2013-11-15, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av listopad
Hallåeller,

Har alltid stekt mina biffar med olivolja och lite improviserad kryddning, men tänkte att det f.r.o.m nu även ska gå att äta.

Hur gör Ni som är duktiga på detta?

Marinerar Ni biffen, steker den i ett par, tre minuter per sida och sen in i ugnen, eller?

Förklara gärna utförligt, jag är nyfiken!

rumstempererat, låt köttet ligga framme minst en timma innan stekning, banka gärna ut köttet lite, då pajjas senorna och det blir mörare, nötkött-aldrig genomstekt, måste vara rosa minst, helst lite blodig, ös biffarna i stekfettet, låt vila fem minuter under folie, njuuut
Citera
2013-11-16, 00:57
Medlem
någon förbannad rapsolja ska det då inte stekas i, den smakar rent utsagt förjävlit som kallpressad. som varmpressad smakar den fortfarande illa. ska man steka i olja så ska man använda varmpressad olivolja, jordnötsolja, kokosfett eller palmolja. de två sistnämna smakar också tveksamt smakmässigt ibland.
Citera
2013-11-16, 09:18
Medlem
sasos avatar
fb's saftiga biff brukar vara riktig stora 27+ i alla fall
och gärna rosa alltså inte svartstekade brända bitar
det ska kännas när du för in den i kroppen och njut medan
du långsam stoppar in den i dig
och glöm inte steka den i 2ans värme på spisen
Citera
2013-11-16, 10:03
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
någon förbannad rapsolja ska det då inte stekas i, den smakar rent utsagt förjävlit som kallpressad. som varmpressad smakar den fortfarande illa. ska man steka i olja så ska man använda varmpressad olivolja, jordnötsolja, kokosfett eller palmolja. de två sistnämna smakar också tveksamt smakmässigt ibland.

Hua, olivolja ska man då rakt inte steka i, bättre med rapsolja som är neutral i smaken.

Jordnötsolja funkar bra, kokosfett funkar om det är ett "kasst" kokosfett tex "silverpaketet", bra kokosfett smakar nämligen rejjält kokos.
Citera
2013-11-16, 10:10
Medlem
ewmans avatar
Jag brukar alltid ta fram köttet dagen innan. Ska jag grilla så marienerar jag minst 24 timmar innan jag vet att man ska iväg. Viktigt att köttet är just rumstempererat.

Det jag har fått höra (rätta mig om jag har fel) är att köttet ska vara rumstempererat pga. samma anledning att man hänger köttet direkt efter slakt. Att förruttnelseprocessen ska dra igång. Det är tack vare den som köttet blir mört och gott. Som sagt, rätta mig om jag har fel men jag har fått för mig detta.

Dock upplever jag att när jag har gjort så, alltså minst 24 h innan, att köttet blivit godare. Vad vet jag, placebo? Haha.
Citera
2013-11-16, 10:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
En raffinerad rapsolja har i princip ingen egen smak. Den är lika neutral som dess kusiner solrosolja och majsolja.

Håller med om att jordnötsoljan är riktigt bra till att steka och fritera i.

I min bok är det bara en typ av fett som är överlägsen alla de tidigare nämnda, nämligen gris-ister.

Kokosfett och palmolja undviker jag helt och hållet i samband med stekning. Maten får en någon knepig konsistens och smak.

~Paul~
Citera
2013-11-16, 11:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewman
1. Jag brukar alltid ta fram köttet dagen innan.

2. Ska jag grilla så marienerar jag minst 24 timmar innan jag vet att man ska iväg.

3. Viktigt att köttet är just rumstempererat.

4. Det jag har fått höra (rätta mig om jag har fel) är att köttet ska vara rumstempererat pga. samma anledning att man hänger köttet direkt efter slakt. Att förruttnelseprocessen ska dra igång. Det är tack vare den som köttet blir mört och gott. Som sagt, rätta mig om jag har fel men jag har fått för mig detta.

1. Förstår inte hur du menar på den här punkten. Låter du köttet vara framme i rumstemperatur i 24 h?

2. Biff/entrecote/filé behöver egentligen inte marineras om kvaliteten är där och smaken får tala sitt eget språk. Skivor av kött behöver absolut inte marineras i 24 h om man inte vill riskera att få en oaptitlig sladdrig och grå slamsa. Det är helt enkelt för lång tid om marinaden består av den gängse 4-procentiga lösning.

3. Ja och nej. Beror på köttet som sådant och vilket resultat man är ute efter.

4. Nej, det är inte pga den anledningen. Principen handlar om att man inte vill översteka ytan medans det inre är i stort sett rått (det finns dock undantag. Pga dessa undantag så skrev jag som jag gjorde under punkt 3).

~Paul~
Citera
2013-11-16, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Hua, olivolja ska man då rakt inte steka i, bättre med rapsolja som är neutral i smaken.

Jordnötsolja funkar bra, kokosfett funkar om det är ett "kasst" kokosfett tex "silverpaketet", bra kokosfett smakar nämligen rejjält kokos.
den är inte neutral elnligt mina smaklökar ,inte silverpaketet heller men det finns någon annan sort som är lite bättre. det beror vilket märke det är, viss rapsolja är mer neutral än annan
Citera
2013-11-16, 14:42
Medlem
rappahs avatar
Det här följer jag ungefär efter mycket experimenterande.

http://www.youtube.com/watch?v=AmC9SmCBUj4
Citera
2013-11-16, 14:57
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappah
Det här följer jag ungefär efter mycket experimenterande.

http://www.youtube.com/watch?v=AmC9SmCBUj4

Skippa olivoljan som "första" att steka i dock utan väl en neutral olja som tål hög värme tex jordnötsolja.
Citera
2013-11-16, 15:00
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
En raffinerad rapsolja har i princip ingen egen smak. Den är lika neutral som dess kusiner solrosolja och majsolja.

Håller med om att jordnötsoljan är riktigt bra till att steka och fritera i.

I min bok är det bara en typ av fett som är överlägsen alla de tidigare nämnda, nämligen gris-ister.

Kokosfett och palmolja undviker jag helt och hållet i samband med stekning. Maten får en någon knepig konsistens och smak.

~Paul~

Palmolja/palmfett undviker jag så mycket det går (är ju en av dom stora baserna för margarin och en av dom dom vanligaste att gömma sig bakom "vegetabilisk olja" då det är den billigaste).

Kokosfett använder jag till aisatiskt om jag inte har nån jordnötsolja, och till att poppa popkorn
Citera
2013-11-16, 15:10
Medlem
Fettsugnings avatar
Jag kör på Heston Blumentahls teknik http://www.youtube.com/watch?v=5-9NgOZuUXM

En bra entrecote ex vis tycker jag är dumt att marinera. Steka och sen istället ha det tillbehör man gillar. Är råvaran bra så är det nästan att förstöra köttet att marinera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in