Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-06-24, 06:59
  #1
Medlem
M2ks avatar
En hudkräm baserad på ett protein och en fettsyra som finns i mänsklig bröstmjölk har visat sig effektiv mot envisa hand- och fotvårtor, visar en svensk studie från Lunds universitet. Studien presenteras i kommande nummer av medicintidskriften New England Journal of Medicine.

Resultaten kan på sikt ge hopp åt vissa cancerpatienter eftersom samma virus (papillomvirus) som ligger bakom vårtorna också kan orsaka livmoderhalscancer, könsvårtor och vissa typer av hudcancer.

Forskargruppen, ledd av professor Catharina Svanborg, lät 40 personer med otuktbara hand- och fotvårtor delta i studien. Hälften av personerna blev behandlade med bröstmjölkskrämen och hälften blev behandlade med hudkräm utan verksam substans.

Efter tre veckor med dagliga behandlingar hade vårtorna minskat i storlek med 75 procent i försöksgruppen men bara med 15 procent i kontrollgruppen. Då blev även dessa personer behandlade med bröstmjölkskrämen, och efter två år hade vårtorna helt försvunnit hos nästan alla, eller hos 83 procent av deltagarna.

Det inte är säkert att det går att använda enbart bröstmjölk för att behandla den här typen av vårtor, som i själva verket är en sorts icke elakartade tumörer. Lundaforskarna tillverkade sin kräm i laboratorium. Den verksamma substansen, ett komplex kallat Hamlet, fick de till med hjälp av proteinet alfa-laktalbumin från donerad bröstmjölk samt fettsyran oleinsyra som tillsattes utifrån.

Visserligen finns båda substanserna i bröstmjölk, men det är inte säkert att de samverkar där på det sätt som de gör när forskarna parade ihop dem i laboratoriet.

- Vi vet alltså inte om det här aktiva tumördödande komplexet finns i bröstmjölk, säger Lotta Gustafsson, studiens huvudförfattare.
Ännu har inte krämen testats på maligna, elakartade, former av tumörer men det är där som den troligen har sin framtid, om fortsatta studier skulle ge lyckade resultat. Vanliga hand- och fotvårtor behandlas ofta med frysmetoder som är både effektiva och billiga. Långt billigare än en kräm med så exklusiv råvara som bröstmjölk skulle kunna bli.

GP 040623; http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=170745
Citera
2005-07-14, 18:51
  #2
Medlem
Hur får man bort vårtor?

NU är det så att jag är en jäkla envis vårta på handen har haft den i flera år har behandlat den med apotekets skit produkter ,vilket inte hjälper! förutom att den kanske har gått ner lite i "höjd"!.men den är däremot brett ut sig i sidled
så nu funderar jag på att gå till en läkare så de får kolla på den och kanske ta bort den?... någon som har några erfarenheter? kostnad?/tacksam för svar.
Vet att kroppen själv bildar ett "Antivirus" efter man har haft vårtan ett par år (upp till 10 år) kanske ska vänta å låta min kropp attackera den men det har inte hänt något ännu o det har gått ett par år -min kropp är väl trögfattad
Citera
2005-07-14, 19:03
  #3
Medlem
jag skärde bort min med skallpel det gjorde förbannat ont men ärret försvinner rätt så fort och den kommer aldrig tillbaka. Vårtor på händer och fötter skiter läkarna i men sitter dom på någon annan del av kroppen får man hjälp (finns undantag) jag vet det här för att jag kollade upp det i födelsedagspresent till en lärare som hade ansiktsvårtor, la lite broschyrer på katedern.
men att skära bort den är att rekomendera , om du är tillräckligt äcklad av deb så öevrväger det smärtan ju. se till o skär djupt nog att du får med roten bara annars är det onödigt jobb
Citera
2005-07-14, 19:18
  #4
Medlem
Jag har samma "problem" men vårtan sitter på undersidan av foten. Skulle man kunna få den borttagen om man hävdar att man har ont vid beröring av vårtan?

Om jag fick bedövningsmedel så skulle den flyga ut genom fönstret fort som fan.
Citera
2005-07-14, 19:21
  #5
Medlem
om du påstår att den är ivägen när du ska gå så skär dom bort den. tog bort en utåtstående leverfläck på de viset
Citera
2005-07-14, 19:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-dawg
jag skärde bort min med skallpel det gjorde förbannat ont men ärret försvinner rätt så fort och den kommer aldrig tillbaka. Vårtor på händer och fötter skiter läkarna i men sitter dom på någon annan del av kroppen får man hjälp (finns undantag) jag vet det här för att jag kollade upp det i födelsedagspresent till en lärare som hade ansiktsvårtor, la lite broschyrer på katedern.
men att skära bort den är att rekomendera , om du är tillräckligt äcklad av deb så öevrväger det smärtan ju. se till o skär djupt nog att du får med roten bara annars är det onödigt jobb

Skära o skära bort den den har ju nästan gått o blivit ett med huden den är mer plat o bred , en liten o hög
Citera
2005-07-14, 20:04
  #7
Medlem
det e bare o bita ihop, eller ha den kvar..
du hade testad massa apotek shiat utan resultat, finns huskurer me vitlök o typ vinäger o lite starka grejor som fräter bort vårtan. det funkar men svider och du kommer lukta vitlök om handen (du ska alltså ha en bit marinerad vitlök i ett plåster ovanpå fingret) men det funkar. jag rekomenderar ändå att skära bort den. i värsta fall kan du ju stoppa det i is först så du tappar lite känsel . och om du ska skära gör det i handfatet eller i badkaret för det kommer att bli kladdigt,
Citera
2005-07-14, 20:36
  #8
Medlem
Vitlöken har jag redan testat . men tack för tipsen --PAIN here i come!
Citera
2005-07-14, 20:38
  #9
Medlem
lycka till
Citera
2005-07-14, 21:53
  #10
Medlem
fbes avatar
Det man skall göra är att blöta upp vårtan ordentligt, så att den mjuknar, och sedan skrapa/krafsa/slipa ner den så mycket det går. Därefter tar du en avbruten tändsticka eller något annat taggigt och "hackar" in antivårtmedlet på djupet. Räkna med lite blod och smärta, men du bör ha testat den här varianten ett tag innan du vänder dig till läkare för att få den bränd eller fryst eller så.
Att pensla medel utanpå ger inte mycket effekt.
Citera
2005-07-14, 23:30
  #11
Medlem
RedXs avatar
Jag har haft exakt samma problem - på flera ställen på händerna; till och med under ena fingernageln, vilket såg förjävligt ut.

Jag provade apotekets värdelösa produkter i ett års tid innan jag vände mig till en privat klinik som frös bort ett par vårtor med flytande kväve. Det funkade bra, men de vårtor som var kvar blev större (och den under nageln kunde inte tas bort med kväve) - så jag vände mig till en annan privat klinik där de tog bort vårtorna med laser. Efter två behandlingar var vårtorna helt borta.

250 spänn kostade varje besök på de privata klinikerna. Helt ok kostnad enligt min mening.
Citera
2005-07-15, 00:34
  #12
Medlem
ja det låter ju bra 250 spänn va inte mycket alls. men har man bara 1 så är det ett slöseri med pengar då det med lite motivation är skitenkelt att plocka bort själv. Men har man vårt svärmar över hela händerna så är de nog laser n shit som gäller
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback