Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-19, 20:19
  #193
Medlem
smoerreboms avatar
Jag har missat detta tåg men gillar idén att investera i droger som är beroendeframkallande. Det är uppenbart hög tillväxt i sektorn så det borde komma fler tillfällen.

Är det nån som har nån kvalificerad uppfattning om när denna sektor börjar dra igen? Det är ju fortfarande väldigt höga P/E och får vi korrektioner på börsen i stort så är det såna här högriskbranscher som får största smällen.
Citera
2019-11-19, 22:54
  #194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jag har missat detta tåg men gillar idén att investera i droger som är beroendeframkallande. Det är uppenbart hög tillväxt i sektorn så det borde komma fler tillfällen.

Är det nån som har nån kvalificerad uppfattning om när denna sektor börjar dra igen? Det är ju fortfarande väldigt höga P/E och får vi korrektioner på börsen i stort så är det såna här högriskbranscher som får största smällen.

Aurora har bara fallit med 77 % sedan årshögsta. Canopy har bara fallit med 71 %. Det finns fortsatt mycket hög fallhöjd.

Om de rasar 80-90 % från nuvarande nivåer tror jag att det kan vara köpläge.
Citera
2019-11-20, 18:27
  #195
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Aurora har bara fallit med 77 % sedan årshögsta. Canopy har bara fallit med 71 %. Det finns fortsatt mycket hög fallhöjd.

Om de rasar 80-90 % från nuvarande nivåer tror jag att det kan vara köpläge.

Varför tror du att det ska ner så mycket mer? Har du någon händelseutveckling i branschen som motiverar det eller är det för att du tror att hela börsen ska ner? Det senare ser jag som en mer trolig förklaring.

Tittade på nåt marijuana aktieindex (vet inget om det men det verkar ju vara baserat på de största och mest kända aktierna iaf) och det är ju redan nere på nivåer som var 2017 och branschen har ju haft en hel del utveckling sen dess. Det är givetvis ett slarvigt och relativt sätt att resonera på men förutsatt att sektorn har fortsatt hög tillväxt och de kan fortsätta pumpa upp NYSE med räntesänkningar och dispositioner på räntemarknaden låter det väldigt mkt att det skulle rasa ytterligare 80-90 procent.

Jag har mest silver/guld fn och är inte skitsugen på att gambla i denna sektor när vi är på ATH dock utan ser hellre ett scenario med börsoro.
Citera
2019-11-20, 20:10
  #196
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Varför tror du att det ska ner så mycket mer? Har du någon händelseutveckling i branschen som motiverar det eller är det för att du tror att hela börsen ska ner? Det senare ser jag som en mer trolig förklaring.

Tittade på nåt marijuana aktieindex (vet inget om det men det verkar ju vara baserat på de största och mest kända aktierna iaf) och det är ju redan nere på nivåer som var 2017 och branschen har ju haft en hel del utveckling sen dess. Det är givetvis ett slarvigt och relativt sätt att resonera på men förutsatt att sektorn har fortsatt hög tillväxt och de kan fortsätta pumpa upp NYSE med räntesänkningar och dispositioner på räntemarknaden låter det väldigt mkt att det skulle rasa ytterligare 80-90 procent.

Jag har mest silver/guld fn och är inte skitsugen på att gambla i denna sektor när vi är på ATH dock utan ser hellre ett scenario med börsoro.

Jag tittar på P/S-talen. 12,63 för Aurora och 23,99 för Canopy. Orimligt höga siffror.
Citera
2019-11-22, 08:53
  #197
Medlem
smoerreboms avatar
sjukt drag i gecko-pumparnas favoriter TGOD och PLUS.CN nu.

Nån som har en åsikt om det här är bolag som står sig väl i branschen? Någorlunda pålitliga eller bara skojare? Jag tänker mig att om jag ska speka i detta vill jag ha en relativt hög andel av större mer stabila företag då det verkar finnas tillräckligt drag i själva sektorn att det är onödigt att dra på sig en massa bolagsrisk. Det är lite som med silver där man kan komma jävligt långt bara på att trejda med Firs Majestic.

Tittar man på kurshistoriken tycker jag de verkar vara väldigt bra att gambla med i en lite bredare uppgång. Om man inte bor i Nordamerika är det svårt att få nån känsla för om det här är starka varumärken där.

Av Geckos skriverier verkar det som att TGOD har en ledning som har berikat sig själva (eller i vart fall försökt) genom olika komplicerade riktade emissioner med förmånliga teckningsrätter. Plus verkar ändå ha lyckats teckna nån slags reklamavtal med en så pass känd person som John Legend.
Citera
2020-02-07, 17:30
  #198
Medlem
Rollsbos avatar
Finns det några bolag som huserar på dom europeiska börserna som sysslar med cannabis? eller nåt bolag som har EU som marknad?
Citera
2021-02-12, 09:33
  #199
Medlem
High Tide inc ser rätt lovande ut
Citera
2021-02-12, 21:29
  #200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riksompsykadeliska
High Tide inc ser rätt lovande ut
Förklara gärna hur du tänker...
Citera
2021-03-05, 15:34
  #201
Medlem
Karlekskrigares avatar
Hur ser ni på investering i Canopy growth company CA och Aurora cannabis inc CA i dagsläget?
Missade att hoppa på canopy tåget i höstas och ser att den dippar lite nu.. hoppas på att den går ner mot 30 och funderar på att hoppa in då, då jag tror den har potential att gå upp mot 60 igen inom en snar framtid.

Aurora ligger relativt lågt och magkänslan säger att den också kan stiga, men kanske på längre sikt.

Tänkte köpa via avanza.

Tankar kring detta?

Aurora: https://www.avanza.se/aktier/om-akti...a-cannabis-inc

Canopy:https://www.avanza.se/aktier/om-akti...py-growth-corp
Citera
2023-04-24, 22:22
  #202
Medlem
Har börjat lassa på cannabixpapper, köpa när blo’t flödar är strategin. Nu har jag iofs boffat gurka hela dán så är väl inte helt opartisk. Men vill du se cashen rulla - ta plats på raketen nu! (Inget tips, går troligtvis åt helskottat. Men köper Canopy under dollarn iaf!)
Citera
2023-04-25, 14:41
  #203
Medlem
Vilka aktier inom sektorn gynnas bäst med koppling till Europa?

Cs medica
Dancann pharma
Heliospectra
Citera
2023-04-25, 21:04
  #204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarrebandarre
Vilka aktier inom sektorn gynnas bäst med koppling till Europa?

Cs medica
Dancann pharma
Heliospectra

Det är cannabiiisen som man bör satsa på. Canopy Grooth är bolaget all hålla i när det stormar. Vi har inget val. In under dollarn. Och hoppas på MOASS.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback