2013-11-12, 06:11
Medlem
Hollywoodfruar, Så ska det låta, Idol etc etc etc.
De flesta ekorrhjulare man möter i arbetslivet har sällan något viktigare i hjärnan än dessa, i mitt tycke, skitprogram. De flesta av dessa skulle aldrig få för sig att frivilligt sätta sig och titta på en dokumentär, läsa en faktalitteratur-bok eller knappt prata samhällsfrågor.
Då dessa människor antagligen har ett inte allt för komplext "intellekt" så kan jag på ett sätt avundas dem. Va skönt det vore om man inte hela tiden hade ett behov att ifrågasätta nästan allt runtomkring en.
Men på ett annat plan kan jag inte hjälpas att se ner på dem, se ner på deras naivitet och ovilja att förstå något utanför deras egen sfär.

Men, så kommer tankarna upp ibland att "vad tjänar det egentligen till"?
Varför är nya upptäckter så intressant för oss? Varför tror vi att de är så viktiga?
Då mänskligheten med all sannolikhet enbart kommer att vara en liten parentes i jordens historia så ses ju egentligen all form av upptäckt och vetenskaplig framfart som meningslös..? (För att inte tala om allt jobbslavande vi alla håller på med)

Ta cancer t.ex. (ett problem som vi ju till viss del satt oss i själva med det samhällsklimat vi har etc). Skulle vi hitta en bot till alla former av cancer imorgon, skulle vi helt plötsligt må så mycket bättre, känna oss så mycket mer tillfredsställda? Rent ekonomiskt skulle det ju antagligen bli ett svårare samhällsklimat med fler munnar att mätta och fler pensioner att dela ut.
Då kroppen antagligen skulle säga stopp innan hundra för de flesta ändå så skulle cancerboten kanske höja livslängden med tio år i ett land som Sverige, är det då verkligen så fenomenalt och underbart?
Jag kan på allvar se rosabandet-kampanjer och annat "skit" som enbart ett problem om att vi inte pratar om och inte kommit till ros med döden, att vi alla faktiskt kommer att dö, vare sig det är cancer, kärlsjukdomar eller att kroppen bara inte orkar längre.

Det är för mig ganska uppenbart att vetenskap till störta delen handlar om en enskilda behov av att upptäcka och veta mer, mer än att gå framåt som männsklighet, som sagt jag själv har också ett visst behov av det.
Vad har ni för filosofiska åsikter kring vetenskapen som sådan?

Hade lite fler idéer och frågor för några dagar sedan då jag var lite blazzed, men detta får räcka så länge..
Citera
2013-11-12, 08:50
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiantiliberal
De flesta ekorrhjulare man möter i arbetslivet har sällan något viktigare i hjärnan än dessa, i mitt tycke, skitprogram. De flesta av dessa skulle aldrig få för sig att frivilligt sätta sig och titta på en dokumentär, läsa en faktalitteratur-bok eller knappt prata samhällsfrågor.
Då dessa människor antagligen har ett inte allt för komplext "intellekt" så kan jag på ett sätt avundas dem. Va skönt det vore om man inte hela tiden hade ett behov att ifrågasätta nästan allt runtomkring en.
Men på ett annat plan kan jag inte hjälpas att se ner på dem, se ner på deras naivitet och ovilja att förstå något utanför deras egen sfär.

Håller med.

Citat:
Varför är nya upptäckter så intressant för oss? Varför tror vi att de är så viktiga?
Då mänskligheten med all sannolikhet enbart kommer att vara en liten parentes i jordens historia så ses ju egentligen all form av upptäckt och vetenskaplig framfart som meningslös..? (För att inte tala om allt jobbslavande vi alla håller på med)

Här kommer det gamla vanliga "vad är meningen?".
Skulle snarare vilja formulerade det till "hur fungerar universum?" en fråga som jag tycker är rätt intressant jämfört med fotboll, lets dance etc.
Det är många som tycker den frågan är ointressant, det är lite jobbigt att acceptera.

Citat:
Ta cancer t.ex. (ett problem som vi ju till viss del satt oss i själva med det samhällsklimat vi har etc). Skulle vi hitta en bot till alla former av cancer imorgon, skulle vi helt plötsligt må så mycket bättre, känna oss så mycket mer tillfredsställda? Rent ekonomiskt skulle det ju antagligen bli ett svårare samhällsklimat med fler munnar att mätta och fler pensioner att dela ut.
Då kroppen antagligen skulle säga stopp innan hundra för de flesta ändå så skulle cancerboten kanske höja livslängden med tio år i ett land som Sverige, är det då verkligen så fenomenalt och underbart?
Jag kan på allvar se rosabandet-kampanjer och annat "skit" som enbart ett problem om att vi inte pratar om och inte kommit till ros med döden, att vi alla faktiskt kommer att dö, vare sig det är cancer, kärlsjukdomar eller att kroppen bara inte orkar längre.

Min bror hade cancer, jag är jävligt glad att han överlevde. Sen tycker jag ändå det är extremt löjligt med rosabandet-kampanjer. Precis som jag tycker rädda barnen galor är löjligt. Jag tycker det är bra att de finns och försöker få det på tapeten in i huvudet på folk. Men det blir ändå löjligt för det belyser hur efterblivet samhället är. När vi måste ha galor för för dessa problem. Det är precis som man tvingar folk att lägga 10 min på det när de egentligen vill glo på fotboll, lets dance, kolla mode, facebook etc.

Citat:
Det är för mig ganska uppenbart att vetenskap till störta delen handlar om en enskilda behov av att upptäcka och veta mer, mer än att gå framåt som männsklighet, som sagt jag själv har också ett visst behov av det.

Tycker vetenskap är extremt viktigt. Men samhället vi lever i nu ser ju vetenskap ur en viss vinkel, ur den kapitalistiska synvinkeln, mindre bra.
Citera
2013-11-12, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Min bror hade cancer, jag är jävligt glad att han överlevde.
Har jag full förståelse för, vi alla har väl säkert den instinkten och hade det varit min bror hade jag garanterat tyckt likadant. Det jag menar på är ju något större än enskillda personer och det tror jag du förstår..
Citera
2013-11-12, 14:58
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:

Hade lite fler idéer och frågor för några dagar sedan då jag var lite blazzed, men detta får räcka så länge..
Du kan tacka multinationella företag, kapitalism och konsumerism för allt detta. Hade vi inte haft korkade bimbos i filmer/tv/realityserier med nyaste "mode" kläderna på sig så hade vi inte kännt ett påhittat sug att slösa våra hårt förvärvade pengar.

Om man tänker efter lite så är det ju naturligt att det finns reklam och omedveten hjärntvättning av media i samhället, för hade alla tänkt "fan vad mycket jag måste jobba för att få xxxx, nu skall jag istället investera allt och sluta jobba vid 35" så hade ju inte vårt samhälssystem fungerat.

Allt bygger på att vi, arbetarna, slavar och slösar vår "lön" på samma varor som vi producerar åt kapitalägarna.

Själv tänker jag bli kapitalägare på något sätt, antagligen genom värdepappersinvesteringar med en stor del av varje lön. Sen drar jag mig åt helvete från hamsterhjulet vid 40 och skrattar åt alla som är fast i systemet, fyfan för det alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in