Citat:
Ursprungligen postat av
Fnissturken
Rätt roligt att de nämner Manuel Knight News och Groundhogs (skulle tro att bakom dessa rör sig det endast en person med en egen personlig agenda) och att denne massmailat ut till redaktioner men avfärdats som rättshaverist och tokig. Tills en journalist faktiskt nappade.
I vilket fall som helst undrar jag om det här är slutet totalt för MK. Jag tror faktiskt inte det. En skitsnackare av rang behöver bara sänka sitt arvode så finns det alltid små organisationer och kommuner som tar in honom. Dock är hela "avslöjandet" i Sveriges Radio lite pinsamt för de som haft det dåliga omdömet att sätta hans Manuel Knight Academy i sina offentliga CVn.
Om du vill ha majs, plantera majs.

För många privata företag är det inte heller så allvarligt om en leverantör ljuger i sin cv. Lögner kan vara accepterade, rent av uppmuntrade så länge som det hjälper företaget i önskad riktning.
Jag tror dock att det blir ont om uppdrag för honom, åtminstone under den närmaste framtiden. Hans yrke bygger på att bygga förtroende och vara någon slags förebild. Eftersom i princip alla hans mediaframträdanden har handlat om tiden i SF och gisslansituationen finns det nu inte mycket förtroendekapital kvar. Hans oförmåga att kunna separera lögn från sanning är knappast till fördel för honom.
MK har dock "vunnit", hans föreläsningar (som hela mediakåren har grundlagt intresset för) har gett familjen en klassresa som heter duga. Vem vet, kanske någon enstaka åhörare har snappat upp skillnaden struktur/kultur och att man skall odla majs för att skörda majs.
Medias hantering av MK lämnar mycket att önska.
Sveriges Television/Radio borde ha mycket bättre rutiner för faktakontroll. De borde också inse att även gamla nyheter kan vara falska nyheter och hanteras därefter.
I skrivande stund har sidan "Sommar i P1 med MK 26 juli 2008" kompletterats med text som förklarar att mannen ljuger. Däremot finns det ingen motsvarande varningstext på sidan "Elfving möter" från 11 dec 2011., ej heller "Morgonpasset i P3" 9 okt 2013. På dessa sidor pumpas lögnerna fortfarande ut, oemotsagda.
Sen skulle det vara intressant att veta varifrån det där ärret i pannan kommer,
egentligen.