Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-07-14, 10:46
  #1
Medlem
Smokebombs avatar
"Att tala är silver, men att tiga är guld."

Vad är det för rappakalja egentligen? Ordspråk från den feodala överheten i syfte att tysta dem som ifrågasätter och gör uppror, eller en ursäkt från den tyste och tillbakadragne svensken, för att slippa öppna käften?

Vad jag förstår har detta ordspråk funnits rätt länge förstår jag.

Tycker det är en bra att konversera och prata om saker. Och att säga emot istället för att tiga.

Vad anser ni?
Citera
2005-07-14, 10:57
  #2
Medlem
"Bättre en fågel i handen än tio i skogen" Vad fan menas med det? Vem vill ha en fågel i handen? Fåglar är äckliga och skitiga djur som man inte vill ha i handen. Men en hundvalp är ju gullig och mysig i handen.
Citera
2005-07-15, 22:51
  #3
Medlem
"Att tala är silver, men att tiga är guld."
Tolkar jag som att det är svårare och bättre att kunna hålla käft när man bör göra det. T.ex. inte säga "Vad var det jag sade" eller dyl, påpeka saker som är uppenbara.

D.v.s att säga rätt saker vid rätt tillfälle är bra (silver), men att hålla käft vid rätt tillfälle är ännu bättre (guld)

Men i övrigt tycker jag ditt resonemang stämmer, har man något som är värt och säga ska man inte hålla käft.
Citera
2005-07-15, 23:01
  #4
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smokebomb
"Att tala är silver, men att tiga är guld."

Vad är det för rappakalja egentligen? Ordspråk från den feodala överheten i syfte att tysta dem som ifrågasätter och gör uppror, eller en ursäkt från den tyste och tillbakadragne svensken, för att slippa öppna käften?

Vad jag förstår har detta ordspråk funnits rätt länge förstår jag.

Tycker det är en bra att konversera och prata om saker. Och att säga emot istället för att tiga.

Vad anser ni?
Jag lever efter det ordspråket, det är delvis därför jag skriver här på flashback istället för att umgås med människor irl.

Fler människor skulle behöva ta till sig ordspråket, så kanske de fattar att de skall tänka innan de talar. Har de inget vettigt att säga är det bättre att de håller käften.
Citera
2005-07-18, 16:47
  #5
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liza Märkvärdig
"Bättre en fågel i handen än tio i skogen" Vad fan menas med det? Vem vill ha en fågel i handen? Fåglar är äckliga och skitiga djur som man inte vill ha i handen. Men en hundvalp är ju gullig och mysig i handen.

Jag tror att "fågeln" ska representera vad som helst.


Tex hellre en hora i sängen är 10 på gatan typ. Eller hellre en flaska sprit på bordet än 10 flaskor på systembolagets hylla.
Citera
2005-07-20, 00:29
  #6
Medlem
Har aldrig fattat det där med fågeln bra, vad är det moraliska, vad är poängen? Bättre än öl i fickan än 10 på systemet? NÄHÄ? Menar du det?

Sen så finns det ju ett gammalt kinesiskt ordspråk som jag gillar bättre än:
"Tiga är silver, tala är guld", nämligen:

"You've got two ears and one mouth, use them in that proportion"
Citera
2005-07-20, 14:56
  #7
Medlem
Bruce Waynes avatar
Ordspråk har en slags trygghet inbakad i sig, en rest av det gamla Sverige som inte längre finns annat än på mindre orter och bland den äldre delen av befolkningen.

Jag använder aldrig ordspråk i mitt vardagliga tal, det känns för uppfostrande och präktigt. Dessutom håller jag sällan med om deras innehåll.
Citera
2005-07-21, 02:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MilkmaN-
Har aldrig fattat det där med fågeln bra, vad är det moraliska, vad är poängen? Bättre än öl i fickan än 10 på systemet? NÄHÄ? Menar du det?

Sen så finns det ju ett gammalt kinesiskt ordspråk som jag gillar bättre än:
"Tiga är silver, tala är guld", nämligen:

"You've got two ears and one mouth, use them in that proportion"

Den sista där var ganska bra.
Förstår inte hur man kommer på ett sånt utal . Smart kille!
Citera
2005-07-21, 02:37
  #9
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Då blir det tyst!

Kom en norrlänning på det där?



Eller betyder det bara - svamla LAGOM mycket!
Citera
2005-07-21, 02:53
  #10
Medlem
Boogie-ads avatar
Är det nå fel på norrlänningar? :)

"Vem kan känna till varje vattenpöl, sa skolmästarn när han blev tillfrågad om Svarta Havet."
den var det däremot en norrlänning som kom på.

"En av dagens främsta arbetsbesparande uppfinningar är morgondagen"
Blir mitt bidrag till värdelöst ordspråk
Citera
2005-07-23, 13:07
  #11
Avstängd
040ACABs avatar
Nära skjuter ingen hare.
Men en atombomb gör...
Tycker den talar för sig själv
Citera
2005-07-23, 13:31
  #12
Avstängd
Depraverads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 040ACAB
Nära skjuter ingen hare.
Men en atombomb gör...
Tycker den talar för sig själv

Tyckte den var riktigt usel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback