• 1
  • 2
2013-11-19, 23:49
Medlem
Tycker att dem som inte nnu har sett denna debatt borde gra det.

Det r mjligt att de kanske skulle kommit fram till ngonting mer konkret i en lugnare diskussion istllet fr denna typ av debatt - men jag tycker nd att det finns ngot vrde i den. Med lite analys kan man ltt se bde problem inom forskning och akademia (t.ex. rigiditet, brist p dmjukhet) samt de mnga problem inom newage spiritualism och dess tolkning av omrden som t.ex. Kvantmekanik.

http://www.youtube.com/watch?v=f4c_CrQzUGw

Kolla p den objektivt. Enligt mig har bda sidor ponger - men bda sidor vgrar att se detta utifrn sina egna perspektiv.

Dock tycker jag att Dawkins enda felsteg r att ge utslag att vara fr sker i de exempelvis existentiella frgorna som diskuteras;

"r universum medvetande, eller innehller det medvetande".

Den rent logiska rationalisten skulle hr sga att hen var osker p svaret, ven om det ena svaret har strst sannolikhet att vara sanning ver det andra.
Det r som agnostiska ateister till skillnad frn de rena ateisterna (vilket Dawkins hr vljer den rena ateismen).

En agnostisk ateist skulle kunna sga att det r omjligt, utifrn den situation vi befinner oss i nu, att veta om gud verkligen existerar - det finns inga empiriska bevis. Dessutom finns det studier, modeller och teorier som frklarar syfte/evolution av religion samt de neurologiska mekanismer som ligger bakom religisa upplevelser - vilket antyder att gud r en konstruktion av den mnskliga hjrnan och den religisa upplevelsen, subjektiv. S gud finns troligen inte - men hen skulle aldrig sga att hen faktiskt vet att gud inte finns.

En ren atteist sger p samma frga att hen bde vet och tror att gud inte finns.

Fr att inte falla fr just det som Deepak Chopra frsker framstlla Dawkins som och d hamna i facket bland personer som naturligt faller fr Chopras filosofi och naturligt ogillar den (enligt dem) "rigida och knslokalla" aspekten av akademia, s r detta kritiskt - det som Dawkins saknar r dmjukhet.

Detta r dock en debatt, ett medium som tenderar att skapa tillflligt stela vrldssynstt i de medverkande parterna. Och andra sidan har Dawkins inte ett enda felsteg frutom detta i min mening. Dessutom r vl Dawkins trtt p alla charlataner han stndigt mter.

Vad Deepak, i grunden, frsker skildra r ju ocks ngonting gott och sant - vrdet i den spirituella upplevelsen och den dmjukhet som tillkommer av den.

Deepak Chopras metod hursomhelst r gravt felaktig p extremt mnga punkter. Deepak Chopra anvnder, vad som bde fr mig och fr Dawkins knns som missvisande ord och metaforer, medvetet, p lpande band. Dessutom en rad faktafel. Dawkins hanterade dock detta p ett brilliant stt med sitt sista svar (vilket jag inte tror Deepak Chopra frstod innebrden av):

"(...)So I think that religion, in that sense, can be the enemy of science, the enemy of truth.

But this evening I'm reflecting more about what may really be the enemy of truth, and the enemy of science;
It is 'willful obscurantism', wheter it comes from religion or not.
"
~Richard Dawkins

Willful obscuranism! Haha, made my day!

Era synpunkter?

Edit: Inte hundra p i vilket mne jag skulle posta detta, frlt mods.
Citera
2013-11-19, 23:56
Medlem
Den r alldeles fr lng. Var i videon talar de om universums medvetande?

Edit:
Har sett lite (hoppade rtt in i klippet) och jag hller med Dawkins. Han har inte sagt nnu att han vet att universum inte har ett medvetande.

Dremot sger han emot Deepaks argument. Deepak sger att eftersom hjrnor har medvetande och att de bestr av atomer s har ocks atomer ett medvetande. Detta r ett logiskt felslut, som Dawkins frklarar.

