Citat:
Ursprungligen postat av
pyroclasm
Många säger att han är en bra föreläsare men är det inte egentligen en bra charlatan han är?
Jag förstår ärligt talat inte hur nån kan anse honom vara en bra föreläsare. Själva innehållet i är ju så fruktansvärt banalt och fullt av klyschor. Finns ingen som helst substans i det han framför!
Hans TED framträdande är iallafall pinsamt dåligt. Där upprepar han till leda en banal omformulering av det religiösa budordet i Galaterbrevet 6:7-8 ("vad man sår får man också skörda"), putsar upp det med lite drypande sentimentalitet och påstår att det kommer från hans majsodlande morfar ute på vischan i Alabama. Som knorr lägger han till klyschan att framgång handlar om att tro på sig själv, att förbereda sig och att se till att utföra vad man tagit på sig. Och om man inte tänker utföra så får man "evakuera" så att man inte är i vägen för den som tar hand om utförandet.
Resten av "föreläsningen" handlar enbart om att framhäva hans egen förträfflighet. Hur kan nån tycka att det han framför är givande??
Här kommer ett litet utdrag i översättning. Om man tänker sig att det istället varit hemvärnets Olle från Jönköping som kommit med en liknande svada, baserat på ett påhittat talesätt han sagt sig ha fått höra från sin morfar i Lönneberga (nämligen: "om man vill ha potatis får man sätta potatisknölar") så förstår man att Knight aldrig hade kunnat tjäna sina miljoner utan sin elitsoldatlögn, sin påhittade psykologtiteln och sitt falska gisslandramat under den påhittade Desert Storm insatsen.) Detta är, ordagrant, vad han faktiskt står och säger på TED videon:
"Jag växte upp i ghettot. Livet var hårt. Det var inte lätt: jag fick äta statlig ost och bröd som varade i en månad. Sån var vardagen för oss." (
)
"Min mamma skickade oss till morföräldrarna på landet på somrarna. Min morfar var stor och mycket snäll. Han sa alltid till oss att göra saker. Han sa till exempel till oss göra saker som att laga ett stängsel som låg intill en damm. Vi valde dammen. Han var inte den typen av person som sa till två gånger utan han gjorde det själv istället. Men han glömde det aldrig så när vi senare kom och frågade "Morfar, kan jag få pengar till godis och sånt" så sa han bara: "Lagade ni staketet?" Vi sa: "Aaaaahh" och: "Vi kan göra det nu". Då sa han: "Om du vill ha majs, plantera majs". Han sa det så mycket så det blev som en rot i mig. Det drev allt jag gjorde." (
)
"År senare befann jag mig i armén, i Desert Storm i en gisslansituation. (
) Det var inte den lättaste saken i världen att hantera. Vad som drev mig i den situationen var "om du vill ha majs, så plantera majs". Det är kanske svårt att göra den associationen men vad jag sa till mig själv var att om det är din tur att göra det, så gör det. Om du vill ha detta resultatet så gör det. Om det är dags så gör det. Om det är din tur att hålla vakt så håll vakt. Om det är tid att rengöra ditt vapen så rengör vapnet. När det är dags att äta så är det dags att äta. Vad jag fann i mitt eget företag är att vissa vill ha majs men planterar lök. Och sen när de får lök så är de bara liksom "döhhh..". Men vad än man satsar är vad man får ut." (
)
"Jag har bott i Sverige nu i 20 år nu och varje gång jag går på party så frågar folk: "Vad fick dig att komma till Sverige?" och då svarar jag: "Men vad tror du? Hon står där--Ann." Vi träffades i Tyskland...ja, jag ska inte gå in på det, men saken är den att när jag såg henne första gången så var jag bara liksom: "Mmmmm". Jag fick känslan, om du förstår vad jag menar. Hon kände det inte, hehe. Jag fick jobba på det. Men jag skojar inte---vad jag tänkte var: "Om du vill ha majs så plantera majs"." (
)
"Sen kom jag till Sverige och det var k-kallt. /blablabla/ Jag har alltid varit en showmänniska, sen jag var 8 år. När jag förbereder mig för ett uppträdande så är det som alltid driver mig: majstankar! Tre ord: Tro, förberedelse, utförande." (
)