2013-11-13, 05:24
Medlem
Jag har haft ont i magen nu i ganska många år (konstant). Ett irriterande starkt hungersug och en svag märklig smärta. Det enda som hjälper är att småäta. Gör jag inte det så kan jag inte sova. Smärtan sitter ganska koncentrerad bakom solar plexus och jag kan känna smärtpunkten väldigt tydligt när jag sticker in fingrarna där. Känns lite som att hälla sprit på ett rivsår. Det ilar till.

Precis som, ni tänker så har jag också tänkt att mina besvär borde bli bättre av att äta omeprazol, etc.
Jag genomförde en gastroskopi där läkaren inte kunde se något konstigt och även denna gång ordinerades omeprazol.

Det märkliga här är att jag får väldigt ont i magen av Omeprazol, desto större dos, desto ondare gör det. Suget övergår till ren och skär smärta. Känns precis som jag fått ett hårt knytnävslag i solar plexus, det trycker och ömmar när jag andas och rör på mig.

Det samma gäller Losez, Inside, Novulocol och Pepcid Duo.

T.ex idag så hade jag ganska ordentligt sug i magen och istället för att gå och småäta så gick jag och köpte Inside brustabletter och tog. Det hjälpte inte, så efter några timmar tog jag en till, den hjälpte inte heller så då tog jag en tredje och nu ligger jag här med nästan kramper i solar plexus, detta händer aldrig om jag inte tar någon syrahämmande medicin.

Är jag den enda i världen som får dessa bieffekter av magsyrahämmande medicin? Kan det betyda något?
Citera
2013-11-13, 06:06
Medlem
EpicureNo2s avatar
Hade det rört sig om magsår så borde smärtan ha lindrats av medicinerna, och de borde ha upptäckt det under gastroskopin.

Påverkas smärtan också av vad du äter? Har gallblåsan varit på tal under läkarbesöken? Den sitter också i mellangärdet, något till höger.

Jag är ingen läkare, men det kanske är värt att spinna vidare på.
Citera
2013-11-13, 06:08
Bannlyst
Drick vatten kanske,,,
Citera
2013-11-13, 10:52
Medlem
Yeah, vatten löser det temporärt. Ska kolla det där med gallblåsan.
Citera
2013-11-13, 13:51
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voXt
Ska kolla det där med gallblåsan.

Ja, gör det. Delar av din beskrivning påminner om ett par jag känner (25 och 60 år) som haft gallsten. En av dem gick med återkommande värk ett tag, som påverkades av födan, tills det till slut blev akut, medan den andra fick akuta smärtor som en blixt från klar himmel. Det behöver ju inte vara gallan i ditt fall, men det är ju bra om det kollas och kan uteslutas om det inte är det.
Citera
2013-11-13, 17:05
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Jag får liknande besvär av Omeprazol, fast för mig gör det ont också när jag inte tar det. Det gör ont både när syrapumparna dör och när de återbildas.
Citera
2013-11-13, 17:17
Medlem
Maten bryts inte ner lika enkelt utan fungerande magsyrasekretion, då blir det mer kvar som eventuella tarmbakterier bryter ner istället och orsakar diverse problem.

Tänk lite som laktosintolerans.
Citera
2013-11-13, 17:42
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackroffe
Maten bryts inte ner lika enkelt utan fungerande magsyrasekretion, då blir det mer kvar som eventuella tarmbakterier bryter ner istället och orsakar diverse problem.

Tänk lite som laktosintolerans.

Det låter rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in