• 1
  • 2
2013-11-20, 08:51
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Den sanning de säger man upplever är Självet.

Vad betyder "sanning" och "självet" och vad betyder sedan meningen i sin helhet? Tills det är utrett så är det bara nonsens som Deepak bygger resten av sin argumentation på.
Citera
2013-11-20, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Så du tror att meditation kan leda oss till djupa sanningar om verkligheten? Du är så klart fri att tro det, men ingen respektabel vetenskapsman tror detta. Och "sanningar" som man når genom att meditera har noll vetenskapligt värde, så länge man inte kan testa dem och i så fall har de värde eftersom de är testbara.

Där har du väldigt fel. Många av de nyaste studierna på meditation, exempelvis i syfte att förstå deppression, scitzofreni eller alternativa/hypnagogiska sinnestillstånd (från t.ex. Johns Hopkins) visar att meditation kan ge massor av positiva effekter. Det kan motverka deppression, bidra till minnes konsolidering, göra dig lugnare, mindre aggresiv, minska aktivitet i DMN mm. Om du studerar meditation ur ett neurologiskt perspektiv är detta också väldigt logiskt, speciellt om du analyserar och kollar på de EEG/PET/MRI som gjorts.

Många inom både akademia och folk som är intresserade i öka allmän kognetiv förmåga (brain hacking, life exstesion, nootropics) använder meditation, helt utan koppling till spiritualitet - att det har positiva effekter är solklart inom forskningen.

Man skulle lätt kunna förklara "The Maharishi Effect" genom de positiva effekterna av meditation i kombination med simpel gruppdynamik och kroppspråk (och de faktum att vi skapar mycket av vårt beteende genom observation och mimik).
Citera
2013-11-20, 10:47
Citat:
Ursprungligen postat av JnskMaster
Där har du väldigt fel. Många av de nyaste studierna på meditation, exempelvis i syfte att förstå deppression, scitzofreni eller alternativa/hypnagogiska sinnestillstånd (från t.ex. Johns Hopkins) visar att meditation kan ge massor av positiva effekter. Det kan motverka deppression, bidra till minnes konsolidering, göra dig lugnare, mindre aggresiv, minska aktivitet i DMN mm. Om du studerar meditation ur ett neurologiskt perspektiv är detta också väldigt logiskt, speciellt om du analyserar och kollar på de EEG/PET/MRI som gjorts.

Ja, men so what?
Vi talade om "djupa sanningar här" och inget i din text argumenterar för det.

Att meditation är bra mot tex stress är det nog ingen som motsätter sig. Men därifrån att hoppa till spirituella påståenden är fel.
Citera
2013-11-20, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Ja, men so what?
Vi talade om "djupa sanningar här" och inget i din text argumenterar för det.

Att meditation är bra mot tex stress är det nog ingen som motsätter sig. Men därifrån att hoppa till spirituella påståenden är fel.

Okej då hänger jag med, i sådanna fall är vi på samma plan. Dock är hela den här debatten igentligen ett stort fail då det gäller komunikation, då Deepak ändrar definitionen av sina ord, från literär till metaforisk, fram och tillbaka.

Jag skulle säga att meditation skulle kunna ge spirituella sanningar, det bror ju på vad du definerar som just en spirituell sanning. För en icke-religös person skulle meditation kanske ge personen i fråga insikter om sitt liv, sanningar, som skulle kunna upplevas som sinnes manifesterande eller spirituella. Jag undviker gärna ordet spirituell, då det är väldigt lätt att tolka det ordet på olika sätt, men spiritualitet behöver inte vara kopplat till religion.
Citera
2013-11-20, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Vad betyder "sanning" och "självet" och vad betyder sedan meningen i sin helhet? Tills det är utrett så är det bara nonsens som Deepak bygger resten av sin argumentation på.

Som sagt så tar mantrat bort objektet i vår intentionalitet och man vänds istället inåt mot "den som ser". Effekterna som händer då är intressanta. David Lynch tar upp några i klippet jag hänvisade till. Självet är medvetandet själv tror jag de menar. Det är vad du är, och vad alla andra är. Det ligger djupast ner hos oss alla.

Undrar man fortfarande kan man pröva själv. Det är så att man inte har en aning om vad som händer egentligen om man inte testar själv.
Citera
2013-11-20, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Den sanning de säger man upplever är Självet. Och det verkar vara enda vägen till det. Så det är ju en sorg för vetenskapen att det inte är ett fält som det kan undersöka.

Det finns många saker man kan göra med medvetandet. Det är en fattigdom att bortse från det. Det är väl en av Deepaks poänger också. Det var länge sedan jag såg klippet, men han säger väl att så mycket mänskligt skapande som kommer ur detta är det märkligt att vifta bort det.

