2013-11-13, 23:20
Medlem
Nu är jag avundsjuk. Jag älskar katter!
Citera
2013-12-05, 01:40
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Bengalen är mindre allergiframkallande än de flesta andra kattraser eftersom deras tätare 'vildkattspäls' binder färre allergener än de flesta andra raser. Har vänner som är allergiska och har bengaler, funkar tydligen helt ok men det beror förstås även på hur allergisk man är. Så om du inte vill ha en nakenkatt så kan du ju prova med en bengal, de är dessutom rätt dyra så den kan du nog lätt ge bort om det inte funkar...

Bengaler är mildare ja, det stämmer, men det beror inte på pälsen utan på olika anlag för fett proteiner.
Anlaget som sitter nära kopplat med sorrel är tex klart värre än vanliga katter medans brown/characol ligger långt bättre än snittet. Även åldern är avgörande.. ung katt har mer aktiva fettkörtlar än en äldre av annan ras. vilket gör andelen besvikna nya kattägare är hög, tyvärr på kattens bekostad oftast då de får en kaotisk uppväxt i olika hem.

Hursom, man ska inte skaffa en katt om någon i familjen har allergi!! Går inte betona hårt nog. Spelar ingen roll om det går bra första veckan, första året eller de 5 kommande.
Ni som rek. allergitabletter borde kastas ut härifrån med huvudet före!

Varför?
All exponering är exponering! Varje gång förvärras allergier öven om det inte syns eller märks. Allergier går över zoner och snart är den lätta snuvan matallergi, gräsallergi, damm allergi och gud vet vad. Jag har pratat med ett par personer som har satt familjemedlemar i mer eller mindre husarrest pga optimism och ren idioti.

Inte så trevligt alls, men håll i hatten det är bara obekvämligheter, det finns mycket värre saker.
Då allergi bekämpas sänks immunförsvaret markant, finns forskning på följder av det som är rätt skrämmande.
I korta drag: din kattsnuva kan bidra till en infektion du annars inte hade fått. Pga av imunförsvaret inte räcker till så sätts starkare kemiska reaktioner igång som sliter på kroppens nerv/artärsystem och i slutet av hela dominoledet blommar en cancer tumör upp 20 år i förtid.
Tro mig, inte värt det. det är inte för intet jag kan dom här grejerna.

Lycka till TS, tror du kommer ta rätt beslut.
Senast redigerad av frdk 2013-12-05 kl. 01:43.
Citera
2013-12-05, 04:31
Medlem
Chiropandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Bengaler är mildare ja, det stämmer, men det beror inte på pälsen utan på olika anlag för fett proteiner.
Anlaget som sitter nära kopplat med sorrel är tex klart värre än vanliga katter medans brown/characol ligger långt bättre än snittet. Även åldern är avgörande.. ung katt har mer aktiva fettkörtlar än en äldre av annan ras. vilket gör andelen besvikna nya kattägare är hög, tyvärr på kattens bekostad oftast då de får en kaotisk uppväxt i olika hem.

Hursom, man ska inte skaffa en katt om någon i familjen har allergi!! Går inte betona hårt nog. Spelar ingen roll om det går bra första veckan, första året eller de 5 kommande.
Ni som rek. allergitabletter borde kastas ut härifrån med huvudet före!

Varför?
All exponering är exponering! Varje gång förvärras allergier öven om det inte syns eller märks. Allergier går över zoner och snart är den lätta snuvan matallergi, gräsallergi, damm allergi och gud vet vad. Jag har pratat med ett par personer som har satt familjemedlemar i mer eller mindre husarrest pga optimism och ren idioti.

Inte så trevligt alls, men håll i hatten det är bara obekvämligheter, det finns mycket värre saker.
Då allergi bekämpas sänks immunförsvaret markant, finns forskning på följder av det som är rätt skrämmande.
I korta drag: din kattsnuva kan bidra till en infektion du annars inte hade fått. Pga av imunförsvaret inte räcker till så sätts starkare kemiska reaktioner igång som sliter på kroppens nerv/artärsystem och i slutet av hela dominoledet blommar en cancer tumör upp 20 år i förtid.
Tro mig, inte värt det. det är inte för intet jag kan dom här grejerna.

Lycka till TS, tror du kommer ta rätt beslut.

Tack för ditt omfattande svar, det hjälper verkligen att ha ett annat perspektiv på situationen. Man glömmer oftast bort katten, och pga detta och den möjliga problematiken för denna om jag blir allergisk, har jag bestämt mig för att inte skaffa katt! Synd, för jag älskar verkligen dessa djur! Bengaler speciellt
Citera
2013-12-05, 10:46
Medlem
Zanizailas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Egyptisk nakenkatt/Sphynx.

Annars kan du inte ha katt om du är såpass allergisk.
Sphynxen är inte från Egypten, utan från Kanada.
Sedan finns det Don Sphynx och Peterbald från Ryssland, krullhårsraserna (säkert redan nämnda) Devon Rex, Cornish Rex, Selkirk Rex, German Rex, LaPerm, American Wirehair, med mera.

Det finns ingen garanti för att någon av dem fungerar för allergiker - kanske fungerar du (TS) bättre med någon annan pälstyp, som Sibirisk katt (de sägs vara allergivänliga ibland).

Cats 101 är alltid ett kul sätt att lära sig om kattraser, även om vissa saker bör faktakollas.

