Citat:
Ursprungligen postat av
borriz
Har du funderat över var råttorna kommer ifrån?
Råttor räknas som en sanitär olägenhet och det är enligt lag ts pappas skyldighet att anmäla detta till miljönämnden i kommunen. Förmodligen är orsaken till invationen att råttorna någonstans har god tillgång till mat och därför kan föröka sig ohämmat. Kommunen kommer därför att kolla upp grannskapet och åtgärda eventuella problem.
Som det tidigare skrivits ingår det skadedjursbekämpning i alla villaförsäkringar (har ts pappa lån på huset är han skyldig att ha det försäkrat), det är bara att ringa upp försäkringsbolaget så hjälper de er vidare.
Skadedjuren är liksom något som kommit av sig själv. Det är varmare i huset där han bor än ute, det finns rester att äta på grund av dålig hygien, det är knapert, men mindre knapert än ute, så tänker nog råttorna, och därefter gräver de sig in.
Hur de gör för att växa sig stora vete fan, men stora blir de. Farsan hade ett tag en säck med kattfoder i uthuset, men där grävde de sig in, och åt sig feta. Från skräcken av mötet med råttan därute han berättade, var det inget litet djur han såg när han öppnade dörren, sen städade han och förvarade ingen kattmat där mer.
Kanske kommer de in ur ett gammalt kloakrör, kanske från ett hål i marken, kan man säkra ett gammalt hus från skadedjur?
Citat:
Ursprungligen postat av
Bandhunden
Katt. Skaffa en mördarkatt eller flera. Enda som hjälper.
Tyvärr, som jag skrev. Råttorna har alltså attackerat katten, eller ska jag säga katterna. En katt fick svansen kapad, en katt fick hela sidan biten och inflammerade, en tredje katt blev så illa biten att den inte ville gå in i huset - det är inga små gulliga möss vi pratar om, snarare kattätande råttdjävlar!
Citat:
Ursprungligen postat av
-defekt-
jack russell är fenomenal jägare när det gäller gnagare. Lite intressant läsning:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jack_russell_terrier
Detta verkar intressant, fast med latheten och förljugenheten som första fiende, tror jag inte disciplinen att träna jycken är en möjlighet. Jag kanske kan låna en dresserad Jack Russel av morsans kompis. Bra tips i alla fall.