Edit: Aha det är ett nytt samtal för några dagar sedan ser jag nu. De har haft minst en diskussion tidigare som var den jag trodde det handlade om.
Självklart tror jag att meditation kan leda till speciella upplevelser, precis som att läsa Shakespeare eller höra Bach kan leda till speciella upplevelser. Men dessa är just subjektiva upplevelser, och är därför en produkt av vår hjärna. Det intressanta är då alltså att förklara hur och varför dessa uppkommer, det finns ingen anledning att tro att upplevelserna innehåller någon djupare sanning om universum. Att du upplever att allt hänger ihop, eller att universum är medvetet eller något annat sånt, är inte ett bevis eller ens en indikation på att så faktiskt är fallet. Detta är felet som Chopra gör: han tar sina upplevelser och antar att de säger saker om universum och kvantfysiken etc.. Detta är som sagt ett logiskt felslut, personliga upplevelser kan inte vara grunden till någon respektabel vetenskap. Det är förbluffande att så många ändå köper hans typ av pseudovetenskap.
Citera
2013-11-20, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Självklart tror jag att meditation kan leda till speciella upplevelser, precis som att läsa Shakespeare eller höra Bach kan leda till speciella upplevelser. Men dessa är just subjektiva upplevelser, och är därför en produkt av vår hjärna. Det intressanta är då alltså att förklara hur och varför dessa uppkommer, det finns ingen anledning att tro att upplevelserna innehåller någon djupare sanning om universum. Att du upplever att allt hänger ihop, eller att universum är medvetet eller något annat sånt, är inte ett bevis eller ens en indikation på att så faktiskt är fallet. Detta är felet som Chopra gör: han tar sina upplevelser och antar att de säger saker om universum och kvantfysiken etc.. Detta är som sagt ett logiskt felslut, personliga upplevelser kan inte vara grunden till någon respektabel vetenskap. Det är förbluffande att så många ändå köper hans typ av pseudovetenskap.

Jag tror inte att det säger något om fysikaliska fakta om universum. Tror inte att Deepak tror det heller. Han vill bara koppla ihop de två fälten, indisk visdom och västerländsk vetenskap. Och jag tror också att han misslyckas, så jag vill inte försvara honom.

Dock fungerar TM-tekniken faktiskt vad gäller att ta bort objektet i vår intentionalitet. Och då händer en massa grejer. Det säger en del av vad medvetandet är, precis som det säger en del av vad medvetandet är genom att uppleva en läsning av Shakespeare. Hade någon inte haft ett medvetande hade han inte blivit klokare på vad det är att läsa Shakespeare, att uppleva förälskelse, etc, genom att studera hjärnan oändligt men aldrig uppleva det själv. Medvetandet är ett speciellt studieobjekt på det sättet i förhållande till andra studieobjekt. Detta försöker Deepak säga till Dawkins i debatten, men Dawkins greppar inte detta (de snackar bl a om the hard problem, något som Dawkins inte greppar seriositeten i). Och eftersom självet inte är objektet i vår intentionalitet utan subjektet säger den något ytterst speciellt om vad medvetandet är. Det är därför intressant vad som händer när man använder denna meditationsteknik om man är intresserad av vad medvetandet, vad man själv är för något. De som varit duktiga på denna teknik säger att Självet ligger djupast ner, och att vi alla delar det. Så om man prövar tekniken och sedan hör på vad väldigt duktiga utövare säger bör ett sådant påstående intressera en, det bör spela en roll.

(Intentionalitet är vår riktadhet mot något, exempelvis ser jag just nu texten framför mig, jag hör ett musikstycke av Arvo Pärt, etc, fundera på vem det är som ser och hör och tänker)
Senast redigerad av HerrWarum 2013-11-20 kl. 13:50.
Citera
2014-06-22, 12:57
Medlem
Big.Bangs avatar
Jävlar vilken pajas Deepak Chopra är. Hur fan kan ha blivit så stor?
Citera
2014-06-22, 14:18
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JnskMaster
Tycker att dem som inte ännu har sett denna debatt borde göra det.

Det är möjligt att de kanske skulle kommit fram till någonting mer konkret i en lugnare diskussion istället för denna typ av debatt - men jag tycker ändå att det finns något värde i den. Med lite analys kan man lätt se både problem inom forskning och akademia (t.ex. rigiditet, brist på ödmjukhet) samt de många problem inom newage spiritualism och dess tolkning av områden som t.ex. Kvantmekanik.

http://www.youtube.com/watch?v=f4c_CrQzUGw

Kolla på den objektivt. Enligt mig har båda sidor poänger - men båda sidor vägrar att se detta utifrån sina egna perspektiv.