Sphynx: http://www.youtube.com/watch?v=iuOvHDhMJ-A
Peterbald: http://www.youtube.com/watch?v=N_l7YWjjc08
Bambino (kortbent Sphynx): http://www.youtube.com/watch?v=TftnytODKZ0
Devon Rex: http://www.youtube.com/watch?v=QfOp2yAtlZo
Cornish Rex: http://www.youtube.com/watch?v=offRXgTZb8c
LaPerm: http://www.youtube.com/watch?v=qR1760oJGOk
American Wirehair: http://www.youtube.com/watch?v=sr_QqTDhQmA
Sibirisk: http://www.youtube.com/watch?v=6cczgBaDccs
Citera
2013-12-05, 11:14
Medlem
Det brukar vara svårt att skaffa katt om man är känslig/känner allergisk reaktion emot dem. Vill man ändå skaffa, så räcker det inte med att hälsa på dem och testa. Ta istället t.ex. ett örngott som du lämnar till dem som har katter du tänkt prova. Låt den vara där så den blir riktigt "inpyrd" av katterna. Ta sedan hem den och sov på den i flera nätter och se om du reagerar, för då ligger du med huvudet direkt emot. Värt att testa och se Lycka till!
Citera
2013-12-06, 07:27
Medlem
GSE_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Men slå bort det där. Är du allergisk så ska du inte skaffa nåt stackars djur som du får lämna bort eller avliva en månad senare om du inte fixar det.

Skitsnack, jag har haft katter i flera år och jag har lättare astma. Enda gången det visar sig är när jag är förkyld och då håller jag dom borta från mitt ansikte bara. Håller man rent och har en lättare allergi som OP säger så är det inga problem, och vem fan avlivar katter så fort det inte funkar?
Citera
2013-12-06, 07:29
Medlem
Stone..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiropandra
Tjena alllihop,

Jag vill skaffa katt, har velat det i många år. Problemet är att jag är lite smått allergisk mot pälsdjur allmänt.

Finns det några raser, helst några som liknar Bengal katten, som inte är allergiframkallande?
Det finns ju naken katter utan päls. Ser ut som en råtta!
Citera
2013-12-06, 08:34
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone..
Det finns ju naken katter utan päls. Ser ut som en råtta!
Det kan funka bättre för en del med nakenkatter, sämre för andra. Det är inte pälsen man reagerar mot utan små små hudflagor som huden släpper.

Lite random tyckande i ämnet:

Det kan funka bättre eller sämre med kattungar jämfört med vuxna katter.

Alla de allergivänliga kattraser man räknat upp här i tråden funkar för vissa och sämre för andra och jämfört med random huskatt.

Fördelen med att testa med en raskatt är att den blir lätt att omplacera, men det blir samma tråkiga farväl för er både katt och matte/husse. Dessutom vet man inte hur katten trivs och blir omhändertagen i nya hemmet.

Nu har jag ju redan katter och skulle jag bli allergisk, vore det tabletter och sprayer och allt som gällde så länge de levde, men tveksamt om det blev nån ny katt, tror inte det.

Om jag vore allergisk och bara funderade på att skaffa katt skulle jag låta bli, hur kattkär jag än är, man vet alldrig hur en allergi utvecklar sig. Hälsan är viktigast, ligger en hel del i det frdk skriver även om jag inte håller med om allt.
Citera
2013-12-06, 10:27
Medlem
elliezs avatar
Jag är allergisk men gjorde misstaget att skaffa katt ändå. Det funkade bra i några månader, sen kom allergin som från ingenstans och jag kunde knappt vara i min lägenhet samtidigt som min katt. Som tur är hittade jag ett nytt hem till honom, men jag skulle aldrig göra om samma misstag. Du behöver inte känna dig allergisk på en gång, det kan slå till när du minst anar det.
Citera
2013-12-08, 11:52
Medlem
Sittkissares avatar
Istället för att skapa ny tråd kan jag fråga här. Jag är själv inte allergisk men jag har vänner och familjemedlemmar som är. Så för att jag skall kunna ha kattvakt när jag är ute och reser och så att folk kan komma och besöka mig så känns en allergivänligare ras mer passande, även om de kostar skjortan.

Det verkar som att det blir en Sibirisk katt. Men min fråga är hur det funkar om bara en förälder är sibirisk medan den andra är t ex vanlig bondkatt? Kommer den fortfarande vara lika allergivänlig som en helrasig sibirisk eller är det större risk att folk kommer känna av allergi med den? En blandras med t ex renrasig mor och bondkatt till far kostar ju halva priset mot en där båda föräldrarna är sibiriska.
Citera
2013-12-08, 12:20
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare

Logiskt sett borde chansen att få en allergivänlig katt vara större med en renrasig sibirisk. Så kör på det.

Men det är inte alls kartlagt vad som eventuellt gör den sibiriska allergivänlig, om alla sibiriska katter har det anlaget eller hur arvsgången är.

En "bondkatt" kan ha vilka gener som helst och kanske är allergivänligare än den renrasigaste antiallergikatten.

Kort sagt, vad gäller katters allergivänlighet vet vi inte speciellt mycket. Du får chansa på renrasig.
Citera
2013-12-08, 15:20
Medlem
Barbara777s avatar
Antihistamin ("allergitabletter") avråder jag dig starkt från. Prova gärna specifik immunterapi istället. Det borde hjälpa och är, så vitt jag vet, helt ofarligt. Och innan du skaffar dig en katt testa din kropps reaktion på en "lånad" kisse. För om du köper en katt och sedan visar det sig att det inte funkar, blir det problem för djuret.
Senast redigerad av Barbara777 2013-12-08 kl. 15:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in