• 1
  • 2
2013-11-23, 19:57
Medlem
Farsan har en gammal kåk från 1900-talet med granitsockel och krypgrund. Under de senaste 20 åren har han haft ett stort besvär av råttor, och då menar jag inte gulliga möss, utan kattlika aggressiva råttor. Han fångade ett exemplar i modellen av största slagfälla, och den hade bara slagit ohyran över nacken - med fällan monterad längst ut på en två-tum fyra hjälpte jag till att lyfta ut bytet, och det var som att hålla i en julskinka på en blompinne, ett stycke tungt kött! Faktum är att det senaste husdjuret han hade blev attackerat av råttorna och illa biten i kampen om kattmaten. Kattjävelen blev så rädd, att den inte vågade gå in i huset, vilket säger lite om storleken och mentaliteten hos gnagarna.

Hursomhelst så har farsan försökt det mesta, råttfällor, övergjutning av råtthål på utsidan, våldsdåd medelst bandyklubba, svältmord medelst städning, men inget hjälper! Eftersom han i grund och botten är extremt lat, sitter han mest och pladdrar om hur det borde göras si och så, men när han väl har ihjäl ett av kreaturen (eller att likstanken implicerar självdöd) anser han att allt är klappat och klart. Inget mer behöver göras.

Men det varar inte länge, man hör strax ett nytt djur knapra i väggarna, som djävulens stämjärn vässar tänderna i den bärande konstruktionen! Det irriterar farsan, råttorna förolämpar honom och hans lathet! Över en kopp kaffe brukar jag försöka beskriva det handlingsmönster som behövs för att förebygga. Det krävs grävning längs grunden, rostfritt stålnät längs sockeln mot gnagartänderna, grovt grus som fyllning mot de grävande klorna, vittjande och omplacering av fällor för att överlista gnagarvanan - jag erbjuder en mental inställning för att skrida till verket.

Men inte! Han förebygger inte av princip! Besvär förebyggs inte, det motarbetas där det uppkommer på plats, det är hans minsta möjliga besvär filosofi. Detta innebär enligt farsan ett minimalt mått av insats. Så när han hör råttorna hyvla ner kåken inifrån bankar han i väggarna och skrämmer dem, och fantiserar om att dra en slang från bilens avgasrör till torpargrunden för att gör livet obekvämt och jaga ut dem. Helvetes jävla råttjävlar tänker han, och drar en kopp kaffe till.

Hur ska man hjälpa till för att bli av med skadedjuren?
Senast redigerad av femlitersbongen 2013-11-23 kl. 20:16.
Citera
2013-11-23, 20:25
Medlem
Ifall ni inte har något emot djurplågeri så kan jag tipsa om ren Glykol.

Köp er en burk med jordnötssmör (Jag vet totalt jävla slöseri med det bästa som finns på denna jord) Inte den krämiga skiten utan den med små bitar i. Blanda ut hela innehållet (ca 340gr tror jag) med tillräckligt med glykol för att det inte ska bli flytande (Geggigt är helt ok) och placera ut klickar här och där UTANFÖR huset - Absolut inte inne i det för då får ni en likstank värre än döden själv.

Cirka en matsked kan ta död på ett helt råttbo.

Ja, dom dör med svåra inre plågor - Men ni slipper problemet.

För att se till att råttorna inte tar sig in i huset medan dom dör så borde ni lägga vanliga plankor som täcker den första decimetern utav husgrunden och sedan stötta med stenar så de inte kan flyttas på.
Senast redigerad av Orkakommapanamn 2013-11-23 kl. 20:36.
Citera
2013-11-23, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkakommapanamn
Ifall ni inte har något emot djurplågeri så kan jag tipsa om ren Glykol.

Köp er en burk med jordnötssmör (Jag vet totalt jävla slöseri med det bästa som finns på denna jord) Inte den krämiga skiten utan den med små bitar i. Blanda ut hela innehållet (ca 340gr tror jag) med tillräckligt med glykol för att det inte ska bli flytande (Geggigt är helt ok) och placera ut klickar här och där UTANFÖR huset - Absolut inte inne i det för då får ni en likstank värre än döden själv.

Cirka en matsked kan ta död på ett helt råttbo.

Ja, dom dör med svåra inre plågor - Men ni slipper problemet.

För att se till att råttorna inte tar sig in i huset medan dom dör så borde ni lägga vanliga plankor som täcker den första decimetern utav husgrunden och sedan stötta med stenar så de inte kan flyttas på.