Dock tycker jag att Dawkins enda felsteg är att ge utslag att vara för säker i de exempelvis existentiella frågorna som diskuteras;

"Är universum medvetande, eller innehåller det medvetande".

Den rent logiska rationalisten skulle här säga att hen var osäker på svaret, även om det ena svaret har störst sannolikhet att vara sanning över det andra.
Det är som agnostiska ateister till skillnad från de rena ateisterna (vilket Dawkins här väljer den rena ateismen).

En agnostisk ateist skulle kunna säga att det är omöjligt, utifrån den situation vi befinner oss i nu, att veta om gud verkligen existerar - det finns inga empiriska bevis. Dessutom finns det studier, modeller och teorier som förklarar syfte/evolution av religion samt de neurologiska mekanismer som ligger bakom religiösa upplevelser - vilket antyder att gud är en konstruktion av den mänskliga hjärnan och den religiösa upplevelsen, subjektiv. Så gud finns troligen inte - men hen skulle aldrig säga att hen faktiskt vet att gud inte finns.

En ren atteist säger på samma fråga att hen både vet och tror att gud inte finns.

För att inte falla för just det som Deepak Chopra försöker framställa Dawkins som och då hamna i facket bland personer som naturligt faller för Chopras filosofi och naturligt ogillar den (enligt dem) "rigida och känslokalla" aspekten av akademia, så är detta kritiskt - det som Dawkins saknar är ödmjukhet.

Detta är dock en debatt, ett medium som tenderar att skapa tillfälligt stela världssynsätt i de medverkande parterna. Och å andra sidan har Dawkins inte ett enda felsteg förutom detta i min mening. Dessutom är väl Dawkins trött på alla charlataner han ständigt möter.

Vad Deepak, i grunden, försöker skildra är ju också någonting gott och sant - värdet i den spirituella upplevelsen och den ödmjukhet som tillkommer av den.

Deepak Chopras metod hursomhelst är gravt felaktig på extremt många punkter. Deepak Chopra använder, vad som både för mig och för Dawkins känns som missvisande ord och metaforer, medvetet, på löpande band. Dessutom en rad faktafel. Dawkins hanterade dock detta på ett brilliant sätt med sitt sista svar (vilket jag inte tror Deepak Chopra förstod innebörden av):

"(...)So I think that religion, in that sense, can be the enemy of science, the enemy of truth.

But this evening I'm reflecting more about what may really be the enemy of truth, and the enemy of science;
It is 'willful obscurantism', wheter it comes from religion or not.
"
~Richard Dawkins

Willful obscuranism! Haha, made my day!

Era synpunkter?

Edit: Inte hundra på i vilket ämne jag skulle posta detta, förlåt mods.
Dawkins är inte en "ren ateist", han har flera ggr förklarat sin position. Han tror på vetenskap och empirism, och således ser han inte behovet att "tro" på något det ej finns bevis för. Han är inte en gnostisk ateist (de som påstår att de VET att gud ej finns, det kan man ej säga om man vill vara intellektuellt ärlig).

Han sade något i liknande stil: "Om chansen för att gud finns är 1/10 så anser jag att det ej är stor chans nog för att påstå sig vara troende, så jag kallar mig ateist".
Citera
2014-12-19, 18:35
Medlem
För den som av en händelse ser denna patetiska uppvisning av deepak chopra och undrar över vad han svamlar om runt 35min strecket när de kommer in på att atomer har medvetande
eller "awareness" så refererar DC till en troende teoretisk fysiker. Redan där så kan man inse att
det kan bli problem(troende och teoretisk fysiker....varningsklockor). och visst, denna Freeman Dyson har sagt vad deepak hävdar.
länk till citatet

Herr fysiker fattar ju var gränsen för vetenskap går och håller sig alltså med ett "god of the gap" argument där han tycks hävda att liksom higgs fält kanske finns och påverkar detta universum så kanske sannolikheter för quantum effekter också kan påverkas av något typ ett medvetande.
Det skulle då lösa medvetande problemet som t.o.m Aristoteles samt epicurus talade om 300BC

troligt ...nej, har vi bevis för det? nej....så en sciencefiction teori mao

från wikipedia om Epicurus
Citat:
"events in the world are ultimately based on the motions and interactions of atoms moving in empty space."
Citat:
Epicurus theory differs from the earlier atomism of Democritus because he admits that atoms do not always follow straight lines but their direction of motion may occasionally exhibit a "swerve" (Greek: παρέγκλισις parenklisis; Latin: clinamen). This allowed him to avoid the determinism implicit in the earlier atomism and to affirm free will
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in