Tycker att dem som inte ännu har sett denna debatt borde göra det.
Det är möjligt att de kanske skulle kommit fram till någonting mer konkret i en lugnare diskussion istället för denna typ av debatt - men jag tycker ändå att det finns något värde i den. Med lite analys kan man lätt se både problem inom forskning och akademia (t.ex. rigiditet, brist på ödmjukhet) samt de många problem inom newage spiritualism och dess tolkning av områden som t.ex. Kvantmekanik.
http://www.youtube.com/watch?v=f4c_CrQzUGw
Kolla på den objektivt. Enligt mig har båda sidor poänger - men båda sidor vägrar att se detta utifrån sina egna perspektiv.
Dock tycker jag att Dawkins enda felsteg är att ge utslag att vara för säker i de exempelvis existentiella frågorna som diskuteras;
"Är universum medvetande, eller innehåller det medvetande".
Den rent logiska rationalisten skulle här säga att hen var osäker på svaret, även om det ena svaret har störst sannolikhet att vara sanning över det andra.
Det är som agnostiska ateister till skillnad från de rena ateisterna (vilket Dawkins här väljer den rena ateismen).
En agnostisk ateist skulle kunna säga att det är omöjligt, utifrån den situation vi befinner oss i nu, att veta om gud verkligen existerar - det finns inga empiriska bevis. Dessutom finns det studier, modeller och teorier som förklarar syfte/evolution av religion samt de neurologiska mekanismer som ligger bakom religiösa upplevelser - vilket antyder att gud är en konstruktion av den mänskliga hjärnan och den religiösa upplevelsen, subjektiv. Så gud finns troligen inte - men hen skulle aldrig säga att hen faktiskt vet att gud inte finns.
En ren atteist säger på samma fråga att hen både vet och tror att gud inte finns.
För att inte falla för just det som Deepak Chopra försöker framställa Dawkins som och då hamna i facket bland personer som naturligt faller för Chopras filosofi och naturligt ogillar den (enligt dem) "rigida och känslokalla" aspekten av akademia, så är detta kritiskt - det som Dawkins saknar är ödmjukhet.
Detta är dock en debatt, ett medium som tenderar att skapa tillfälligt stela världssynsätt i de medverkande parterna. Och å andra sidan har Dawkins inte ett enda felsteg förutom detta i min mening. Dessutom är väl Dawkins trött på alla charlataner han ständigt möter.
Vad Deepak, i grunden, försöker skildra är ju också någonting gott och sant - värdet i den spirituella upplevelsen och den ödmjukhet som tillkommer av den.
Deepak Chopras metod hursomhelst är gravt felaktig på extremt många punkter. Deepak Chopra använder, vad som både för mig och för Dawkins känns som missvisande ord och metaforer, medvetet, på löpande band. Dessutom en rad faktafel. Dawkins hanterade dock detta på ett brilliant sätt med sitt sista svar (vilket jag inte tror Deepak Chopra förstod innebörden av):
"(...)
So I think that religion, in that sense, can be the enemy of science, the enemy of truth.
But this evening I'm reflecting more about what may really be the enemy of truth, and the enemy of science;
It is 'willful obscurantism', wheter it comes from religion or not."
~Richard Dawkins
Willful obscuranism! Haha, made my day!
Era synpunkter?
Edit: Inte hundra på i vilket ämne jag skulle posta detta, förlåt mods.