2017-02-19, 20:22
Medlem
pyroclasms avatar
Många säger att han är en bra föreläsare men är det inte egentligen en bra charlatan han är?
Citera
2017-02-19, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Rätt roligt att de nämner Manuel Knight News och Groundhogs (skulle tro att bakom dessa rör sig det endast en person med en egen personlig agenda) och att denne massmailat ut till redaktioner men avfärdats som rättshaverist och tokig. Tills en journalist faktiskt nappade.

I vilket fall som helst undrar jag om det här är slutet totalt för MK. Jag tror faktiskt inte det. En skitsnackare av rang behöver bara sänka sitt arvode så finns det alltid små organisationer och kommuner som tar in honom. Dock är hela "avslöjandet" i Sveriges Radio lite pinsamt för de som haft det dåliga omdömet att sätta hans Manuel Knight Academy i sina offentliga CVn.

Om du vill ha majs, plantera majs.
För många privata företag är det inte heller så allvarligt om en leverantör ljuger i sin cv. Lögner kan vara accepterade, rent av uppmuntrade så länge som det hjälper företaget i önskad riktning.

Jag tror dock att det blir ont om uppdrag för honom, åtminstone under den närmaste framtiden. Hans yrke bygger på att bygga förtroende och vara någon slags förebild. Eftersom i princip alla hans mediaframträdanden har handlat om tiden i SF och gisslansituationen finns det nu inte mycket förtroendekapital kvar. Hans oförmåga att kunna separera lögn från sanning är knappast till fördel för honom.

MK har dock "vunnit", hans föreläsningar (som hela mediakåren har grundlagt intresset för) har gett familjen en klassresa som heter duga. Vem vet, kanske någon enstaka åhörare har snappat upp skillnaden struktur/kultur och att man skall odla majs för att skörda majs.

Medias hantering av MK lämnar mycket att önska.
Sveriges Television/Radio borde ha mycket bättre rutiner för faktakontroll. De borde också inse att även gamla nyheter kan vara falska nyheter och hanteras därefter.

I skrivande stund har sidan "Sommar i P1 med MK 26 juli 2008" kompletterats med text som förklarar att mannen ljuger. Däremot finns det ingen motsvarande varningstext på sidan "Elfving möter" från 11 dec 2011., ej heller "Morgonpasset i P3" 9 okt 2013. På dessa sidor pumpas lögnerna fortfarande ut, oemotsagda.

Sen skulle det vara intressant att veta varifrån det där ärret i pannan kommer, egentligen.
Citera
2017-02-26, 20:07
Bannlyst
Såg framsidan på hipstertidningen filter idag.
Såg en neger och rubriken så hamnade jag här.

En bedragare alltså. Starkt jobbat av er som exponerat honom. Ska sätta mig in i storyn och kanske skickar ett mejl yill Manuel där jag efterfrågar hans kompetens.

Det mest tragiska i detta är vad vi redan vet. Våra myndigheter drivs av lättlurade tjocka kärringar som utan tvekan hyr in en blåneger som ritar lite på tavla och säger häftiga saker.

Det skrämmer mig alltid lycka mycket när man hör om hur lättlurade människor är.
Citera
2017-03-15, 17:45
Medlem
Har lyssnat på honom vid två tillfällen och måste säga att han är otroligt skicklig och inspirerande. Inte rätt att hitta på och bluffa men han levererar ju ändå. Blev lite besviken när jag hörde om att han så rejält saltat sin cv men jag måste trots detta rekommendera dom som får chansen att höra honom att ta den.
Citera
2017-03-15, 18:50
Medlem
Fnissturkens avatar
Inget nytt och bara en återberättelse av artikeln i Filter, utdrag ur artikeln nedan.
Citat:
Manuel Knight, föreläsare och radiopratare som utgett sig för att vara veteran från amerikanska Special Forces, världsmästare i karate, militärpsykolog med mera är en flitigt anlitad föredragshållare. Men nästan ingenting av det han säger om sig själv är sant. Detta har, eller borde ha varit känt i media, bland annat av ledande mediaprofiler som Stina Dabrowski, och bland dem som anlitar honom, sedan åtminstone 2015. Trots det har han tills helt nyligen kunna fortsätta sin verksamhet som omsätter tiotals miljoner kronor på falska premisser.
Hela artikeln kan läsas här.
Citera
2017-03-16, 09:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortjakt
Har lyssnat på honom vid två tillfällen och måste säga att han är otroligt skicklig och inspirerande. Inte rätt att hitta på och bluffa men han levererar ju ändå. Blev lite besviken när jag hörde om att han så rejält saltat sin cv men jag måste trots detta rekommendera dom som får chansen att höra honom att ta den.

välkommen till flashback!

med ditt första inlägg här försöker du saluföra en person som lurat till sig miljoner.som blåst folk till höger å vänster.som bluffat för svenska soldater.den vill du sälja in här?via flashback?!

du är inte riktit seriös. du skojar med tråden. fy skäms!!
Citera
2017-03-16, 10:24
Medlem
Citat:

Sluta trolla och kom in i matchen. Manuel Knight är en bluff av stora mått.

Charles Manson var också inspirerande.....
Citera
2017-03-16, 13:08
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:

Jag har hørt honom tre gånger i olika sammanhang, och har inget att klaga på som deltagare.

