• 1
  • 2
2013-11-20, 23:20
Medlem
Hej!
Tänkte diskutera denna fråga och komma fram till hur man kan leva, vilka val man kan göra i livet mm. för att i slutet känna sig fulländad och att nära och kära "godkänner att ens liv kan ända" så att säga.
Jag vill inte enbart göra detta för min egen skull utan också lära ut till andra för att så många som möjligt ska känna sig lyckliga och lyckade på något vis.
Jag tror att de flesta ser det som något väldigt mörkt och dystert när någon nära går bort. Visst är det hemskt, men kan man inte se det från en positiv vinkel, att man hyllar och firar personens liv?

Är det någon mer som tänkt på detta?

Några exempel som jag tror kan bidra till ett "fulländat liv":
-Att hjälpa behövande med olika saker (volontärarbete/bidrag mm.) Att känna att man gör nytta!
-Att ses som en glad, positiv och lycklig person.
-Att sprida det ovanstående.
-Att resa mycket och träffa många olika personer för att få perspektiv på världen och livet.

Kom gärna med massor av förslag på vad som kan bidra till ett "fulländat liv", en "ultimat livsstil" och diskutera!
Citera
2013-11-20, 23:23
Bannlyst
Eftersom man fortfarande lever i nuet innan man dör så hänger väl det ganska mycket på hur man mår i den stunden även om du bockat av trekant m brudar, spårat ur och levt gott?!
Citera
2013-11-20, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterflykniv
Eftersom man fortfarande lever i nuet innan man dör så hänger väl det ganska mycket på hur man mår i den stunden även om du bockat av trekant m brudar, spårat ur och levt gott?!

Sen tänker jag också på äldre personer. Förslag på vad dom kan göra under sina sista år i livet för att känna sig "fulländade".
Senast redigerad av 92are 2013-11-20 kl. 23:37.
Citera
2013-11-20, 23:33
Medlem
Är du 90-talist?
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/90...ul_8742494.svd

Den där listan kanske vore någonting att ta en titt på, då?
Citera
2013-11-20, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Är du 90-talist?

Japp! haha jo man kan säga att jag är en lyckojägare, men vill också att detta ska spridas.
Dock kan jag inte säga att listan stämmer in på mig.
Senast redigerad av 92are 2013-11-20 kl. 23:40.
Citera
2013-11-20, 23:38
Medlem
LeonVances avatar
Det enda som är viktigt är att man liver sitt liv på det sätt som man själv vill och inte på det sätt som man tror att andra vill att man ska leva.

Do whatever makes your heart happy.
Citera
2013-11-20, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Det enda som är viktigt är att man liver sitt liv på det sätt som man själv vill och inte på det sätt som man tror att andra vill att man ska leva.

Do whatever makes your heart happy.

Jo, men jag tror att många behöver tips och hjälp på traven för att bli lycklig.
Det är nog många som lever i sin egna bubbla utan att veta om olika saker som man kan prova på. Intressen, hobbys, att resa mm. Många går mainstream så att säga.
Till exempel finns det något som kallas för Lajv (levande rollspel), det är många som inte vågar prova på det här för att det verkar konstigt, töntigt mm. Men många som väl provat på det har upptäckt en stor mening med sitt liv.
Citera
2013-11-20, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Är du 90-talist?

Den där listan kanske vore någonting att ta en titt på, då?
Haha, ja det mesta stämde faktiskt in på mig.

/en 90-talist
Citera
2013-11-21, 00:07
Medlem
svart-rullstols avatar
Det enda sättet, som jag ser det, för att känna sig fulländad är att leva livet så som man själv tycker. Om det då innebär att volontärarbeta i katastrofdrabbade områden eller sitta hemma och pilla navelludd spelar inte så stor roll då det enbart är dig själv du ska göra nöjd, ingen annan.
Citera
2013-11-21, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Det enda sättet, som jag ser det, för att känna sig fulländad är att leva livet så som man själv tycker. Om det då innebär att volontärarbeta i katastrofdrabbade områden eller sitta hemma och pilla navelludd spelar inte så stor roll då det enbart är dig själv du ska göra nöjd, ingen annan.

Men för att jag ska vara nöjd så vill jag att andra ska vara glada över mig (inte att jag ska toffla för någon) men att dom ser att jag haft ett fulländat liv och kan se mig dö utan att deppa ihop för alltid. Detta kan ju iof bero på mig och att jag ska lugna ner dom om att mitt liv är redo att ta slut.
Citera
2013-11-21, 03:10
Medlem
BenAsslicks avatar
Jobba med någonting du faktiskt tycker om, umgås bara med människor som uppskattar dig och var inte rädd för att pröva nya saker.

Och titta förfan inte på tv, läs helst inte tidningar heller.
Citera
2013-11-21, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 92are
Hej!
Tänkte diskutera denna fråga och komma fram till hur man kan leva, vilka val man kan göra i livet mm. för att i slutet känna sig fulländad och att nära och kära "godkänner att ens liv kan ända" så att säga.
Jag vill inte enbart göra detta för min egen skull utan också lära ut till andra för att så många som möjligt ska känna sig lyckliga och lyckade på något vis.
Jag tror att de flesta ser det som något väldigt mörkt och dystert när någon nära går bort. Visst är det hemskt, men kan man inte se det från en positiv vinkel, att man hyllar och firar personens liv?

Är det någon mer som tänkt på detta?

Några exempel som jag tror kan bidra till ett "fulländat liv":
-Att hjälpa behövande med olika saker (volontärarbete/bidrag mm.) Att känna att man gör nytta!
-Att ses som en glad, positiv och lycklig person.
-Att sprida det ovanstående.
-Att resa mycket och träffa många olika personer för att få perspektiv på världen och livet.

Kom gärna med massor av förslag på vad som kan bidra till ett "fulländat liv", en "ultimat livsstil" och diskutera!

Man kan acceptera tanken på att dö, men inte bli bortglömd. Därför anser jag att en viktig sak för att känna lycka på dödsbädden är att ha lämnat ett minne efter sig till eftervärlden. Det behöver inte vara något livsviktigt, men något som gör att man kan bli ihågkommen. Vikingarna gjorde runor, andra skriver memoarer, osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in