Citat:

Ursprungligen postat av 
ewman

1. Jag brukar alltid ta fram köttet dagen innan. 
2. Ska jag grilla så marienerar jag minst 24 timmar innan jag vet att man ska iväg. 
3. Viktigt att köttet är just rumstempererat.
4. Det jag har fått höra (rätta mig om jag har fel) är att köttet ska vara rumstempererat pga. samma anledning att man hänger köttet direkt efter slakt. Att förruttnelseprocessen ska dra igång. Det är tack vare den som köttet blir mört och gott. Som sagt, rätta mig om jag har fel men jag har fått för mig detta.

1. Förstår inte hur du menar på den här punkten. Låter du köttet vara framme i rumstemperatur i 24 h?
2. Biff/entrecote/filé behöver egentligen inte marineras om kvaliteten är där och smaken får tala sitt eget språk. Skivor av kött behöver absolut inte marineras i 24 h om man inte vill riskera att få en oaptitlig sladdrig och grå slamsa. Det är helt enkelt för lång tid om marinaden består av den gängse 4-procentiga lösning.
3. Ja och nej. Beror på köttet som sådant och vilket resultat man är ute efter.
4. Nej, det är inte pga den anledningen. Principen handlar om att man inte vill översteka ytan medans det inre är i stort sett rått (det finns dock undantag. Pga dessa undantag så skrev jag som jag gjorde under punkt 3).
~Paul~