2013-11-12, 06:11
Medlem
Hollywoodfruar, S ska det lta, Idol etc etc etc.
De flesta ekorrhjulare man mter i arbetslivet har sllan ngot viktigare i hjrnan n dessa, i mitt tycke, skitprogram. De flesta av dessa skulle aldrig f fr sig att frivilligt stta sig och titta p en dokumentr, lsa en faktalitteratur-bok eller knappt prata samhllsfrgor.
D dessa mnniskor antagligen har ett inte allt fr komplext "intellekt" s kan jag p ett stt avundas dem. Va sknt det vore om man inte hela tiden hade ett behov att ifrgastta nstan allt runtomkring en.
Men p ett annat plan kan jag inte hjlpas att se ner p dem, se ner p deras naivitet och ovilja att frst ngot utanfr deras egen sfr.

Men, s kommer tankarna upp ibland att "vad tjnar det egentligen till"?
Varfr r nya upptckter s intressant fr oss? Varfr tror vi att de r s viktiga?
D mnskligheten med all sannolikhet enbart kommer att vara en liten parentes i jordens historia s ses ju egentligen all form av upptckt och vetenskaplig framfart som meningsls..? (Fr att inte tala om allt jobbslavande vi alla hller p med)

Ta cancer t.ex. (ett problem som vi ju till viss del satt oss i sjlva med det samhllsklimat vi har etc). Skulle vi hitta en bot till alla former av cancer imorgon, skulle vi helt pltsligt m s mycket bttre, knna oss s mycket mer tillfredsstllda? Rent ekonomiskt skulle det ju antagligen bli ett svrare samhllsklimat med fler munnar att mtta och fler pensioner att dela ut.
D kroppen antagligen skulle sga stopp innan hundra fr de flesta nd s skulle cancerboten kanske hja livslngden med tio r i ett land som Sverige, r det d verkligen s fenomenalt och underbart?
Jag kan p allvar se rosabandet-kampanjer och annat "skit" som enbart ett problem om att vi inte pratar om och inte kommit till ros med dden, att vi alla faktiskt kommer att d, vare sig det r cancer, krlsjukdomar eller att kroppen bara inte orkar lngre.

Det r fr mig ganska uppenbart att vetenskap till strta delen handlar om en enskilda behov av att upptcka och veta mer, mer n att g framt som mnnsklighet, som sagt jag sjlv har ocks ett visst behov av det.
Vad har ni fr filosofiska sikter kring vetenskapen som sdan?

Hade lite fler ider och frgor fr ngra dagar sedan d jag var lite blazzed, men detta fr rcka s lnge..
Citera
2013-11-12, 08:50
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiantiliberal
De flesta ekorrhjulare man mter i arbetslivet har sllan ngot viktigare i hjrnan n dessa, i mitt tycke, skitprogram. De flesta av dessa skulle aldrig f fr sig att frivilligt stta sig och titta p en dokumentr, lsa en faktalitteratur-bok eller knappt prata samhllsfrgor.
D dessa mnniskor antagligen har ett inte allt fr komplext "intellekt" s kan jag p ett stt avundas dem. Va sknt det vore om man inte hela tiden hade ett behov att ifrgastta nstan allt runtomkring en.
Men p ett annat plan kan jag inte hjlpas att se ner p dem, se ner p deras naivitet och ovilja att frst ngot utanfr deras egen sfr.

Hller med.

Citat:
D mnskligheten med all sannolikhet enbart kommer att vara en liten parentes i jordens historia s ses ju egentligen all form av upptckt och vetenskaplig framfart som meningsls..? (Fr att inte tala om allt jobbslavande vi alla hller p med)

Hr kommer det gamla vanliga "vad r meningen?".
Skulle snarare vilja formulerade det till "hur fungerar universum?" en frga som jag tycker r rtt intressant jmfrt med fotboll, lets dance etc.
Det r mnga som tycker den frgan r ointressant, det r lite jobbigt att acceptera.

Citat:
Ta cancer t.ex. (ett problem som vi ju till viss del satt oss i sjlva med det samhllsklimat vi har etc). Skulle vi hitta en bot till alla former av cancer imorgon, skulle vi helt pltsligt m s mycket bttre, knna oss s mycket mer tillfredsstllda? Rent ekonomiskt skulle det ju antagligen bli ett svrare samhllsklimat med fler munnar att mtta och fler pensioner att dela ut.
D kroppen antagligen skulle sga stopp innan hundra fr de flesta nd s skulle cancerboten kanske hja livslngden med tio r i ett land som Sverige, r det d verkligen s fenomenalt och underbart?
Jag kan p allvar se rosabandet-kampanjer och annat "skit" som enbart ett problem om att vi inte pratar om och inte kommit till ros med dden, att vi alla faktiskt kommer att d, vare sig det r cancer, krlsjukdomar eller att kroppen bara inte orkar lngre.

Min bror hade cancer, jag r jvligt glad att han verlevde. Sen tycker jag nd det r extremt ljligt med rosabandet-kampanjer. Precis som jag tycker rdda barnen galor r ljligt. Jag tycker det r bra att de finns och frsker f det p tapeten in i huvudet p folk. Men det blir nd ljligt fr det belyser hur efterblivet samhllet r. Nr vi mste ha galor fr fr dessa problem. Det r precis som man tvingar folk att lgga 10 min p det nr de egentligen vill glo p fotboll, lets dance, kolla mode, facebook etc.

Citat:
Det r fr mig ganska uppenbart att vetenskap till strta delen handlar om en enskilda behov av att upptcka och veta mer, mer n att g framt som mnnsklighet, som sagt jag sjlv har ocks ett visst behov av det.

Tycker vetenskap r extremt viktigt. Men samhllet vi lever i nu ser ju vetenskap ur en viss vinkel, ur den kapitalistiska synvinkeln, mindre bra.
Citera
2013-11-12, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Min bror hade cancer, jag r jvligt glad att han verlevde.
Har jag full frstelse fr, vi alla har vl skert den instinkten och hade det varit min bror hade jag garanterat tyckt likadant. Det jag menar p r ju ngot strre n enskillda personer och det tror jag du frstr..
Citera
2013-11-12, 14:58
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:

Hade lite fler ider och frgor fr ngra dagar sedan d jag var lite blazzed, men detta fr rcka s lnge..
Du kan tacka multinationella fretag, kapitalism och konsumerism fr allt detta. Hade vi inte haft korkade bimbos i filmer/tv/realityserier med nyaste "mode" klderna p sig s hade vi inte knnt ett phittat sug att slsa vra hrt frvrvade pengar.

Om man tnker efter lite s r det ju naturligt att det finns reklam och omedveten hjrntvttning av media i samhllet, fr hade alla tnkt "fan vad mycket jag mste jobba fr att f xxxx, nu skall jag istllet investera allt och sluta jobba vid 35" s hade ju inte vrt samhlssystem fungerat.

Allt bygger p att vi, arbetarna, slavar och slsar vr "ln" p samma varor som vi producerar t kapitalgarna.

Sjlv tnker jag bli kapitalgare p ngot stt, antagligen genom vrdepappersinvesteringar med en stor del av varje ln. Sen drar jag mig t helvete frn hamsterhjulet vid 40 och skrattar t alla som r fast i systemet, fyfan fr det allts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in