Men det är klart att lite av manus måste justeras framøver, kanske lägger han till lite om hur enkelt det är att fångas av sin egen historia och hur enkelt det är att førstärka den før att få fram en poäng eller før att gøra sig mer intressant. If you want corn, plant corn.
Citera
2017-03-16, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Jag har hørt honom tre gånger i olika sammanhang, och har inget att klaga på som deltagare.

Men det är klart att lite av manus måste justeras framøver, kanske lägger han till lite om hur enkelt det är att fångas av sin egen historia och hur enkelt det är att førstärka den før att få fram en poäng eller før att gøra sig mer intressant. If you want corn, plant corn.

jag sätter en stor blank peng på att det inte va du själv som betala för dem tre gångerna du fick se han. har jag fel?

vadå "fångas av sin egen historia"? mannen har ju för helvette dratt igång detta lurendrejeri för mer än tjugo år sen med målet att blåsa sin publik.
bland annat dig. men du är nöjd?
Citera
2017-03-16, 14:27
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marknadsfrid
jag sätter en stor blank peng på att det inte va du själv som betala för dem tre gångerna du fick se han. har jag fel?

vadå "fångas av sin egen historia"? mannen har ju för helvette dratt igång detta lurendrejeri för mer än tjugo år sen med målet att blåsa sin publik.
bland annat dig. men du är nöjd?

Det är føretagsevents jag har hørt honom på, därav ordvalet deltagare. Vad har du själv før upplevelse av honom, du verkar väldigt engagerad, nästan kränkt?

Nej jag tror inte att målet med førstärkningarna har varit att blåsa publiken, det har nog "bara blivit så" och har eskallerat øver tid. Hans event är bra, med høg närvaro från honom och engagerat deltagande från publiken, och de førstärkningar som tillkommit under tiden påverkar inte mitt intryck speciellt, det är inte det som intresserar mig i hans føredrag/presentation.
Citera
2017-03-16, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Det är føretagsevents jag har hørt honom på, därav ordvalet deltagare. Vad har du själv før upplevelse av honom, du verkar väldigt engagerad, nästan kränkt?

Nej jag tror inte att målet med førstärkningarna har varit att blåsa publiken, det har nog "bara blivit så" och har eskallerat øver tid. Hans event är bra, med høg närvaro från honom och engagerat deltagande från publiken, och de førstärkningar som tillkommit under tiden påverkar inte mitt intryck speciellt, det är inte det som intresserar mig i hans føredrag/presentation.

ok Gromgutten du är norsk med tanke på nick plus dina norska "ö"?
i Sverige behöver inte "deltagare" betyda att nån annan betalar kalaset. av dem +50k deltagarna på en håkan hellström konsert är det nog inte många som har fått biljetten betald av nått företag. fattar du?

om jag är kränkt så kan det bero på att jag e svensk.jag betalar massa skatt (det gör kanske inte du i det rika Norge? ni betalar ingen skatt?) så när mina skattepengar går till att betala en falsk psykolog, en falsk militär som tjänar pengar på å ljuga så ja... jag blir jävlit kränkt! inte bara "nästan kränkt"....

hörde du programmet Medierna i 18 februari där man frågade varför inte svenska redaktioner har reagerat fast Knight-skandalen är känd sen länge? varför e redaktionerna tysta? min fråga:skriver norska tidningar om han? Knight har ju vatt i Norge å föreläst mycket....
Citera
2017-03-16, 17:04
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marknadsfrid
ok Gromgutten du är norsk med tanke på nick plus dina norska "ö"?
i Sverige behöver inte "deltagare" betyda att nån annan betalar kalaset. av dem +50k deltagarna på en håkan hellström konsert är det nog inte många som har fått biljetten betald av nått företag. fattar du?

om jag är kränkt så kan det bero på att jag e svensk.jag betalar massa skatt (det gör kanske inte du i det rika Norge? ni betalar ingen skatt?) så när mina skattepengar går till att betala en falsk psykolog, en falsk militär som tjänar pengar på å ljuga så ja... jag blir jävlit kränkt! inte bara "nästan kränkt"....

hörde du programmet Medierna i 18 februari där man frågade varför inte svenska redaktioner har reagerat fast Knight-skandalen är känd sen länge? varför e redaktionerna tysta? min fråga:skriver norska tidningar om han? Knight har ju vatt i Norge å föreläst mycket....

Medierna är ett av mina favoritprogram, de tog upp psykologin i dels kejsarens nya kläder och att det var en naturlig trøskel i att kolla upp något som alla andra accepterade, dels att varslaren kommunicerade som en skogstokig foliehatt och sådana tar man ju inte helt på allvar. Därfør tog det väl längre tid innan någon brydde sig. Filterkillen var ju också avvaktande av samma orsak.

Jag vidhåller att han är en bra føredragshållare/motivator eller vad man skall kalla honom och fäster inte, och har heller inte tidigare fäst, så mycket vid huruvida han eller andra har varit vare sig det ena eller andra i sina karriärer så länge de har något intressant att dela med sig av. Vet inte om han varit så mycket i Norge, jag har deltagit i Sverige och på kontinenten.

If you want corn, plant corn. Det kunde ju den där varslaren som Medierna tog upp ha lärt sig något av, før att øverføra: kommunicerar du som en knäppgøk så ar risken stor att du uppfattas som en knäppgøk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in