Deepak sger att atomer har ett medvetande eftersom de pverkas av sin omgivning. Hans definition av medvetande r allts "nr ngot hnder".
Jag stller mig inte bakom denna definitionen. Vi har redan ordet "hndelse" fr detta, och det r inte samma sak som att vara ordet "medvetande".
Senast redigerad av Daudodidi 2013-11-20 kl. 00:12.
Citera
2013-11-20, 00:13
Medlem
Deepak kommer ur Maharishi Mahesh Yogis sllskap, men brt sedan med denne. Medvetandet han talar om r Sjlvet, vilket du kan uppleva om du mediterar med mantra (som TM). De tnker sig att det r samma medvetande som alla kommer ur och tergr till.

Du kan se David Lynch g igenom det hr http://youtu.be/CH5T3bBNJ4I?t=24m12s

Men Dawkins har sjlv NOLL erfarenhet av andliga saker.
Citera
2013-11-20, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Deepak kommer ur Maharishi Mahesh Yogis sllskap, men brt sedan med denne. Medvetandet han talar om r Sjlvet, vilket du kan uppleva om du mediterar med mantra (som TM). De tnker sig att det r samma medvetande som alla kommer ur och tergr till.

Du kan se David Lynch g igenom det hr http://youtu.be/CH5T3bBNJ4I?t=24m12s

Men Dawkins har sjlv NOLL erfarenhet av andliga saker.
Roligt att du skriver detta. Fr precis nr jag lste inlgget s sa Deepak i videon att ad hominem-argument som du kommer med i ditt inlgg r fel.

Stller du dig bakom Deepaks definition av vad medvetande r? Allts att medvetande r nr ngonting hnder?
Citera
2013-11-20, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Roligt att du skriver detta. Fr precis nr jag lste inlgget s sa Deepak i videon att ad hominem-argument som du kommer med i ditt inlgg r fel.

Stller du dig bakom Deepaks definition av vad medvetande r? Allts att medvetande r nr ngonting hnder?

Nr begick jag ett ad hominem?

Nej jag r inte intresserad av att frsvara vad Deepak Chopra sger. Det jag r intresserad av r att frklara vad du undrade ver.
Citera
2013-11-20, 00:33
Medlem
Citat:
Nr begick jag ett ad hominem?
Jag trodde att du argumenterade mot Dawkins som person istllet fr de argument han framfr.

Citat:
Nej jag r inte intresserad av att frsvara vad Deepak Chopra sger. Det jag r intresserad av r att frklara vad du undrade ver.
Aha! Jag uppfattade ditt inlgg som att du frskte argumentera fr att universum har ett medvetande. Det var dock allts det ett svar p mitt inlgg dr du ville visa var i videon de talar om medvetenhet.

D ber jag om urskt fr min missuppfattning och tackar fr lnken
Citera
2013-11-20, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Jag trodde att du argumenterade mot Dawkins som person istllet fr de argument han framfr.

Jag frsker sga att Dawkins har svrt att greppa vad Deepak menar eftersom han inte har erfarenhet av t ex TM tekniken.

Citat:
Aha! Jag uppfattade ditt inlgg som att du frskte argumentera fr att universum har ett medvetande. Det var dock allts det ett svar p mitt inlgg dr du ville visa var i videon de talar om medvetenhet.

D ber jag om urskt fr min missuppfattning och tackar fr lnken

Ja jag ville bara visa var Deepak kommer ifrn.

Anledningen till att han tror som han tror r fr dessa meditativa tekniker som sgs n nrmre Sjlvet. De r urgamla. Sedan blandar han in pop-vetenskap som ligger mer i tiden fr att slja bcker.
Citera
2013-11-20, 01:14
Medlem
Citat:
Jag frsker sga att Dawkins har svrt att greppa vad Deepak menar eftersom han inte har erfarenhet av t ex TM tekniken.
S du tror att meditation kan leda oss till djupa sanningar om verkligheten? Du r s klart fri att tro det, men ingen respektabel vetenskapsman tror detta. Och "sanningar" som man nr genom att meditera har noll vetenskapligt vrde, s lnge man inte kan testa dem och i s fall har de vrde eftersom de r testbara.

S allts jag tycker inte Chopra r en respektabel vetenskapsman. Har lyssnat p typ halva debatten, och Chopra lter vldigt ovettig. Han omdefinierar ord, r luddig, byter mne hela tiden och i allmnhet verkar inte ha ngot solitt logiskt argument. Speciellt nr han pratar om hur enskilda atomer har "awareness" blir det ju direkt ljligt. Hela ideen om att universum har ett medvetande etc. r, precis som Dawkin sger, ovetenskapligt. I ngon mening knns Chopra precis som definitionen/urexemplet av dlig pseudo-vetenskap. Han utnyttjar ett vetenskapligt sprk fr att sprida sina flummiga new age ideer som egentligen inte har ngon vetenskaplig grund alls.
Citera
2013-11-20, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
S du tror att meditation kan leda oss till djupa sanningar om verkligheten? Du r s klart fri att tro det, men ingen respektabel vetenskapsman tror detta. Och "sanningar" som man nr genom att meditera har noll vetenskapligt vrde, s lnge man inte kan testa dem och i s fall har de vrde eftersom de r testbara.

Den sanning de sger man upplever r Sjlvet. Och det verkar vara enda vgen till det. S det r ju en sorg fr vetenskapen att det inte r ett flt som det kan underska.

Det finns mnga saker man kan gra med medvetandet. Det r en fattigdom att bortse frn det. Det r vl en av Deepaks ponger ocks. Det var lnge sedan jag sg klippet, men han sger vl att s mycket mnskligt skapande som kommer ur detta r det mrkligt att vifta bort det.

Edit: Aha det r ett nytt samtal fr ngra dagar sedan ser jag nu. De har haft minst en diskussion tidigare som var den jag trodde det handlade om.
Senast redigerad av HerrWarum 2013-11-20 kl. 01:31.
Citera
2013-11-20, 01:44
Medlem
krigsbarns avatar
En av de drygaste moderatorerna jag ngonsin sett.
Ja, jag terkommer kanske nr jag har sett hela och ev har ngonting mer vettigt att skriva.

Dawkins r frvrigt den mer rimliga av dem, men det visste vi ju redan.
Citera
2013-11-20, 02:25
Medlem
Jag ber om urskt att jag sg fel klipp. Ser rtt klipp nu, men mycket terkommer frn det andra jag sg.

Det Deepak talar om vid 45-46 (dromkring) om "trancendence" r detta man upplever med mantra. Nr du anvnder mantra vnder du dig int mot "den som ser" (om ni tnker intentionalitet). Det r drfr de sger att detta r medvetandet och p botten Sjlvet. Nr du upplever transcendens sger de hnder mnga saker, David Lynch tog upp ngra av dessa i klippet jag lnkade. Mantrat gr att du tappar objektet i intentionaliteten och du dyker (metaforiskt) djupare ner i den som ser. Detta r ett omrde man inte kan underska vetenskapliga underskningar av hjrnan. Man mste prva sjlv.

Som sagt det r denna erfarenhet Deepak egentligen bygger allt p. Och precis som TM-rrelsen med Maharashi Mahesh Yogi s blev de intresserade av att koppla ihop denna gamla indiska visdom med vsterlandets vetenskap. Det r p den inslagna vgen Deepak r.

Men eftersom Deepak inte frstr vetenskap, av klippet att dma, och Dawkins inte har erfarenhet av transcendens, blir det pannkaka av det.
Citera
2013-11-20, 02:37
Medlem
krigsbarns avatar
Citat:
Men eftersom Deepak inte frstr vetenskap, av klippet att dma, och Dawkins inte har erfarenhet av transcendens, blir det pannkaka av det.
Jag skulle snarare pst att Dawkins enbart utgr ifrn ett mer resonligt (och vetenskapligt) perspektiv. Jag sg inte hela debatten, men av det jag sg s sade han aldrig ngonting som var orimligt eller ens t det hllet, vilket jag inte kan sga fr Deepak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in