Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-23, 12:48
  #1
Medlem
Jag har köpt 'hel' saffran, nu börjar det bli dags att baka lussebullar.
Hur använder/preparerar man den? Hur mycket ska man använda?

Jag googlade lite snabbt och det enklaste verkar vara att mortla allt tillsammans med socker.
Citera
2013-11-23, 12:51
  #2
Medlem
Det är väl bara mortla? vad är problemet?
Citera
2013-11-23, 12:53
  #3
Medlem
C-3POs avatar
Följ valfritt recept på saffransbröd och lita på Google
Citera
2013-11-23, 16:28
  #4
Medlem
Spackelackans avatar
Du kan låta pistillerna ligga och dra i degvätskan innan du rör i jästen och mjölet.
Citera
2013-11-23, 19:59
  #5
Medlem
Millees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 99popcorn
Jag har köpt 'hel' saffran, nu börjar det bli dags att baka lussebullar.
Hur använder/preparerar man den? Hur mycket ska man använda?

Jag googlade lite snabbt och det enklaste verkar vara att mortla allt tillsammans med socker.

Vart köpte du ditt saffran ifrån? Jag köpte från saffiran.se och är supernöjd! Ett gram hela saffransstrån, frakfritt för 35 kr. Verkar som att Indian Garden (europas bästa indiska restaurang) köper in saffran via dem.

On topic: Använd en mortel och pulverisera det. Koka sedan upp lite vatten och fyll ett glas med lite av det. Häll sedan över det pulveriserade saffranet i glaset. Använd inte för mycket vatten! Låt det sedan vara ett tag och använd det sedan efter det recept du valt. Bagerier gör detta 1.5-2 månader i förväg och använder någon slags sprit, men det är nog överkurs för en privatperson. 10-15 min med det pulveriserade i hett vatten lär räcka.
Citera
2013-11-23, 22:26
  #6
Medlem
Millees avatar
http://www.recept.nu/sebastien-boude...nlagd-saffran/

Tips på hur man kan göra i länken ovan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback