Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Bengalen är mindre allergiframkallande än de flesta andra kattraser eftersom deras tätare 'vildkattspäls' binder färre allergener än de flesta andra raser. Har vänner som är allergiska och har bengaler, funkar tydligen helt ok men det beror förstås även på hur allergisk man är. Så om du inte vill ha en nakenkatt så kan du ju prova med en bengal, de är dessutom rätt dyra så den kan du nog lätt ge bort om det inte funkar...
Bengaler är mildare ja, det stämmer, men det beror inte på pälsen utan på olika anlag för fett proteiner.
Anlaget som sitter nära kopplat med sorrel är tex klart värre än vanliga katter medans brown/characol ligger långt bättre än snittet. Även åldern är avgörande.. ung katt har mer aktiva fettkörtlar än en äldre av annan ras. vilket gör andelen besvikna nya kattägare är hög, tyvärr på kattens bekostad oftast då de får en kaotisk uppväxt i olika hem.
Hursom, man ska inte skaffa en katt om någon i familjen har allergi!! Går inte betona hårt nog. Spelar ingen roll om det går bra första veckan, första året eller de 5 kommande.
Ni som rek. allergitabletter borde kastas ut härifrån med huvudet före!
Varför?
All exponering är exponering! Varje gång förvärras allergier öven om det inte syns eller märks. Allergier går över zoner och snart är den lätta snuvan matallergi, gräsallergi, damm allergi och gud vet vad. Jag har pratat med ett par personer som har satt familjemedlemar i mer eller mindre husarrest pga optimism och ren idioti.
Inte så trevligt alls, men håll i hatten det är bara obekvämligheter, det finns mycket värre saker.
Då allergi bekämpas sänks immunförsvaret markant, finns forskning på följder av det som är rätt skrämmande.
I korta drag: din kattsnuva kan bidra till en infektion du annars inte hade fått. Pga av imunförsvaret inte räcker till så sätts starkare kemiska reaktioner igång som sliter på kroppens nerv/artärsystem och i slutet av hela dominoledet blommar en cancer tumör upp 20 år i förtid.
Tro mig, inte värt det. det är inte för intet jag kan dom här grejerna.
Lycka till TS, tror du kommer ta rätt beslut.