Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-11-21, 04:50
Medlem
För mig är det verkligen simpelt. Bli så bra du kan bli på så mycket som möjligt. Lär dig nya saker, utveckla nya talanger, lär dig många språk, res och upptäck världen och nya saker. If you always strive for perfection, you are much more likely to achieve it than if you strive for adequacy.
Citera
2013-11-21, 13:53
Medlem
ReVarres avatar
Först måste man finna sig själv. När man känner ångest ska man översätta känslan till ord genom att fråga sig själv varför man mår som man gör (mao bli självmedveten). Då får man reda på vad det var man inte gjorde som man ville göra.

Oftast skäms man för sina brister och det hjälper att öppna sig för sina vänner även om detta är svårt men sen inser man att det är okej att göra misstag, man får inte vara så hård emot sig själv.

Arbeta mot rädslan och vinn självkänsla. Tro på dig själv och gör det du vill och låt aldrig din rädsla styra. Men ta det lugnt, ett trappsteg i taget. Det finns ingen hiss mot självförbättring.

Sen tycker jag mindfulness är suveränt om man känner sig stressad och det ger en mer kontakt med sitt undermedvetna.

Edit: Att hjälpa människor är också något som ger en mycket. Men börja med de som är dig närmst.
Senast redigerad av ReVarre 2013-11-21 kl. 13:55.
Citera
2013-11-21, 14:46
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 92are
Hej!
Tänkte diskutera denna fråga och komma fram till hur man kan leva, vilka val man kan göra i livet mm. för att i slutet känna sig fulländad och att nära och kära "godkänner att ens liv kan ända" så att säga.
Jag vill inte enbart göra detta för min egen skull utan också lära ut till andra för att så många som möjligt ska känna sig lyckliga och lyckade på något vis.
Jag tror att de flesta ser det som något väldigt mörkt och dystert när någon nära går bort. Visst är det hemskt, men kan man inte se det från en positiv vinkel, att man hyllar och firar personens liv?

Är det någon mer som tänkt på detta?

Några exempel som jag tror kan bidra till ett "fulländat liv":
-Att hjälpa behövande med olika saker (volontärarbete/bidrag mm.) Att känna att man gör nytta!
-Att ses som en glad, positiv och lycklig person.
-Att sprida det ovanstående.
-Att resa mycket och träffa många olika personer för att få perspektiv på världen och livet.

Kom gärna med massor av förslag på vad som kan bidra till ett "fulländat liv", en "ultimat livsstil" och diskutera!
Berusa dig så mycket du kan och njut av livet. Knark, sprit, kvinnor och resande.

Livet är meningslöst så jag ser detta som det enda alternativet för att stoppa konstant existentiell ångest .
Citera
2013-11-21, 14:48
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvingen
Man kan acceptera tanken på att dö, men inte bli bortglömd. Därför anser jag att en viktig sak för att känna lycka på dödsbädden är att ha lämnat ett minne efter sig till eftervärlden. Det behöver inte vara något livsviktigt, men något som gör att man kan bli ihågkommen. Vikingarna gjorde runor, andra skriver memoarer, osv.
På lång sikt, kanske 100 år men möjligtvis t.o.m.10000 år (beror på hur trigger-happy vi blir med atombomberna), så blir vi alla bortglömda. Vi alla raderas ur historien förr eller senare så jag ser inte riktigt poängen i ditt inlägg, att försöka leva så att man skall bli "ihågkommen" i x antal generationer.
Citera
2013-11-21, 17:34
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvingen
Man kan acceptera tanken på att dö, men inte bli bortglömd. Därför anser jag att en viktig sak för att känna lycka på dödsbädden är att ha lämnat ett minne efter sig till eftervärlden. Det behöver inte vara något livsviktigt, men något som gör att man kan bli ihågkommen. Vikingarna gjorde runor, andra skriver memoarer, osv.
Löst tyckande. Jag skulle inte bry mig ifall jag blev bortglömd efter min bortgång; det är dumt att oroa sig över någonting som man ändå inte kan erfara.
Citera
2013-11-21, 17:39
Bannlyst
Finns nog ingen mall som passar alla eftersom vi alla har olika intressen.
Jag till exempel är ointresserad av att resa, göra karriär och skaffa barn, vilket många andra är intresserade av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in