Tack för svaret! Om någon har ett sätt att bli av med råttorna utan att ta livet av dem, så dela gärna med er, annars får vi köra på avlivningsmetoden!
Citera
2013-11-23, 20:54
Medlem
Jag har även för mig att det finns gnagaravskräckar-produkter men jag kan inte garantera att de fungerar mot råttor i den storleken ni har problem med.

http://www.lantbutiken.se/butik/96-e...-och-rattfritt
Senast redigerad av Orkakommapanamn 2013-11-23 kl. 20:58.
Citera
2013-11-23, 21:36
Medlem
Filltors avatar
Anticimex
Citera
2013-11-23, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filltor
Anticimex

Dyrt som fan och dom lär antagligen inte kunna bo där de närmsta veckorna. :P
Citera
2013-11-23, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filltor
Anticimex

Absolut! Men farsan är snål, så han vill inte betala. Tilläggas bör även att hans fru är extrem djurvän, så råttgift kanske inte är bästa vägen att gå.

Detta kan tyckas lustigt, då hon samtidigt lider av en allvarlig immunbristsjukdom, vilket gör henne känslig för infektioner, och hon lider även av astma/allergi. Förekomsten av råttor och heltäckningsmattor leder till konstanta lunginfektioner och slutligen antagligen hennes död. Problemet är akut, där brist på handling förmodligen kommer orsaka hennes tidiga död.

Jag tänker på egenhändigt mekaniska hinder för att avhysa ohyran!
Citera
2013-11-23, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femlitersbongen
Absolut! Men farsan är snål, så han vill inte betala. Tilläggas bör även att hans fru är extrem djurvän, så råttgift kanske inte är bästa vägen att gå.

Detta kan tyckas lustigt, då hon samtidigt lider av en allvarlig immunbristsjukdom, vilket gör henne känslig för infektioner, och hon lider även av astma/allergi. Förekomsten av råttor och heltäckningsmattor leder till konstanta lunginfektioner och slutligen antagligen hennes död. Problemet är akut, där brist på handling förmodligen kommer orsaka hennes tidiga död.

Då är nog mitt senare inlägg att rekommendera mest.
Citera
2013-11-23, 22:07
Medlem
Filltors avatar
Citat:

Jag jobbar som fastighetsvärd och har haft mycket problem just med råttor på mina kåkar och kan säga att det är nästan omöjligt att lösa det problemet utan att använda råttgift/fällor och därefter råttspärr osv. En råtta tar sig igenom ett 20 mm litet hål (diametern på en enkrona). De kan hoppa flera decimeter högt, klättra på insidan av ett lodrätt avloppsrör och simma under vatten i 5 minuter. Lycka till!
Citera
2013-11-23, 22:16
Medlem
carljoakims avatar
Skadedjursbekämpning brukar ingå i hemförsäkringen. Enda kravet är att det berör huset. Man kan alltså inte få hjälp med myror i gräsmattan, men dock om de är i köket.

Det första ni bör ta reda på, var kommer råttorna ifrån. Är det en avloppstam som är sönder under huset? Isåfall så bör det först åtgärdas annars kommer det bara nya råttor.

Om man inte bryr sig om liklukten så är kontaktgiftet bäst. Man sprutar det i hålen där de kryper in och ut. Råttorna är faktisk väldigt renliga av sig och slicker därav i sig giftet. Inre förblödning efter några timmar.

Dock skrev du att farsans sambo inte gillade gift... Det mest humana och effektiva är vanliga slagfällor. Bästa betet, jordnötsmör med bitar i. Håller länge och de får inte av allt i en bit. Kladda in plattan ordentligt samt använd handskar då råttor inte gillar människolukt.

God jakt.
Citera
2013-11-23, 22:33
Medlem
carljoakims avatar
Citat:
Tack för svaret! Om någon har ett sätt att bli av med råttorna utan att ta livet av dem, så dela gärna med er, annars får vi köra på avlivningsmetoden!

Missade detta inlägget. Lite roligare utmaning. Då måste man ha lite mer kött på benen. Ser ni råttorna springade i trädgården eller är de bara under huset? Störs de av oljud eller har de vant sig.

De grävde utanför vårt hus och lyckades riva upp ett råttbo i avloppsröret. En råtta tyckte det var en god ide att försöka gnaga sig in genom vår avluftare. Hörde hur han kraffsade och svor (typ). Jag bankade och svor tillbaka. Efter 3 dagar så slängde jag ner lite ättikssprit i röret. Har inte hört något på ett halvår. Enligt sägnen ska de hata skarpa dofter. Inte vet jag, men ett billigt sätt att testa.

Annars finns det burar som fångar dem levande, kolla om du kan hyra dessa av Anticimex eller Nomor.

Hoppa dock ljudfällorna som sänder ut ljud. Min erfarenhet är inte god.
Citera
2013-11-23, 22:39
Medlem
curiamobiliums avatar
En större och modigare katt. Kanske en till.
Två modiga katter löser problemet.
Glykol verkar vara ett bra tips om inte katten gillar det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in