobberman, och den borde bita på en råtta, för jag har ingen lust att ge farsan ett vrålande lodjur.

Har någon hundägare erfarenhet av råttjagande? Eller kanske släppa lös en iller under huset? Kan en iller bita ihjäl en 4ggr råtta? Djur mot djur så att säga.
jack russell är fenomenal jägare när det gäller gnagare. Lite intressant läsning: http://sv.wikipedia.org/wiki/Jack_russell_terrier
Citera
2013-12-06, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har du funderat över var råttorna kommer ifrån?
Råttor räknas som en sanitär olägenhet och det är enligt lag ts pappas skyldighet att anmäla detta till miljönämnden i kommunen. Förmodligen är orsaken till invationen att råttorna någonstans har god tillgång till mat och därför kan föröka sig ohämmat. Kommunen kommer därför att kolla upp grannskapet och åtgärda eventuella problem.

Som det tidigare skrivits ingår det skadedjursbekämpning i alla villaförsäkringar (har ts pappa lån på huset är han skyldig att ha det försäkrat), det är bara att ringa upp försäkringsbolaget så hjälper de er vidare.

Skadedjuren är liksom något som kommit av sig själv. Det är varmare i huset där han bor än ute, det finns rester att äta på grund av dålig hygien, det är knapert, men mindre knapert än ute, så tänker nog råttorna, och därefter gräver de sig in.

Hur de gör för att växa sig stora vete fan, men stora blir de. Farsan hade ett tag en säck med kattfoder i uthuset, men där grävde de sig in, och åt sig feta. Från skräcken av mötet med råttan därute han berättade, var det inget litet djur han såg när han öppnade dörren, sen städade han och förvarade ingen kattmat där mer.

Kanske kommer de in ur ett gammalt kloakrör, kanske från ett hål i marken, kan man säkra ett gammalt hus från skadedjur?

Citat:
Ursprungligen postat av Bandhunden
Katt. Skaffa en mördarkatt eller flera. Enda som hjälper.

Tyvärr, som jag skrev. Råttorna har alltså attackerat katten, eller ska jag säga katterna. En katt fick svansen kapad, en katt fick hela sidan biten och inflammerade, en tredje katt blev så illa biten att den inte ville gå in i huset - det är inga små gulliga möss vi pratar om, snarare kattätande råttdjävlar!

Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-
jack russell är fenomenal jägare när det gäller gnagare. Lite intressant läsning: http://sv.wikipedia.org/wiki/Jack_russell_terrier

Detta verkar intressant, fast med latheten och förljugenheten som första fiende, tror jag inte disciplinen att träna jycken är en möjlighet. Jag kanske kan låna en dresserad Jack Russel av morsans kompis. Bra tips i alla fall.
Citera
2013-12-07, 07:25
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femlitersbongen
Skadedjuren är liksom något som kommit av sig själv. Det är varmare i huset där han bor än ute, det finns rester att äta på grund av dålig hygien, det är knapert, men mindre knapert än ute, så tänker nog råttorna, och därefter gräver de sig in.

Hur de gör för att växa sig stora vete fan, men stora blir de. Farsan hade ett tag en säck med kattfoder i uthuset, men där grävde de sig in, och åt sig feta. Från skräcken av mötet med råttan därute han berättade, var det inget litet djur han såg när han öppnade dörren, sen städade han och förvarade ingen kattmat där mer.

Kanske kommer de in ur ett gammalt kloakrör, kanske från ett hål i marken, kan man säkra ett gammalt hus från skadedjur?

Min point är att skadedjuren (råttorna) som finns inne i huset/på tomten är ägarens ansvar, skadedjur som finns utanför är kommunens ansvar. Kommunen kommer att bekämpa råttor som finns på allmän mark eller tvinga a ägaren att ta hand om skadedjuren på sin mark/tomt.

Finns det lån på huset?
I så fall är huset fullvärdesförsäkrat, detta är ett villkor för att få lånet.
Kolla försäkringen, det finns ett skydd mot skadedjur i alla villaförsäkringar. Det är bara att ringa försäkringsbolaget så skickas ni vidare till en saneringsfirma tex Anticimex, som tar hand om problemet utan ytterligare kostnad.
Glöm inte att be saneraren att kolla hur rådisarna har kommit in.

Det är inget mening att försöka uppfinna hjulet på nytt, eftersom det till övervägande delen kommer att handla om forskning så blir resultatet i bästa fall halvdant.
Citera
2014-07-23, 20:33
Medlem
Ratis avatar
Från och med 1 augusti får man inte köpa eller använda råttgift som privatperson. Men det finns elektroniska råttskrämmare och en sådan har fungerat bra för mig.
Citera
2014-07-23, 21:25
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Från och med 1 augusti får man inte köpa eller använda råttgift som privatperson. Men det finns elektroniska råttskrämmare och en sådan har fungerat bra för mig.
Riktigt sjukt. Har inte djurrättsaktivisterna fått för stort spelrum nu? Vad är nästa steg? förbud mot att slå ihjäl flugor? Råttor är ett otroligt stort problem som bara växer. Särskilt i storstäderna. Finns ett program på antingen kalla fakta eller uppdrag granskning om det. Snacka om dumheter.
Citera
2014-07-24, 20:33
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Riktigt sjukt. Har inte djurrättsaktivisterna fått för stort spelrum nu? Vad är nästa steg? förbud mot att slå ihjäl flugor? Råttor är ett otroligt stort problem som bara växer. Särskilt i storstäderna. Finns ett program på antingen kalla fakta eller uppdrag granskning om det. Snacka om dumheter.

Tror att företag som t.ex. Anticimex kommer att få använda råttgift i fortsättningen. Fast det kostar såklart rätt mycket. Kanske en bra idé att bunkra upp några lådor innan 1 augusti.
Sen är det rätt uppenbart att det finns många som inte fattar hur man ska hantera råttgift. Det är inte bara att hälla ut vars som helst. Speciellt inte utomhus.
Citera
2014-07-24, 21:08
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Tror att företag som t.ex. Anticimex kommer att få använda råttgift i fortsättningen. Fast det kostar såklart rätt mycket. Kanske en bra idé att bunkra upp några lådor innan 1 augusti.
Sen är det rätt uppenbart att det finns många som inte fattar hur man ska hantera råttgift. Det är inte bara att hälla ut vars som helst. Speciellt inte utomhus.
Helt sant. Jag är ytterst försiktig med det eftersom jag har Katt.
Citera
2017-11-23, 07:21
Medlem
Hej,

Jag har testat allt. "även glykol" och anticimex men det som fungerar bäst är "råttfälla".
Tar tid men efter några veckor/månader blir man av med råttorna.
Som vi alla vet så är råttor ett evigt problem men för mig har jag minskat från 2 råttor i veckan - Anticimex hade precis varit här - till 1 per kvartal.

Kör med en råttfälla i "Box" som gör att fåglar, bar, husdjur inte kan bli skadade.

Citat:
Ursprungligen postat av Orkakommapanamn
Ifall ni inte har något emot djurplågeri så kan jag tipsa om ren Glykol.

Köp er en burk med jordnötssmör (Jag vet totalt jävla slöseri med det bästa som finns på denna jord) Inte den krämiga skiten utan den med små bitar i. Blanda ut hela innehållet (ca 340gr tror jag) med tillräckligt med glykol för att det inte ska bli flytande (Geggigt är helt ok) och placera ut klickar här och där UTANFÖR huset - Absolut inte inne i det för då får ni en likstank värre än döden själv.

Cirka en matsked kan ta död på ett helt råttbo.

Ja, dom dör med svåra inre plågor - Men ni slipper problemet.

För att se till att råttorna inte tar sig in i huset medan dom dör så borde ni lägga vanliga plankor som täcker den första decimetern utav husgrunden och sedan stötta med stenar så de inte kan flyttas på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in