2017-03-16, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Medierna är ett av mina favoritprogram, de tog upp psykologin i dels kejsarens nya kläder och att det var en naturlig trøskel i att kolla upp något som alla andra accepterade, dels att varslaren kommunicerade som en skogstokig foliehatt och sådana tar man ju inte helt på allvar. Därfør tog det väl längre tid innan någon brydde sig. Filterkillen var ju också avvaktande av samma orsak.

Jag vidhåller att han är en bra føredragshållare/motivator eller vad man skall kalla honom och fäster inte, och har heller inte tidigare fäst, så mycket vid huruvida han eller andra har varit vare sig det ena eller andra i sina karriärer så länge de har något intressant att dela med sig av. Vet inte om han varit så mycket i Norge, jag har deltagit i Sverige och på kontinenten.

If you want corn, plant corn. Det kunde ju den där varslaren som Medierna tog upp ha lärt sig något av, før att øverføra: kommunicerar du som en knäppgøk så ar risken stor att du uppfattas som en knäppgøk.

den där "naturliga tröskeln" att inte vilja kolla fast man fått tips om att mannen är en bluff. redaktionernas ovilja å deras allmänna slapphet
det är väl det som denna hära skandalen visar? lättlurade jornalister runtom i landet.

det där du skriver om kommunikation och knäppskalle visar att du inte sysslar med DX-ing (kortvågsradio). trots massa brus kan ett meddelande gå fram.handlar om att lyssna.fattar du?
Citera
2017-03-16, 21:14
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marknadsfrid
den där "naturliga tröskeln" att inte vilja kolla fast man fått tips om att mannen är en bluff. redaktionernas ovilja å deras allmänna slapphet
det är väl det som denna hära skandalen visar? lättlurade jornalister runtom i landet.

det där du skriver om kommunikation och knäppskalle visar att du inte sysslar med DX-ing (kortvågsradio). trots massa brus kan ett meddelande gå fram.handlar om att lyssna.fattar du?

Nej, det har du helt rätt i, jag jobbar mycket med skriftlig kommunikation. Vad nu det har med den här saken att gøra?

If you want corn, plant corn.
Citera
2017-03-16, 21:54
Medlem
Det är väl upp till bevis nu? kan MK behålla kunder och hålla samma höga standard på sina föreläsningar efter avslöjandena är han väl värd sin position. Om inte, får han skylla sig själv. MK's lögner är inte värre än inkompetenta företagsledare och folkvalda politiker som häver ur sig den ena halvsanningen/lögnen efter den andra.
Citera
2017-03-17, 04:11
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Många säger att han är en bra föreläsare men är det inte egentligen en bra charlatan han är?

Jag förstår ärligt talat inte hur nån kan anse honom vara en bra föreläsare. Själva innehållet i är ju så fruktansvärt banalt och fullt av klyschor. Finns ingen som helst substans i det han framför!

Hans TED framträdande är iallafall pinsamt dåligt. Där upprepar han till leda en banal omformulering av det religiösa budordet i Galaterbrevet 6:7-8 ("vad man sår får man också skörda"), putsar upp det med lite drypande sentimentalitet och påstår att det kommer från hans majsodlande morfar ute på vischan i Alabama. Som knorr lägger han till klyschan att framgång handlar om att tro på sig själv, att förbereda sig och att se till att utföra vad man tagit på sig. Och om man inte tänker utföra så får man "evakuera" så att man inte är i vägen för den som tar hand om utförandet.

Resten av "föreläsningen" handlar enbart om att framhäva hans egen förträfflighet. Hur kan nån tycka att det han framför är givande??

Här kommer ett litet utdrag i översättning. Om man tänker sig att det istället varit hemvärnets Olle från Jönköping som kommit med en liknande svada, baserat på ett påhittat talesätt han sagt sig ha fått höra från sin morfar i Lönneberga (nämligen: "om man vill ha potatis får man sätta potatisknölar") så förstår man att Knight aldrig hade kunnat tjäna sina miljoner utan sin elitsoldatlögn, sin påhittade psykologtiteln och sitt falska gisslandramat under den påhittade Desert Storm insatsen.) Detta är, ordagrant, vad han faktiskt står och säger på TED videon:
"Jag växte upp i ghettot. Livet var hårt. Det var inte lätt: jag fick äta statlig ost och bröd som varade i en månad. Sån var vardagen för oss." ()

"Min mamma skickade oss till morföräldrarna på landet på somrarna. Min morfar var stor och mycket snäll. Han sa alltid till oss att göra saker. Han sa till exempel till oss göra saker som att laga ett stängsel som låg intill en damm. Vi valde dammen. Han var inte den typen av person som sa till två gånger utan han gjorde det själv istället. Men han glömde det aldrig så när vi senare kom och frågade "Morfar, kan jag få pengar till godis och sånt" så sa han bara: "Lagade ni staketet?" Vi sa: "Aaaaahh" och: "Vi kan göra det nu". Då sa han: "Om du vill ha majs, plantera majs". Han sa det så mycket så det blev som en rot i mig. Det drev allt jag gjorde." ()

"År senare befann jag mig i armén, i Desert Storm i en gisslansituation. () Det var inte den lättaste saken i världen att hantera. Vad som drev mig i den situationen var "om du vill ha majs, så plantera majs". Det är kanske svårt att göra den associationen men vad jag sa till mig själv var att om det är din tur att göra det, så gör det. Om du vill ha detta resultatet så gör det. Om det är dags så gör det. Om det är din tur att hålla vakt så håll vakt. Om det är tid att rengöra ditt vapen så rengör vapnet. När det är dags att äta så är det dags att äta. Vad jag fann i mitt eget företag är att vissa vill ha majs men planterar lök. Och sen när de får lök så är de bara liksom "döhhh..". Men vad än man satsar är vad man får ut." ()

"Jag har bott i Sverige nu i 20 år nu och varje gång jag går på party så frågar folk: "Vad fick dig att komma till Sverige?" och då svarar jag: "Men vad tror du? Hon står där--Ann." Vi träffades i Tyskland...ja, jag ska inte gå in på det, men saken är den att när jag såg henne första gången så var jag bara liksom: "Mmmmm". Jag fick känslan, om du förstår vad jag menar. Hon kände det inte, hehe. Jag fick jobba på det. Men jag skojar inte---vad jag tänkte var: "Om du vill ha majs så plantera majs"." ()

"Sen kom jag till Sverige och det var k-kallt. /blablabla/ Jag har alltid varit en showmänniska, sen jag var 8 år. När jag förbereder mig för ett uppträdande så är det som alltid driver mig: majstankar! Tre ord: Tro, förberedelse, utförande." ()
Senast redigerad av fiatigerlilja 2017-03-17 kl. 04:14.
Citera
2017-03-17, 08:11
Medlem
Det är så spännande att efter ett litet futtigt inlägg där man är positiv och förlåtande får en så'n terrier aggressiv och nästan småbitter reaktion tillbaka. Vad mycket god energi som går till spillo där. Så gott som alla föreläsare med budskapet du kan om du vill etc etc kör samma tugg men vissa har en glöd som går igenom, och det har MK, o m man inte sitter och retar ihjäl sig på klyschor och avundsjukt stör sig på att han tjänar pengar på vad han gör bra. Det är hans positiva utspel och starka personlighet folk faller för, inte så mycket annat, och det kan han inte bluffa om, för det kan alla se. De skattepengar som ibland sägs vara bortkastade på MKs föreläsningar är lika bortkastade på andra föreläsare, det finns ju hundratals. Sätt igång och kolla deras stories. Tror faktiskt att en del är lite oroliga nu. Och vad gör det för nytta? När ärlighet är viktigt och i vilka situationer mindre viktigt, det vet ni med gott omdöme och ett öppet tänk. Vad du gör, vad du lyssnar på och vad du sedan använder dig av är upp till ditt eget omdöme. Och kom nu inte och säg att ärlighet ska alltid råda, för vet du, isfl kan grisar flyga Se det som ger något och gräm inte ihjäl er, det är inte bra för kärlen.
Citera
2017-03-18, 19:54
Bannlyst
Citat:
Nej, det har du helt rätt i, jag jobbar mycket med skriftlig kommunikation. Vad nu det har med den här saken att gøra?

du jobbar mycket med skriftlig kommunikation. ok.
det betyder att du är kass på att lyssna eller hur menade du? vad tillförde manuels tre events dig? hur skilde dem sig från varann? var det kultur+struktur eller var det mannliga hjärnan mot kvinnliga hjärnan?

inspirerade han dig? i så fall till vaddå?

jag skrev i vänlig ton upplysning till dig som norsk att "deltagare" på event inte här i landet betyder att nånn annan betalar biljetten. du glömde tacka mig för infon.

du glömde svara om hur det är med norska skatten. ingen som betalar skatt där?ingen som blir sur där när nånn blåser systemet?som manuel gör här i landet.
Citera
2017-03-18, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortjakt
Det är så spännande att efter ett litet futtigt inlägg där man är positiv och förlåtande får en så'n terrier aggressiv och nästan småbitter reaktion tillbaka. Vad mycket god energi som går till spillo där. Så gott som alla föreläsare med budskapet du kan om du vill etc etc kör samma tugg men vissa har en glöd som går igenom, och det har MK, o m man inte sitter och retar ihjäl sig på klyschor och avundsjukt stör sig på att han tjänar pengar på vad han gör bra. Det är hans positiva utspel och starka personlighet folk faller för, inte så mycket annat, och det kan han inte bluffa om, för det kan alla se. De skattepengar som ibland sägs vara bortkastade på MKs föreläsningar är lika bortkastade på andra föreläsare, det finns ju hundratals. Sätt igång och kolla deras stories. Tror faktiskt att en del är lite oroliga nu. Och vad gör det för nytta? När ärlighet är viktigt och i vilka situationer mindre viktigt, det vet ni med gott omdöme och ett öppet tänk. Vad du gör, vad du lyssnar på och vad du sedan använder dig av är upp till ditt eget omdöme. Och kom nu inte och säg att ärlighet ska alltid råda, för vet du, isfl kan grisar flyga Se det som ger något och gräm inte ihjäl er, det är inte bra för kärlen.

tror inte att svenska försvaret å svenska soldater är lika postiva och förlåtande till manuels bluffar som du.en utlänning har kommit hit och rövknullar försvarsmakten å tar fett bra betalt. du förlåter? du e positiv?

jesus lever sannerligen....
Citera
2017-03-18, 20:16
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
du jobbar mycket med skriftlig kommunikation. ok.
det betyder att du är kass på att lyssna eller hur menade du? vad tillförde manuels tre events dig? hur skilde dem sig från varann? var det kultur+struktur eller var det mannliga hjärnan mot kvinnliga hjärnan?

inspirerade han dig? i så fall till vaddå?

jag skrev i vänlig ton upplysning till dig som norsk att "deltagare" på event inte här i landet betyder att nånn annan betalar biljetten. du glömde tacka mig för infon.

du glömde svara om hur det är med norska skatten. ingen som betalar skatt där?ingen som blir sur där när nånn blåser systemet?som manuel gör här i landet.

Nej, det betyder mest att om jag vill att någon skall läsa det jag skriver så är det bra att skriva på ett sådant sätt att mottagaren førstår vad jag menar. Att inte blanda in oväsentligheter i det jag ønskar få sagt utan att hålla mig till ämnet till exempel.

Det är viktigt med en bra struktur och att man tänker på både hur och vad man vill kommunicera. Att tänka på vilket resultat man ønskar uppnå och att sedan välja en kommunikationsmodell i syfte att uppnå det ønskade resultatet. Man skulle kunna sammanfatta det:

Citera
2017-03-19, 21:07
Bannlyst
Citat:
Nej, det betyder mest att om jag vill att någon skall läsa det jag skriver så är det bra att skriva på ett sådant sätt att mottagaren førstår vad jag menar. Att inte blanda in oväsentligheter i det jag ønskar få sagt utan att hålla mig till ämnet till exempel.

Det är viktigt med en bra struktur och att man tänker på både hur och vad man vill kommunicera. Att tänka på vilket resultat man ønskar uppnå och att sedan välja en kommunikationsmodell i syfte att uppnå det ønskade resultatet. Man skulle kunna sammanfatta det:

jag och vi andra här förstår att du lärt dig "if you want corn, plant corn".nåt har då fastnat av dem tre föreläsningar med manuel som du vatt DELTAGARE i.

"fiatigerlija" skrev om vad TEDx föreläsningen med manuel innehöll.det var inte mycket det.mest snack och skit.
hur var "dina" föreläsningar med manuel? kan du berätta om nånn av dem tre?
gärna så steg för steg som "fiatigerlija". gärna på ett sådant sätt att mottagaren förstår.blanda inte in oväsentligheter utan gör en enkel analys bara. det räcker.
Citera
2017-03-19, 21:38
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
jag och vi andra här förstår att du lärt dig "if you want corn, plant corn".nåt har då fastnat av dem tre föreläsningar med manuel som du vatt DELTAGARE i.

"fiatigerlija" skrev om vad TEDx föreläsningen med manuel innehöll.det var inte mycket det.mest snack och skit.
hur var "dina" föreläsningar med manuel? kan du berätta om nånn av dem tre?
gärna så steg för steg som "fiatigerlija". gärna på ett sådant sätt att mottagaren förstår.blanda inte in oväsentligheter utan gör en enkel analys bara. det räcker.

Nej, det har jag inte någon lust att gøra eftersom du egentligen inte är intresserad av vad jag skriver, bara att det skrivs något i tråden om din nemesis.

Ditt tjafsande här går inte ut på att du skall førstå något, det går ut på att du hoppas kunna få ut en frustration øver något personligt och kränkande du har upplevt där MK var inblandad. Intressantare om du berättar om det istället før att posta skräp.
Citera
2017-03-19, 22:04
Medlem
En lögnare är en lögnare.
Punkt slut.
Sluta med att komma med undanflykter.
STORA som små.
Citera
2017-03-20, 07:16
Bannlyst
Citat:
]Nej, det har jag inte någon lust att gøra eftersom du egentligen inte är intresserad av vad jag skriver[/b], bara att det skrivs något i tråden om din nemesis.

Ditt tjafsande här går inte ut på att du skall førstå något, det går ut på att du hoppas kunna få ut en frustration øver något personligt och kränkande du har upplevt där MK var inblandad. Intressantare om du berättar om det istället før att posta skräp.

tror du har fett fel där, gutten min.
det är du som har kommit in i tråden å försvarat manuels fina föreläsningar.du har deltagit i tre stycken.klart vi undrar varför du inte vill berätta om dom.du var å kollade på en lurendrejare och som "fiatigerlilja" ovanför plockade ner som en total fejk.
vågar du inte läsa vad "fiatigerlilja" skriver?
vågar du inte kommentera det som "fiatigerlilja" skriver?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in