• 1
  • 2
2013-11-12, 06:54
Medlem
Chiropandras avatar
Tjena alllihop,

Jag vill skaffa katt, har velat det i många år. Problemet är att jag är lite smått allergisk mot pälsdjur allmänt.

Finns det några raser, helst några som liknar Bengal katten, som inte är allergiframkallande?
Citera
2013-11-12, 06:59
Medlem
Photoshoppeds avatar
Men slå bort det där. Är du allergisk så ska du inte skaffa nåt stackars djur som du får lämna bort eller avliva en månad senare om du inte fixar det.
Citera
2013-11-12, 07:01
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Egyptisk nakenkatt/Sphynx.

Annars kan du inte ha katt om du är såpass allergisk.
Citera
2013-11-12, 07:39
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiropandra
Tjena alllihop,

Jag vill skaffa katt, har velat det i många år. Problemet är att jag är lite smått allergisk mot pälsdjur allmänt.

Finns det några raser, helst några som liknar Bengal katten, som inte är allergiframkallande?

Bengalen är mindre allergiframkallande än de flesta andra kattraser eftersom deras tätare 'vildkattspäls' binder färre allergener än de flesta andra raser. Har vänner som är allergiska och har bengaler, funkar tydligen helt ok men det beror förstås även på hur allergisk man är. Så om du inte vill ha en nakenkatt så kan du ju prova med en bengal, de är dessutom rätt dyra så den kan du nog lätt ge bort om det inte funkar...
Citera
2013-11-12, 08:56
Medlem
Caffreys avatar
Är själv allergisk så har kollat på katt, varit till testhem också och jag reagerade inte på katten men har släppt lite idén att skaffa katt just nu.

Men i alla fall så borde du kolla på en Sibirisk katt, det är en ras som klassas som "allergivänlig", men sjävlklart är det inviduellt om du tål kattenrasen eller inte.
Men rasen saknar, eller utsödrar väldigt lite av FEL-D1 som just framhäver allergi hos människor.
Nackdelen är väl dock prislappen, 8-10k kostar en renrasig sibirisk katt.

Läs mer på www.sibiriskkatt.se/
Citera
2013-11-12, 09:20
Medlem
Citat:
Tjena alllihop,

Rexkatter är allergivänliga. Devon Rex eller Cornish Rex. Är själv allergisk och har två stycke fina Devons hemma Kliar väl lite i näsan om morgnarna men går över under dagen. Har vant mig och älskar dem! Helt underbara djur, dem är inte alls som andra katter och är väldigt intelligenta och följer en vart man än går
Citera
2013-11-12, 11:50
Medlem
bluepillss avatar
Det går inte att prata om"allergivänliga" raser eftersom det skiljer sig från person till person, så du får helt enkelt kolla om det finns någon som fungerar för dig
Citera
2013-11-12, 12:04
Moderator
^Eazs avatar
Jag är allergisk och har två katter.

Ett piller om dagen (Cetrine, http://www.rowex.ie/product_cetrine-allergy.html ) så har jag nästan inga problem.

Utan piller så nyser jag, rinnande näsa, kliande ögon varje dag och väsande andning om katterna varit uppe i ansiktet eller sovit i sängen.

Visst, får en nys attack då och då, men de jobbiga problemen är borta.

Ena är en långhårig skogskattliknande sak och den andra är en korthårig tabby.
Citera
2013-11-13, 14:11
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Problemet är att jag är lite smått allergisk mot pälsdjur allmänt.

Vad har du för reservplan för katten om du inte klarar att behålla den? Det är svårt att omplacera i synnerhet vuxna djur, avlivning blir ofta det enda alternativet om allergin utvecklas till det sämre.
Citera
2013-11-13, 17:03
Medlem
Svidmyras avatar
Även om man kanske inte reagerar så mycket i början så brukar allergiker bli mer och mer känsliga med tiden. Katter är f.ö. vanligen mer allergiframkallande än hundar.

Nakenkatter är absolut inte mer "allergivänliga" än andra katter eftersom det är hudepitel allergiker reagerar på.

Skippa tanken på en katt innan du är helt klar med den dyra behandling som du ev. kan genomgå innan du skaffar en katt.
Citera
2013-11-13, 23:11
Medlem
Chiropandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Vad har du för reservplan för katten om du inte klarar att behålla den? Det är svårt att omplacera i synnerhet vuxna djur, avlivning blir ofta det enda alternativet om allergin utvecklas till det sämre.

Varför är det svårt att omplacera katterna senare?

Förövrigt skulle jag inte skaffa en såvida jag inte var säker på att jag kunde ta hand om den.
Citera
2013-11-13, 23:12
Medlem
Chiropandras avatar
Tack alla för era svar, får väl åka runt och kolla på de olika raserna och se ur det känns!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in