• 8
  • 9
2013-11-16, 21:53
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Jag kör på Heston Blumentahls teknik http://www.youtube.com/watch?v=5-9NgOZuUXM

En bra entrecote ex vis tycker jag är dumt att marinera. Steka och sen istället ha det tillbehör man gillar. Är råvaran bra så är det nästan att förstöra köttet att marinera det.

Ett riktigt riktigt bra klipp. Tack.
Citera
2013-11-16, 23:57
Medlem
Jag kan starkt rekommendera amerikansk rumpstek med kappa. Se till att den är fint marmorerad (ju mer marmorerat desto saftigare) och peka ut en hel bit i charken som de skär upp.

Det är det godaste köttet jag ätit om det tillagas medium, krydda med salt och peppar. Brukar vara ganska dyrt kött men det är väldigt mört och faller sönder i munnen. Rumpstek burkar också gå under namnet Tenderloin. Lycka till!
Citera
2013-11-17, 00:05
Medlem
jamescarters avatar
Jag köper svenskt närproducerat kött direkt ifrån gården eller köttaffärer som jag vet köper det direkt därifrån(kostar inte många kronor extra)

Bankar på köttet för att möra upp det ytterligare, låter marineras minst 8 timmar(har jag möjlighet så rullar jag det i marinad-påsen någon gång varannan timma), sen är det bara att slänga det på grillen/i grillpannan 15-30sekunder tills det får en fin färg på utsidan(men fortfarande är rått inuti) och slänga upp på en tallrik, så jag gillar mitt kött hehe
Citera
2013-11-17, 10:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OfUppsala
Rumpstek burkar också gå under namnet Tenderloin
Det där har du nog fått lite om bakfoten .

"Rump steak" är en styckningsdetalj tagen ur en större bit (round) som kommer från den bakre delen av nöt, dvs rumpan och övre bakre lår. Det är denna detalj som italienarna använder till sin Bresaola, dvs lufttorkat kött på samma sätt som parmaskinkan på grisen. Det är m a o en styckningsdetalj som kräver en längre tillagningstid.

"Tenderloin" eller rättare sagt Beef Tenderloin är helt enkelt innerfilé/äkta oxfilé som är placerad på insidan av ryggraden på nötkreatur. Således finns det två av dem, en på varje sida av ryggraden. Denna styckningsdetalj lagas förslagsvis ā la minute, dvs hastigt och på hög värme. De mest kända rätterna är Châteaubriant, Tournedos och Filet Mignon som alla kommer från olika ställen på själva innerfilén.

~Paul~
Citera
2013-11-17, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Jag kör på Heston Blumentahls teknik http://www.youtube.com/watch?v=5-9NgOZuUXM

En bra entrecote ex vis tycker jag är dumt att marinera. Steka och sen istället ha det tillbehör man gillar. Är råvaran bra så är det nästan att förstöra köttet att marinera det.

Jag kan även rekommendera följande guide: http://www.seriouseats.com/2012/12/t...ed-steaks.html

Kenji och Blumenthal har liknande idéer, även om jag där det går isär antagligen litar mer på Kenji.
Citera
2013-11-17, 21:54
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Jag kan även rekommendera följande guide: http://www.seriouseats.com/2012/12/t...ed-steaks.html

Kenji och Blumenthal har liknande idéer, även om jag där det går isär antagligen litar mer på Kenji.
Bra länk. Tack för den
Citera
2013-11-17, 22:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OfUppsala
Rumpstek burkar också gå under namnet Tenderloin. Lycka till!
Satt och funderade en gång till vad det är för styckningsdetalj du syftade på och då slog det mig! Det är med största sannolikhet "rostas"!

Rostas är ju den inre delen av rostbiffen och kallas i folkmun för fattigmansfilé. Ungefär på samma sätt som flankstek sitter på kållappen och kallas för fattigmansbiff.

Dessa två detaljer är dock mycket smakrika, varför namnet fattigmans är missvisande. Hur som helst så är rostas ett mycket bra val om man vill komma undan tämligen billigt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rostas

~Paul~
Citera
2013-11-17, 22:16
Medlem
korpulentgodings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Willys har jag aldrig lyckats att köpa fint kött på. Förmodligen den sämsta butiken över huvud taget när det gäller kött. Frysta köttsorter på extrapris är rena katastrofen.

2. Fast det är som sagt bara en av kriterierna.

3. Ärligt talat så anser jag att Sävedalens Kötthall är avsevärt bättre.

4. Vet vilken butik du syftar på. Har dock aldrig handlat där. Återkom gärna med ett utlåtande!!!

5. Som jag skrev. Det är 4-procentig lösning som gäller. Dvs till 1 liter vatten använder du 40 g salt och ca 2 msk socker. Du kan öka på sockermängden ifall du marinerar just kyckling eller kött till asiatisk matlagning. Med andra ord så kan du använder samma rimlag till både kött som fågel.

Skillnaden mellan fågel och kött/fläsk finns i tidsåtgången och inte i mättnaden på marinaden. Kött som finare biff marineras inte längre än kanske 40 minuter om det är finstrimlat och kanske 4-6 h om det är en hel stek. För lång marinering resulterar tyvärr i sladdrigt kött utan karaktär (det är ca 1 till 1,5 cm som blir berört. Det kan man se på den gråa färgen).

Fläsk i strimlor marineras i ca 55 minuter upp till 1h15 beroende på styckningsdetalj (benfri kotlett vs filé).

Kyckling skärs i kuber och marineras i ca 1 h. Större bitar i 4-6 h och en hel kyckling klarar 16 h eller över natten.

~Paul~

Faktum är att de har en del bra kött. De har vakuumförpackad, färdigskivad entrecote och andra liknande styckdelar med en amerikansk flagga på vars märke jag inte kommer på just nu, men det är deras "premiummärke". Det köttet var fullständigt underbart.
Citera
2013-11-17, 22:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korpulentgoding
Faktum är att de har en del bra kött. De har vakuumförpackad, färdigskivad entrecote och andra liknande styckdelar med en amerikansk flagga på vars märke jag inte kommer på just nu, men det är deras "premiummärke". Det köttet var fullständigt underbart.
I ärlighetens namn så har jag inte handlat på Willys på några år just pga dåliga erfarenheter med köttet. Kan hända att de har bättrat sig...

~Paul~
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in